بی بی سی ـ پرویز جاهد: روز شنبه ۲۰ اگوست، رضا بدیعی، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا در ۸۱ سالگی در بیمارستانی در شهر لس آنجلس از دنیا رفت. او سازنده سریال های پرطرفدار و محبوب تلویزیونی مثل “بالاتر از خطر”، “مرد شش میلیون دلاری” و “هاوایی فایو او” بود.

رضا بدیعی نخستین ایرانی ای بود که پا به سینمای هالیوود گذاشت و توانست در سیستم سینمایی و تلویزیونی آمریکا جای مهمی برای خود دست و پا کند.

رضا بدیعی در روز ۲۹ فروردین ۱۳۰۹ در اراک به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلاتش در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به آمریکا رفت و به تحصیل در دانشکده سیراکیوز پرداخت.

رضا بدیعی در تولد هشتاد سالگی اش در لس آنجلس

پس از پایان تحصیلات به عنوان فیلمبردار، کارش را در سینمای آمریکا شروع کرد. او در آنجا با فیلمسازان برجسته ای چون رابرت آلتمن و سام پکین پا آشنا شد و به کمک آنها وارد سیستم فیلمسازی هالیوود شد و به “پدرخوانده تلویزیون آمریکا” شهرت یافت.

بدیعی در دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم های تلویزیونی پرداخت و از آن زمان تا امروز بیش از ۴۰۰ ساعت سریال تلویزیونی (رکورددار ساخت سریال در آمریکا)، ۵ فیلم سینمایی و ۶۰ فیلم مستند ساخت.

وی در سال ۱۹۶۸ با باربارا ترنر بازیگر آمریکایی ازدواج کرد که این ازدواج تا سال ۱۹۸۵ دوام آورد.

بدیعی از باربارا صاحب دختری به نام مینا شد که هم اکنون در آمریکا به عنوان هنرپیشه مشغول به کار است.

جنیفر جیسون لی، دختر باربارا ترنر هم دختر خوانده رضا بدیعی به حساب می آید.

از مهم ترین کارهای رضا بدیعی در آمریکا می توان به سریال های بالاتر از خطر (مأموریت غیرممکن)، مرد شش میلیون دلاری، بارتا، استارسکی و هاچ، هالک، کارآگاه راک‌فورد، دکتر کوئین، بِی‌واچ، پیشتازان فضا و بافی قاتل خون‌آشام اشاره کرد.

بدیعی همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری “اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا” را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال های یک ساعته تلویزیونی به دست آورد.

 

گفتنی ست عارف محمدی همکار شهروند سال گذشته گفت وگوی مفصلی با او انجام داده بود که در شهروند منتشر شد.