معاون وزیر ارشاد می گوید روزنامه همشهری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به علت انتشار عکسی از معبد بهایی ها در هند توقیف شده است.

شهروند ۱۲۵۷  پنجشنبه  ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹


 

معاون وزیر ارشاد می گوید روزنامه همشهری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به علت انتشار عکسی از معبد بهایی ها در هند توقیف شده است.

محمدعلی رامین، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات در گفت و گویی خبر توقیف این روزنامه را تائید کرده است.

با توقیف همشهری، پرونده این روزنامه برای رسیدگی به دادگاه مطبوعات ارسال شده است. یکی از خبرنگاران همشهری که نخواست نامش گفته شود به بی بی سی فارسی گفت که معاون وزیر ارشاد رسما خبر توقیف روزنامه را اعلام کرده، اما مدیران این روزنامه می گویند در هیات نظارت بر مطبوعات در مورد توقیف روزنامه، اختلاف نظرهایی وجود داشته و تعداد مخالفان توقیف روزنامه بیشتر از موافقان بوده است.


 

روزنامه همشهری از نشریات وابسته به شهرداری تهران در صفحه اول روز اول آذر خود یک آگهی برای سفر به هند چاپ کرده بود که در آن عکس معبدی چاپ شده که بنابر نظر هیات نظارت متعلق به بهائیان است.

این آگهی در نیم صفحه اول روزنامه چاپ شده بود و تصویر آن مربوط به معبد "مشرق الاذکار" در شهر دهلی نو پایتخت هند است. این معبد در سال ۱۹۸۶ به وسیله یک معمار ایرانی به نام فریبرز صهبا به شکل نیلوفر آبی ساخته شده است. این بنا از جمله بناهای مورد علاقه گردشگران به حساب می آید.

توقیف این روزنامه در حالی صورت می گیرد که اخیرا بین دولت و شهرداری تهران، اختلاف هایی بروز کرده است. محور اصلی این اختلاف ها، بر سر کنترل مدیریت شرکت متروی تهران است که محسن هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مدیریت آن را به عهده دارد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران گفته بود که دولت ساخت متروی تهران را بر عهده خواهد گرفت. احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی گفته بود:"من تصمیم گرفته ام مدیریت مترو را به دولت برگردانم… دولت خود مدیریت مترو را بر عهده می گیرد، بودجه اش را می گذارد و می سازد و قیمت آن نیز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد کرد. من حتما این تصمیم را گرفته ام و حتما مدیر تعیین می کنم."

این در حالی است که مدیران شهرداری و متروی تهران ادعا می کنند دولت ایران بودجه ای را که طبق مصوبه های مجلس باید در اختیار مترو قرار دهد، با تاخیر و بسیار کمتر از آنچه که باید تحویل می دهد.

در سالهای گذشته امتیاز بیشتر نشریات از سوی دادگاه مطبوعات به خصوص سعید مرتضوی دادستان سابق تهران لغو شد اما در چهار سال گذشته این کار از قوه قضائیه به هیات نظارت بر مطبوعات منتقل شده و این هیات امتیاز نشریات را لغو می کند.

در هیات نظارت بر مطبوعات نمایندگانی از وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد و علوم، مجلس، حوزه علمیه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول مطبوعات عضویت دارند.

در دوماه گذشته هیات نظارت بر مطبوعات امتیاز روزنامه های فرهنگی آشتی، آرمان و روزنامه سرمایه را لغو کرده بود.