مطالعه‌ی جدیدی در انتاریو نشان می‌دهد که مرگ بر اثر استفاده بیش از حد از مسکن نسبت به دو دهه قبل دو برابر افزایش داشته است. 

 

شهروند ۱۲۵۹ ـ ۱۰ دسامبر ۲۰۰۹


 

مطالعه‌ی جدیدی در انتاریو نشان می‌دهد که مرگ بر اثر استفاده بیش از حد از مسکن نسبت به دو دهه قبل دو برابر افزایش داشته است.

شاید تصور کنید وقتی صحبت از "استفاده بیش از حد" می‌کنیم منظورمان کسانی است که به دلخواه خود زیاده‌روی می‌کنند و یا اصلا شاید قصد خودکشی دارند، اما بیشتر این تعداد شامل کسانی می‌شود که مسکن‌های خود را با نسخه‌ی دکتر دریافت کرده‌اند.

مطالعه‌ی انجمن پزشکی کانادا دوشنبه‌ی این هفته منتشر شد و نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۷ مرگ و میر مربوط به مسکن از ۱۳.۷ در هر یک میلیون نفر به ۲۷.۲ رسیده است.

این آمار چشمگیر و تکان‌دهنده در حالی منتشر می‌شود که در سال‌های اخیر شاهد افزایش تجویز داروهای آکسیکودون دار بوده‌ایم. آکسیکودون ماده قدرتمندی است که در مسکن‌های معروفی همچون آکسی‌کانتین (OxyContin) و پرکوکت (Percocet) یافت می‌شود. درد مزمن در میان مردم کانادا در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده و این کشور اکنون پس از آمریکا و بلژیک سومین مصرف کننده بزرگ (به نسبت جمعیت) مسکن در جهان است.


 

واکنش

دولت لیبرال انتاریو مدت‌هاست که صحبت تغییر قوانین در مورد مسکن‌ها را می‌کند، اما تغییرات مداوم وزارت بهداشت مانع از پیگیری طرحی مشخص شده است. هلن استیونسون، رئیس برنامه داروهای دولتی استان، می‌گوید دولت به دنبال تصویب طرح‌هایی است که تعداد قرص‌هایی که دولت هزینه‌اش را پرداخت می‌کند، محدود کند.

منتقدان بنیادین‌تر مدت‌ها است که استفاده از مسکن‌های موجود را از اساس زیر سئوال برده‌اند. جامعه پزشکی کانادا هم مثل بیشتر دنیا در این مورد به اجماع مشخصی نرسیده است. گزارش اخیر انجمن پزشکی مسلماً بحث‌های جدیدی را در سراسر آمریکای شمالی‌ (که بیش از هر جای دیگری از دنیا مسکن مصرف می‌شود) باز می‌کند.