اقدام آمریکا واکنش به تحریکات نظامی جمهوری اسلامی بود

صدای امریکا:مقامات آلمان، فرانسه، و بریتانیا به کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی ایالات متحده در نزدیکی فرودگاه بغداد واکنش نشان دادند.

به گزارش رویترز، اولریک دمر، سخنگوی دولت آلمان، روز جمعه ۱۳ دی ماه در واکنش به حمله ایالات متحده به دستور پرزیدنت ترامپ که منجر به مرگ قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، شد گفت که اقدام آمریکا در عراق در واکنش به تحریکات نظامی گسترده جمهوری اسلامی بود.

این مقام دولت آلمان همچنین افزود: «ما با نگرانی بسیار زیاد فعالیت های ایران در منطقه را دنبال می کنیم.»

سخنگوی دولت آلمان با بیان این که خطر افزایش تنش‌ها بسیار بالا است، تاکید کرد که آلمان برای از بین بردن این تنش‌ها تلاش خواهد کرد.

همچنین آملی دو مونشالین، وزیر امور اروپایی فرانسه، در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی با بیان این که تشدید نظامی، جهان را بسیار خطرناک خواهد کرد، از تلاش پاریس برای تنش‌زدایی در خاورمیانه خبر داد.

مونشالین اظهار داشت که تلاش های فوری آشتی در پشت صحنه آغاز می شود. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، و وزیر امور خارجه وی قصد داشتند با «همه بازیگران منطقه» تماس بگیرند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز اعلام کرد که «درگیری بیشتر به نفع ما نیست.»

او افزود که بریتانیا «همیشه به تهدید تهاجمی از سوی نیروهای قدس سپاه ایران به رهبری قاسم سلیمانی اذعان کرده است.»

پیشتر وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد حمله‌ای که بامداد جمعه به کشتن قاسم سلیمانی در عراق منجر شد، به فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، بود. در بیانیه پنتاگون تاکید شد که قاسم سلیمانی قصد کشتن مقام‌های آمریکایی را داشت.