پنجشنبه ۱۳ اکتبر، یک روز پیش از شروع جشنواره سینه ایران، ضیافت شامی با حضور هنرمندان میهمان از ایران و آمریکا در یکی از هتل های تورنتو برگزار شد. بنفشه طاهریان، هنرمند گوینده، مجری و بازیگر، در ضیافت شام دومین جشنواره سینه ایران پرفورمنسی اجرا کرد که به این بهانه گفت و گوی کوتاهی با او  انجام دادیم.

خانم طاهریان با سلام و تشکر از وقتی که به خوانندگان شهروند اختصاص داده اید. لطفا در مورد پرفورمنسی که در ضیافت شام جشنواره سینه ایران اجرا کردید، توضیح دهید؟

ـ باتوجه به اینکه این جشنواره مختص سینماست، ترجیح دادم که به بیان روند ورود سینما به ایران و در شکلی کلی تر در جهان بپردازم. این گونه بود که ایده استفاده از شهرفرنگ در ذهنم شکل گرفت که پیش زمینه و مقدمه ای بر سینما بوده. ناصرالدین شاه در یکی از سفرهای خود به اروپا با این پدیده آشنا شد و خرید یک دستگاه  و انتقال آن به ایران ابتدای تاریخ حضور شهر فرنگ در ایران شد. در نمایش های شهر فرنگ بیننده ها شاهد تصاویری از مناطق و حوادث مختلف جهان بودند. هر بیننده با توجه به میزان هزینه پرداختی می توانست از این نمایش بهره ببرد. صاحب شهر فرنگی به روایت اشعار و توضیح تصاویر می پرداخت.

در مراحل آماده سازی و پژوهش اجرای خود به جستجوی وسیعی برای یافتن تصاویری با صدای خود شهر فرنگی پرداختم که شاید برجسته ترین مورد آن صدای زنده یاد مرتضی احمدی بود که برای فیلم علی حاتمی به اجرا می پردازد. بنابراین در پرفورمنس خود با احترام به مرتضی احمدی به پخش صدای آن مرحوم پرداختم و سپس در یک اجرای متفاوت به معرفی مهمانان مشغول شدم و این در نظر من جایگزین مناسبی برای یک معرفی رسمی و معمول  بود که جذابیت های  بیشتری  ایجاد می کرد.

بنفشه طاهریان در گفت وگو با بهرنگ رهبری

بنفشه طاهریان در گفت وگو با بهرنگ رهبری

به خاطر در دسترس نبودن منابع مکتوب مورد استفاده نقال ها و صاحبان شهر فرنگ به هنگام نمایش، به شخصه دست به کار نگارش زدم. متن اجرا شده در شب افتتاحیه با گویش و لحنی کهن به توصیف جلوه ها و مکان های تورنتو پرداخت.

برای مثال با نمایش تصویر برج سی ان تورنتو شرح دادم این برج میلاد تهران نیست، اینجا تورنتوست و بحق که اینجا شهر فرنگ است، شهر هفتاد و دو ملت است و در انتهای اشعار خود ذکر کردم”هر جا بری آسمون آبیه اما اینجا آبی تره. بسکه باد میاد”. در ادامه برای معرفی مهمانان برجسته خود خانم گوهر خیراندیش، آقای فرهاد اصلانی، آقای بهرام رادان، خانم مرادیان و آقای پروین حسینی بعد از مطالعه اطلاعات ثبت شده و معمول آنها به جستجو وگوش سپردن به مصاحبه های آنها پرداختم.

خانم خیراندیش در یکی از مصاحبه های خود در تلویزیون شیراز شرح دادند که در ابتدا رشته پزشکی پذیرفته شدند و سپس به دنبال عشق خود به بازیگری پرداختند و تا امروز در بیش از صدفیلم بازی کرده اند و یا آقای رادان که در یک مصاحبه قدیمی شرح دادند چطور در پی یک آگهی شرکت در کلاس بازیگری امروز اینجا هستند و با جمع این مطالب و تصاویر در نهایت به اجرای اصلی شب افتتاحیه دست پیدا کردم.

 

خانم طاهریان در پرفورمنس خودتان کلاژ زیبایی ساخته بودید از ترکیب عناصر و المان های سنتی در ترکیب با یک اجرای مدرن. در مورد جنس بازی خودتان برای ما توضیح بدهید.

ـ به واقع من با پیشینه گویندگی و مدیریت دوبلاژ پا به دنیای هنر گذاشتم. در ابتدا به گویندگی اشتغال داشتم و بعدها کلاس بازیگری هم به آن اضافه شد. در حقیقت شما شاهد اجرایی بودید که تجربه حضور در صحنه است و تجربه ای که راه های درگیر نگه داشتن بیننده  را با خود به تو نشان می دهد. لازم است بدانید چطور بین مردم حرکت کنید، مخاطب قرارشان بدهید و به آنها اشاره کنید که همه اینها به صراحت برگرفته از تجربه بازیگریست و نقطه برجسته اجرای من جایی قرار داشت که به عنوان یک گوینده و قصه گویی که به پردازش تیپ های شخصیتی می پردازد و با گوش کردن به نمونه های موجود روایت شهر فرنگ و متن تدوین شده خودم، به روایتی رسیدم که از ارسلان نامدار سود می جوید و به معرفی برج سی ان می پردازد و بیشتر باید گفت با توجه به محدودیت امکان حرکت و اجرا، قدرت و توان بیشتری در پردازش قصه و بازی صدا مصروف کردم.