سرمقاله معروف فرید زکریا در نیوزویک با عنوان "چرا آن­ها از ما متنفرند؟" برای بسیاری توضیح این بود که کشورهایی مثل کانادا متوجه خشم تروریست­­های اسلامی نمی شوند

 شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰


 زکریا عمره

باورش برای بسیاری از تورنتویی­ها سخت بود.

بسیاری از آن­ها سال­ها پس از ۱۱ سپتامبر به این فکر بودند که این سیاست­های خارجی تند و تیز آمریکا بوده که باعث شده اسلام­گرایان افراطی دست به آن حملات دهشتناک بزنند. سرمقاله معروف فرید زکریا در نیوزویک با عنوان "چرا آن­ها از ما متنفرند؟" برای بسیاری توضیح این بود که کشورهایی مثل کانادا متوجه خشم تروریست­­های اسلامی نمی شوند.

اما چند سال پیش بود که کشف حلقه­ای تروریستی در همین تورنتوی بزرگ خودمان چون آب سردی بر سر مردم کانادا ریخت. معلوم شد گروهی تروریستی هست که در کانادا پا گرفته بود و اعضایش همه کانادایی­هایی هستند که بسیاری زیر ۱۸ سال سن دارند و بسیاری متولد حومه­های تورنتو هستند. آن­ها قصد داشتند ساختمان بورس تورنتو، مقر آژانس جاسوسی کانادا و چند جای دیگر را در عملیاتی که "نبرد تورنتو" نام گذاشته بودند، منفجر کنند.

سعد خالد در ۸ سالگی از پاکستان مهاجرت کرده و در دانشگاه تورنتو درس کسب و کار می­خواند.

احمد مصطفی غنی متولد سال ۱۹۸۴ در میسیساگا بود و از دانشگاه مک­مستر لیسانس گرفته بود.

شریف عبدالحلیم متولد مصر بود و در ۱۰ سالگی به کانادا آمده بود و برنامه­نویس کامپیوتر بود.

زکریا عماره، که هنگام دستگیری ۲۰ ساله بود به دبیرستان میدوویل رفته بود و در کالج هامبر درس می­خواند. او هم بچه­ی همین میسیساگای خودمان بود.

خیلی تورنتویی­ها باور نمی­کردند که چنین کسانی از دل جامعه­ی شهر ما بیرون آمده باشند.

هفته گذشته زکریا عماره، رئیس گروه، به جرم تلاش­هایش برای کشتار جمعی به حبس ابد محکوم شد تا اولین حکم محاکمه طولانی حلقه­ی "تورنتو ۱۸" که در سال ۲۰۰۶ دستگیر شد، صادر شده باشد. از بین بقیه ۱۷ نفر، چهار نفر جرایم را پذیرفته­اند. جرم­های هفت نفر به دلایلی که هنوز به رسانه­ها اعلام نمی­شود لغو شده است و شش نفر هنوز منتظر محاکمه هستند.

"پشیمان"

زکریا عماره که طراح اصلی عملیات بود در دادگاه برامپتون به هر چیزی شبیه بود مگر تروریست اسلامی که بخواهد کشتاری بی­سابقه در تورنتو به راه بیاندازد. او که اکنون ۲۴ سال دارد، از مردم کانادا معذرت­خواهی کرد و گفت: "تنها امید من این است که وقتی همه­ی شما، مسلمان و غیرمسلمان، ببینید که من روزی چه نوع مردی از خود می­سازم و مشغول چه نوع کارهایی می­شوم شاید بار دیگر مرا به میان خود بپذیرید". او خود گفت که احتمالا مردم "هیچوقت" او را "نمی­بخشند" اما گذراندن ۳ سال و نیم در زندان دُنِ تورنتو تاثیرات عمیقی بر او گذاشته است.

طرحی که عماره و گروهش در نظر داشتند قرار بود "نبرد تورنتو" نام بگیرد و شامل سه روز بمبگذاری و عملیات انفجاری در مرکز شهر تورنتو باشد تا اقتصاد را متوقف کند و شهروندان بسیاری را بکشد. بعضی گزارش­ها نشان می­دهد که عماره در ضمن قصد داشته با سرمایه­گذاری در بازار بورس پولی نیز از این راه به جیب بزند.

اعضای تورنتو ۱۸ قرار بوده سوار بر سه وانت یوهال پر از مواد انفجاری، ماشین­ها را در سه نقطه پارک کنند: ساختمان بورس تورنتو، دفاتر نهاد جاسوسی کانادا در خیابان فرانت و پایگاهی نظامی بین تورنتو و اتاوا واقع در بزرگراه ۴۰۱.

آن­ها پیشروی بسیاری کرده بودند و قرار بود اگر اسید نیتریک و آمونیوم نیترات لازم را به موقع به دست آورند، این عملیات را در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۶ در سالگرد حملات نیویورک انجام دهند. هدف بعدی آن­ها ساختمان سیرز در شیکاگو و ساختمان سازمان ملل در نیویورک می­بود.

دستگیری این گروه وقتی ممکن شد که شاهر السوهمی، مامور مخفی پلیس، به میان آن­ها نفوذ کرد. جزئیات عملیات را نیز عماره برای او تعریف کرده است. عماره به او گفته که بمبگذاری تورنتو، بمب­های سال ۲۰۰۵ در متروی لندن را "بسیار کوچک" جلوه خواهد داد و کاری می­کند که کانادا نیروهایش را از افغانستان بیرون بکشد.

دادگاه ارشد برامپتون درخواست وکیل عماره برای ۲۰ سال زندان را رد کرد و او را به حبس ابد محکوم کرد. طبق قوانین کانادا او می­تواند پس از شش سال تقاضای بازرسی مجدد حکم را داشته باشد. قاضی دادگاه، بروس دورنو، به این واقعیت اشاره کرد که اگر طرح عماره تحقق می­یافت کشتار به سطحی اتفاق می­افتاد "که تا به حال درکانادا دیده نشده" و تاکید کرد که عماره نقش اصلی را داشته و این گروه تروریستی را خود ساخته است.

محاکمه بقیه اعضای این حلقه ادامه خواهد یافت.