نام ندا آقا سلطان در میان قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹ در جهان انتشار یافته است.نشریه آمریکایی تایم فهرست برترین های جهان در زمینه های

 شهروند ۱۲۵۹ ـ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹


 

نام ندا آقا سلطان در میان قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹ در جهان انتشار یافته است.

نشریه آمریکایی تایم فهرست برترین های جهان در زمینه های مختلف در سال ۲۰۰۹ را منتشر کرده است که در آن ندا آقا سلطان، زن جوان ایرانی که در جریان اعتراضات خیابانی بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به ضرب گلوله کشته شد، در دومین رده اسامی ده نفری قرار دارد که به عنوان قهرمانان جهان در این سال معرفی شده اند.

افرادی که نام آنان در فهرست ده قهرمان جهان در سال جاری آمده است کسانی هستند که فعالیت یا شرایط آنان عاملی الهام بخش برای توده های مردم در سراسر جهان تلقی شده و یا بر تحولات جهانی تاثیری مثبت گذاشته است.

نشریه تایم در شرحی بر این انتخاب نوشته است که ندا آقا سلطان، بی آنکه خود در صدد باشد، به یک قهرمان تبدیل شد.

به نوشته تایم، این زن جوان در جریان درگیری نیروهای دولتی ایران با مخالفان در روز ۲۰ جون در تهران هدف اصابت گلوله قرار گرفت و جان داد. تایم می نویسد که تصویر آخرین لحظات حیات ندا آقا سلطان، که با یک دستگاه موبایل برداشته شد و در شبکه اینترنت قرار گرفت، "احتمالا پر بیننده ترین صحنه مرگ یک انسان در تمامی طول تاریخ بشر بوده است."

در این مقاله آمده است که این دانشجوی فلسفه تقریبا به فوریت به نماد نهضت مخالفان نتیجه انتخاب مناقشه برانگیز محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری ایران مبدل شد. در هفته های بعد از واقعه مرگ ندا، نام او یکی از شعارهای مبارزاتی معترضان ایرانی و چهره او نماد سرکوب هزاران ایرانی به دست حکومت این کشور شد.

نشریه تایم هر سال فهرستی از برترین های جهان را در زمینه های مختلف منتشر می کند.

 

قهرمانان سال

در صدر فهرست قهرمانان جهان در سال ۲۰۰۹، نام چسلی سولنبرگر، خلبان هواپیمای ایرباس مسافربری متعلق به یک شرکت هواپیمایی آمریکایی دیده می شود که شهامت و ابتکار عمل او توانست جان بیش از یکصد و پنجاه سرنشین این هواپیما را نجات دهد.

یک پسر هفده ساله بریتانیایی که به تنهایی با یک قایق کوچک به سفر دور جهان رفت و ناخدای یک کشتی تجاری که با فداکاری خود، باعث نجات شماری از ملوانان این کشتی از چنگ دزدان دریایی سومالیایی شد پس از ندا آقا سلطان در رده های سوم و چهارم قرار گرفته اند.

این نخستین بار نیست که گزارشی از ادای احترام یک نهاد یا شخصیت خارجی نسبت به ندا آقا سلطان منتشر می شود و تا کنون، گزارش هایی از ساخت آثار هنری تا نامگذاری بورسیه های دانشگاهی به یادبود ندا انتشار یافته است.

علاوه بر ندا، شخصیت ها و جنبه های دیگری از جنبش اعتراضی ایران هم به عنوان نمادهای برجسته تحولات جهان در سال جاری مورد توجه بوده اند.

از جمله، نشریه معروف فارین پالیسی (سیاست خارجی) زهرا رهنورد، "پژوهشگر سیاسی و شخصیت اصلاح طلب ایرانی" را در میان یکصد "اندیشمند جهان" در سال ۲۰۰۹ معرفی کرده است.

این نشریه از خانم رهنورد با عنوان "مغز متفکر انقلاب سبز ایران و مبارزات انتخاباتی همسرش، میر حسین موسوی" یاد کرده است.

هفته نامه تایم اخیرا گفته است که معترضان به دولت ایران از جمله نامزدهای کسب عنوان "شخصیت سال" هستند که همه ساله براساس ارزیابی خبرهای سال انتخاب و معرفی می شود.

اخبار و تصاویر برگزاری اعتراضات آرام در ایران و نحوه برخورد نیروهای دولتی با معترضان در خلال ماه های اخیر بارها سرخط اصلی خبرهای رسانه های مهم جهان را به خود اختصاص داده است.