شهروند آرش عزیزی:

 

در ادامه‌ی اعتراضات به حرف‌های توهین آمیز داگ فورد، نماینده‌ی شورای شهر از شمال اتوبیکو و برادر شهردار، راجع به آتوود، نورمن جویسون، کارگردان کانادایی و خالق فیلم‌های مشهوری همچون “ویولن‌زن روی بام”،‌ در مخالفت با صحبت‌های داگ فورد گفت از حرف‌های او “خشکش زده است.”

نورمن جویسون

جویسون در پاسخ به سئوال رادیو سی بی سی در این مورد گفت:‌”به نظرم هنرمندان‌مان را آن‌جور که باید و آن‌جور که سایر کشورها بزرگ‌شان می‌دارند، قدر نمی دانیم. من خشکم زده است که کسی در شورای شهر تورنتو پیدا می‌شود که نمی‌داند مارگارت آتوود کیست. تمام و کمال، خشکم زده است.”

 

اشاره‌ی جویسون به گفته‌های داگ فورد است که پس از انتقاد آتوود از تصمیم شورای شهر برای تعطیلی کتابخانه‌ها گفته بود:‌ “اگر او (آتوود) از کنارم رد شود، اصلا نمی‌فهمم کیست.”

جویسون، که متولد تورنتو و درس‌خوانده‌ی دانشگاه تورنتو است و “مرکز فیلم کانادا” را در خیابان بی‌ویوی همین شهر تاسیس کرده، گفت:‌ “جهان مارگارت آتوود را می‌شناسد. چرا ایشان (فورد)‌ نمی‌شناسد؟ ایشان کجا زندگی می‌کند؟ از کجا آمده؟”

  

کارگردان شهیر کانادایی با اشاره به این‌که فیلم‌های زیادی در مورد موضوع خیانت ساخته گفت به نظرش با این حرف داگ فورد به آتوود و به “تمام هنرمندان کانادایی”، خیانت شده است.

 

مارگارت آتوود

تمام این ماجرا وقتی شروع شد که مارگارت آتوود که حسابی اهل توئیتر و توئیتربازی است، ‌توماری برای نجات کتابخانه‌های تورنتو از دست خصوصی‌سازی یا تعطیلی را روی توئیترِ خود گذاشت. سپس تورنتو استار گزارش کرد که دنبال‌کنندگان آتوود در توئیتر در عرض چند ساعت چنان برای امضای تومار هجوم آورده‌اند که سرور اینترنتی میزبان آن دچار مشکل شده است.

حرف‌های آتوود بخشی از نبرد بر سر حفظ کتابخانه‌های شهر است که در همین شماره گزارش مفصل شهروند در مورد آن ‌را می‌خوانید.

داگ فورد

تا به حال بسیاری از متحدین راب فورد در شورای شهر اعلام کرده‌اند به هیچ‌گونه طرحی که به تعطیلی کتابخانه‌ها منجر شود، رای مثبت نخواهند داد.

برادران  فورد که فعلا زمام شهرداری تورنتو به دستشان افتاده با حمله به مارگارت آتوود، احتمالا شهیرترین نویسنده‌ی زنده‌ی کانادایی، بد نبردی را آغاز کرده‌اند.