شهروند ـ علی شریفیان: «آمین» روایت مستند تلاش های «آمین آقایی» و خانواده اوست. آمین آقایی، موزیسین جوانی است از تبار ایل قشقایی که به رغم مشکلات بسیار فرهنگی و موانع سیاسی با پشتیبانی خانواده اش، سعی دارد موسیقی قشقایی را که در حال از بین رفتن است، حفظ کند. «آمین قشقایی» در «کنسرواتوار موسیقی چایکوفسکی» کیف در اوکراین درس می خواند. او با پشتیبانی خانواده اش به روستاها و شهرک های دورافتاده سفر کرده، به ملاقات استادان نوازنده موسیقی غنی قشقایی می رود و به ضبط کار آنها می پردازد. با مرگ این استادان سالمند، بیم آن می رود که موسیقی قشقایی، میراث پرارزش ایل قشقایی و فرهنگ ایران از میان برود.

آمین، آخرین ساخته شاهین پرهامی، مستند بلندی است و در بخش «مستند های جهان» این دوره جشنواره جهانی فیلم مونترال به نمایش گذاشته می شود.

صحنه ای از فیلم مستند آمین

شاهین پرهامی متولد شیراز است. این فیلمساز در سال ۱۹۸۸ به کانادا مهاجرت کرده و در رشته سینما در دانشگاه های کارلتون اتاوا و کنکوردیای مونترال تحصیل کرده است. شاهین کارنامه هنری پرباری دارد و چند اثر سینمایی به صورت فیلم و ویدئو ساخته است. تریلوژی (سه گانه) لاهوت، ناسوت و جبروت (۲۰۰۳)، نسیان (۲۰۰۲) با بازی شهرام گلچین، بازیگر موفق و معروف سینمای پیش از انقلاب اسلامی در ایران و چهره ها(۲۰۰۷) شماری از آثار سینمایی شاهین پرهامی است.

چهره ها از جمله فیلم هایی است که پیش از این از شاهین در جشنواره جهانی فیلم مونترال به نمایش در آمده است.

«آمین» محصول مشترک ایران، کانادا و کره جنوبی است. این فیلم تاکنون در جشنواره های سینمایی مسکو، سانفرانسیسکو، دوبی، تایوان و پوسان در کره جنوبی نمایش داده شده و با استقبال روبرو شده است.