یکی از نشانه‌های حاد شدن اوضاع سیاسی وقتی است که کارگران و کارمندان مبارزه‌ی "اقتصادی‌شان" را جلوی مجلس می‌کشانند.

شهروند ۱۲۵۳  پنجشنبه ۲۹ اکتبر ۲۰۰۹


 

تظاهرات در کوئینز پارک


 

یکی از نشانه‌های حاد شدن اوضاع سیاسی وقتی است که کارگران و کارمندان مبارزه‌ی "اقتصادی‌شان" را جلوی مجلس می‌کشانند.

چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته گروهی از کارمندان سابق شرکت نورتل مقابل مجلس انتاریو در کوئینز پارک گرد آمدند و هشدار دادند که نگران هستند با ورشکستگی نورتل،‌ حقوق بازنشستگی‌شان را از دست بدهند.


 تظاهرات بازنشستگان نورتل

اتحادیه کارگران ماشین‌سازی کانادا این تظاهرات را سازمان داده بود. کارگران از قانونگذاران انتاریو خواستند قوانین ورشکستگی را تغییر دهند تا کسب اطمینان کنند کارمندان کنونی و سابق بتوانند به تمام حقوق خود برسند. کن لوئنزا، رهبر اتحادیه‌، در مصاحبه با سی بی سی می‌گوید: "دولت انتاریو و دولت فدرال دارند به این فاجعه بی‌توجهی می‌کنند. دولت‌های سایر کشورهایی که نورتل در آن‌جا کار می‌کرده دست به اقداماتی برای کسب اطمینان از حقوق بازنشستگی زده‌اند تا بازنشسته‌ها به خاطر سال‌ها خدماتشان مجازات نشوند". لوئنزا اضافه می‌کند که در کانادا این چنین نیست و کارگران بازنشسته‌ای که کمک به ساختن شرکت‌های موفقی کرده‌اند در موقعیت بدی قرار گرفته‌اند.

بعضی نمایندگان ان.دی.پیِ انتاریو از مجلس بیرون آمدند و در تظاهرات کارگران شرکت کردند و برای آن‌ها صحبت کردند، از جمله آندریا هروات، رهبر حزب. هیچ یک از نمایندگان دولتِ لیبرال یا اپوزیسیون رسمیِ محافظه‌کار به تظاهرات کارگرها نیامد.


 

در ماه ژانویه همین امسال بود که نورتل اعلام ورزشکستگی کرد تا طبق قانون مورد حفاظت قرار بگیرد. از آن پس بیش از ۱۰۰۰ کارگر بدون دریافت هیچگونه حقوقی اخراج شده‌اند و در ماه می این شرکت اعلام کرد که صندوق بازنشستگی‌اش تنها ۶۹ درصد پول لازم را دارد.

موقعیت مشابه بسیاری را در سراسر انتاریو تهدید می‌کند. کارگران شرکت کِن وست گلوبال، غول رسانه‌ای، از نمونه‌های دیگر هستند که با ورشکستگی این شرکت در خطر عدم دریافت حقوق بازنشستگی قرار دارند. خواست حقوق بازنشستگی ثابت از خواست‌هایی است که اتحادیه‌های کارگری و حزب نیودموکراتِ انتاریو در ماه‌های اخیر بارها مطرح کرده‌اند.


 

حقوق بازنشستگی، یعنی این‌که کارگران بتوانند پس از سی سال رنج و زحمت، مطمئن باشند که در زمان سالمندی نیازی به کار ندارند و حقوق اندکی برای بقا دریافت می‌کنند، که این یکی از بنیان‌های جامعه‌ی متمدن در چند دهه‌ی گذشته بوده است، اما بحران اقتصادی این حق ساده را هم به چالش کشیده است. کارگران کانادا در ماه‌های پیش رو نبردهای سختی برای حفظ حقوق خود خواهند داشت.