با نزدیک شدن انتخابات استانی انتاریو در روز ۶ اکتبر بازار وعده‌های انتخاباتی رهبران احزاب نیز داغ است. هفته‌ی گذشته را می‌توان آغازِ رسمی و جدی این وعده‌ها از سوی هر سه رهبر اصلی مدعی نخست‌وزیری دانست. شهروند نگاهی دارد به این وعده‌ها:

 دالتون مک‌گینتی، نخست‌وزیر لیبرال

تجارت بین‌المللی را تشویق می‌کنیم

شهروند آرش عزیزی: مک‌گینتی شنبه‌ی هفته‌ی گذشته گفت اگر دولتش انتخاب شود تعداد سفرهای رسمی نخست‌وزیر برای تشویق تجارت بین‌المللی را دو برابر می‌کند. این یعنی نخست‌وزیر انتاریو در طول چهار سال آینده،‌ هشت سفر به اقصا نقاط جهان انجام خواهد داد تا شرکت‌های انتاریو را به بازارهای نوظهور جهان معرفی کند، از جمله سفر به چین و هند در سال ۲۰۱۲.

این وعده‌ها پس از آن از راه می‌رسد که لیبرال‌ها، رقبای محافظه‌کار خود را به دلیل وعده‌ی لغو قرارداد ۷ میلیارد دلاری دولت با سامسونگِ کره، متهم به دشمنی با شرکت‌های خارجی می‌کنند.

مک‌گینتی از سال ۲۰۰۵ تا به حال سه بار به چین و دو بار (در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹)‌ به هند رفته است و دلیل تمامی این سفرها تشویق بازرگانی بوده است.

مک‌گینتی این وعده‌ی جدید خود را اول از همه بین جوامع هندی و چینی شهر اعلام کرد. اولی در مراسمی برای بزرگداشت استقلال هند و دومی در ضیافتِ‌ شام کنوانسیون ملی وانگ‌ها که در همین شماره‌ی شهروند گزارشی از آن پیدا می‌کنید.   

  

این وعده‌ی لیبرال‌های انتاریو در حالی از راه می‌رسد که خویشاوندانِ فدرالِ رقبای آن‌ها، یعنی دولت محافظه‌کارِ هارپر،‌ در این زمینه خیلی فعال بوده‌اند‌. هارپر چند سال پیش بارها توسط رهبر وقت لیبرال‌های فدرال، مایکل ایگناتیف، مورد انتقاد قرار می‌گرفت که چرا سفرهای اینچنینی انجام نمی‌دهد و تا حدودی در پاسخ به همین شکایات بود که دست به سفرهای گسترده‌ی تجاری، از جمله به چین و هند،‌ زد. هفته‌ی پیش هارپر و جمعی از وزرای ارشدش در سفری به آمریکای لاتین از جمله از برزیل، هفتمین اقتصاد بزرگ جهان، دیدار کردند و در دیدار از هندوراس،‌ قرارداد تجارت آزادی با این کشور امضا کردند. گزارش‌ها حاکی از آن است که هارپر در پاییز همین امسال برای دومین بار به چین سفر خواهد کرد.

به کارمندان بخش غیرانتفاعی کمک می‌کنیم

مک‌گینتی روز شنبه در ضمن وعده داد دولتش به دانشجویانی که تصمیم بگیرند اولین شغل خود را در بخش غیرانتفاعی انتخاب کنند در بازپرداخت بدهیِ‌ وام دانشجویی کمک می‌کند.

نخست‌وزیر لیبرال این تصمیم را در اجلاس سازمان جوانان حزبش در سادبری اعلام ‌کرد. البته قرار نیست هیچ بخشی از این بدهیِ این دسته از دانشجویان بخشیده شود بلکه تنها دوره‌ای که معاف از بازپرداخت وام هستند به جای شش ماهِ معمول به یک سال ارتقا پیدا خواهد کرد.

مک‌گینتی در نشست سازمان لیبرال‌های جوان گفت: “به نظر ما مهم است که جوانان فرصتی برای کمک به جامعه‌ی وسیع‌تر ما داشته باشند.” دختر نخست‌وزیر، کارلین، که ۳۰ سال دارد، خود برای سازمان خیریه‌ی مسیحی “ورلد ویژن” کار می‌کند که به خاطر شیوه‌ی کارش در بعضی کشورهای آفریقایی موضوع جنجال‌های بسیاری بوده است.

احزاب اپوزیسیون در واکنش به این وعده‌ی مک‌گینتی آن‌را توخالی دانستند.

جان ونتاف، از نامزدهای ان دی پی در شمال استان، گفت گرچه این پیشنهاد “ضررمند نیست” اما کمکی به دانشجویان نمی‌کند و تنها نگرانی‌هایشان را چند ماه به تاخیر می‌اندازد.

جیم ویلسون، نماینده‌ی محافظه‌کار سیمکو-گری، نیز گفت این وعده هیچ تغییری در زندگی دانشجویان ایجاد نمی‌کند. 

تیم هوداک،‌ رهبر حزب محافظه‌کارِ پیشرو

قبض برق را ارزان‌تر می‌کنیم

شهروند آرش عزیزی: دوشنبه‌ی این هفته، چند ساعت پیش از نوشته شدن این خطوط، رهبر محافظه‌کاران وعده‌ای جنجالی داد که احتمالا روز سه شنبه تیتر بسیاری روزنامه‌ها، بخصوص روزنامه‌های راست‌گرا مثل سانِ تورنتو، خواهد بود:‌ دولت محافظه‌کار قبض‌های سرسام‌آور برق را پایین می‌آورد.

هوداک که این وعده را در جلسه‌ای در جنوبِ‌ اتوبیکو اعلام می‌کرد گفت قبلا خانواده‌ها بیشتر از هر چیز نگران قبضِ کارت‌های اعتباری‌شان بوده‌اند “اما در زمان دالتون مک‌گینتی، قبض برق” این نقش را به عهده گرفته.

حزب محافظه‌کار البته وعده نداده قیمتِ واحد برق، که به شدت رو به افزایش است را کاهش دهد یا حتی متوقف کند، اما می‌گوید با کنار گذاشتن ۸ درصد مالیات هماهنگ فروش و چند قلمِ حاشیه‌ای دیگر حدودا سالی ۲۷۵ دلار از قبض هر مصرف‌کننده کاسته می‌شود. هوداک گفته این وعده در اولین بودجه‌ی دولتش عملی خواهد شد.

محافظه‌کاران در ضمن می‌گویند لغو قرارداد دولت لیبرال با شرکت کره‌ای سامسونگ برای ۲۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر و پایان یارانه‌های آینده برای انرژی سبز نیز به کاهش قیمت برق کمک خواهد کرد. 

تیم هوداک در ضمن با حمله به ان دی پی گفت آن‌ها تنها بخش‌هایی از مالیات فروش را از قبض‌های برق و گرمایش منزل حذف می‌کنند و در نتیجه هر گونه تاثیرپذیری پیشنهادهایشان چند سال طول می‌کشد.  

آندریا هروات، رهبر حزب نیودموکرات

پیش به سوی انتاریوی سبز

شهروند آرش عزیزی: رنگ حزب نیودموکرات شاید نارنجی باشد اما معمولا برگ سبزی کنار آن ظاهر می‌شود تا نشان از سیاست‌های حزب در دفاع از محیط زیست باشد. آندریا هروات، رهبر ان دی پی، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته ضمن اعلام برنامه‌های محیط زیستی حزبش وارد بحث جاری بر سر دوچرخه‌سواری و حمل و نقلِ عمومی نیز شد و موضع خود را به روشنی اعلام کرد.

هروات گفت اگر حزبش دولت تشکیل دهد، این دولت در شبکه‌های دوچرخه‌سواری سرمایه‌گذاری می‌کند و نرخ‌های حمل و نقل عمومی را برای چهار سال در همین سطح کنونی منجمد می‌کند. هروات گفت: “دولت‌ها باید کاری کنند که مسافران راحت‌تر بتوانند راهِ سبز را انتخاب کنند. برای این‌که این کار جواب دهد، مردم باید بتوانند از پس خرج حمل و نقل بربیایند.”

او در ضمن با اعلام سلسله‌ای از سایر سیاست‌های سبز گفت دولتش آشتی سبک زندگی خانواده‌ها با محیط زیست را آسان‌تر خواهد ساخت.  

از دیگر برنامه‌های کلیدی محیط‌زیستی که دولت ان دی پی دنبال خواهد کرد از این قرار است:

ـ در نظر گرفتن ۵۰۰۰ دلار برای تعمیر سیستم تامین انرژی منازل

ـ طرحی برای کنار گذاشتن نیروگاه‌های ذغال سنگ و افزایش وابستگی به انرژی‌های تجدیدپذیر

ـ انداختن هزینه‌ی برنامه‌های بازیافت بر دوش شرکت‌ها و نه مالیات‌دهندگان

در زمینه‌ی جنجالی کمک دولت به دوچرخه‌سوارها،‌ رهبر ان دی پی گفت دولتش قانونی به مجلس می‌برد که رانندگان را وا می‌دارد حداقل یک متر از دوچرخه‌سوارها فاصله داشته باشند. او افزود: “نیودموکرات‌ها صندوقی استانی برای سرمایه‌گذاری در خطوط دوچرخه، تجهیزات نگهداری دوچرخه، گردش‌گری دوچرخه و شماری از سایر اقدامات ایجاد می‌کنند.”

این استراتژی یک روز پس از آن اعلام شد که انجمن پزشکی انتاریو از دولت خواست سیاست‌هایی برای تشویق دوچرخه‌سواری تصویب کند.

در مورد سیاست انرژی، هروات تاکید کرد دولت ان دی پی تمام نیروگاه‌های ذغال سنگ را تا سال ۲۰۱۴ تعطیل خواهد کرد و جای آن‌را تا سال ۲۰۱۸ به ۱۰۷۰۰ مگاوات انرژی جدید و تجدیدپذیر می‌دهد.

هروات در ضمن در رابطه با مسئله‌ی حساس انرژی هسته‌ای گفت: “ما اشتباه ساختن هیچگونه نیروگاه هسته‌ای جدید را نمی‌کنیم و در آینده هرگونه پروژه‌ی تعمیر آن‌ها را جدا مورد بررسی قرار می‌دهیم.”

شراب‌های انتاریو را رونق می‌دهیم

رهبر ان دی پی در روز جمعه پلاتفرم کشاورزی حزبش را نیز منتشر کرد که به سرعت تیتر مستی‌آور بسیاری از نشریات سراسر استان بدل شد.

هروات می‌گوید دولتش کاری خواهد کرد تا شراب‌های ساخت انتاریو بسیار بیشتر در قفسه‌ی مشروب‌فروشی‌ها قرار بگیرند و دسترسی به آن‌ها،‌ از جمله در محیط‌هایی مثل بازارهای کشاورزان، راحت‌تر باشد. او در ضمن اعلام کرد به جوانانِ علاقمند کمک می‌کند وارد صنعت کشاورزی شوند.

رهبر ان دی پی گفت نیودموکرات‌ها در صورت پیروزی در انتخابات و تشکیل دولت، با مسئولانِ “اداره‌ی کنترل مشروب انتاریو”، که توسط دولت استانی اداره می‌شود، همکاری می‌کنند تا به شراب‌های مستقلِ استان اجازه دهند راهی به درون قفسه‌ی مشروب‌فروشی‌ها پیدا کنند.

هروات در بیانیه مطبوعاتی خود در این مورد می‌گوید: “هنوز مرزهای بسیاری هست که به شراب‌سازی‌های کوچک اجازه نمی‌دهد محصولاتشان را به قفسه‌ی فروشگاه‌های ال سی بی او (LCBO) برسانند.” او اضافه کرد دولتش جواز فروش شراب در بعضی بازارهای کشاورزان را نیز صادر خواهد کرد.

این وعده، به همراه سایر جزئیات پلاتفرم کشاورزی سومین حزب بزرگ استان، در کنفرانسی مطبوعاتی در کینگزویل، واقع در جنوب غربی استان، اعلام شد.

از سایر اقلام سیاست‌های کشاورزی ان دی پی وعده‌ی آغاز یک برنامه‌ی کارآموزی برای تسهیل ورود جوانان به کشاورزی است.

هروات ضمنِ اشاره به این‌که در حال حاضر سن متوسط کشاورزان انتاریو ۵۳ سال،‌ یعنی ۱۲ سال بیشتر از سایر صنایع، است‌ گفت: “باید کارهای بیشتری برای ارائه‌ی آینده‌ای به جوانان شاغل در این صنعت انجام شود. از جمله ارائه آن اولین قدم‌های حیاتی نردبان حرفه‌ای برای کسی که می‌خواهد وارد صنعت کشاورزی شود.”

ان دی پی در ضمن وعده داده ممنوعیت بعضی مواد شیمیایی لازم در کشاورزی را لغو کند. هروات اشاره کرد سیب‌های خارجی وارداتی با استفاده از همان موادی تولید می‌شوند که کشاورزان انتاریو به علت ممنوعیت‌شان در این استان، قادر به تولید آن‌ها نیستند.

ان دی پی در ضمن اعلام کرد همچنان به برنامه‌ی مدیریت ریسکِ کشاورزی که دولت لیبرال آغاز کرده ادامه خواهد داد. محافظه‌کاران نیز قبلا همین را اعلام کرده بودند.

محافظه‌کاران نیز پیش از این وعده داده بودند از شراب‌های انتاریو و کشاورزی محلی استان بیشتر حمایت کنند، اما لیبرال‌ها هنوز پلاتفرم خود را در این زمینه‌ی حساس اعلام نکرده‌اند.

آندریا هروات

 

تیم هوداک

 

دالتون مک گینتی