هنوز اولین رمان انگلیسی که خواندم یادم هست.”جین ایر”.

دوازده، سیزده ساله بودم و داستان کتاب که با زندگی “جین” ده ساله شروع می شد که پدر و مادرش رو از دست داده بود و کلی همه در حقش بدجنسی می کردند و آخر گذاشتندش پرورشگاه و با این همه آدم موفقی شد و معلم شد و با آقای روچستر آشنا شد، برای من نوجوان خیلی جذاب بود و از همونجا بود که من با ادبیات انگلیس و نویسنده های انگلیسی رابطه عاشقانه ای پیدا کردم.

هنوز هم به نظرم “بلندی های بادگیر” امیلی برونته و “غرور و تعصب” جین آستن از بهترین کتاب های داستانی هستند که تا به حال خواندم.

می تونید تصور کنید که وقتی بزرگ تر شدم و دستم به فیلم های این کتاب ها رسید دیگه چقدر هیجانزده بودم. تنها مشکل این بود که فیلم ها اونقدر قدیمی بودند که نصف جذابیت کتاب هم نداشتند و کاملا توی ذوقم خورده بود. بعد که  دیگه خیلی بزرگ شدم (یعنی همین ده سال پیش ها!) اهالی هالیوود تصمیم گرفتند بروند سراغ  بازسازی داستان های کلاسیک انگلیسی، و شمایی که مثل من به این داستان ها علاقه مند هستید، می تونید درک کنید که چه حس خوبیه که بالاخره بتونیم یک “الیزابت بنت” و ” دارسی” درست و حسابی ببینیم.

میدونم خیلی نیستند کسانی که از دیدن این جور فیلم ها لذت ببرند، پس زمینه همیشه خاکستری و بارونی این فیلمها (که چون همیشه داستان در انگلستان اتفاق می افته به نوعی اجتناب ناپذیره) برایشان حوصله سر بر هست و از این که هیچ جنگ و جنایت و اتفاق هیجان انگیزی در کل فیلم رخ نمیده، بعد از نیم ساعت کلافه می شوند. ولی اگر اهل خواندن داستان های انگلیسی باشید و از گوش دادن به دیالوگ های طولانی و دیدن لباس های قدیمی و شاهد عشق های سنتی بودن، لذت می برید، میشه گفت این هفته مطلبمون “مخاطب خاص” دارد.

پس ای مخاطب خاص عزیز، هیچ خبر داری که فیلم جدید “جین ایر” سه هفته ای هست که در سینمای  Mount Pleasant  روی اکرانه ؟ (البته باید اعتراف کنم که خودم هم یک هفته است که فهمیده ام و هنوز نمیتونم نظری در موردش بدهم) اگر اهلش هستید پیشنهاد می کنم تا برش نداشته اند حتما بروید ببینید ولی اگر اهل اینجور داستان ها نیستید، جدی خواهش می کنم حتی از روی بیکاری هم این فیلم را نبینید که دلزده نشوید! اگر دوست دارید اینجور فیلم ها را تجربه کنید، با فیلم هایی شروع کنید که کمتر خاکستری هستند.

در سال های اخیر بخصوص هالیوود سعی کرده این نوع فیلم های رمانتیک ـ دراما بر اساس رمان های کلاسیک انگلیسی را جوری بسازد که مخاطب بیشتری جذب کند و از نظر من هم همگی فیلم های خیلی خوبی هستند و اگر دلتون خواست می تونید با فیلم Pride&Prejudice شروع کنید که هم حوصله تان سر نرود و هم از یک داستان کلاسیک لذت ببرید.

یک فیلم دیگر هم که اگر به خواندن کتاب های جین آستن علاقه دارید بهتون پیشنهاد میکنم حتماً حتماً ببینید، فیلم Becoming Jane هست که دوران جوانی جین آستن را به تصویر می کشد و در واقع آن دوران از زندگیشه که منجر به خلق کتاب “غرور و تعصب” اش می شود.

این هم چند فیلم دیگر که بر اساس رمان های کلاسیک ساخته شده اند و ارزش دارد اگر برایشان وقت بگذارید:

۱. Little Women (زنان کوچک)

۲. Wuthering Heights (بلندی های بادگیر)

۳. Les Misérables (بینوایان)

۴. The Age of Innocence

۵. The Wings of the Dove