جوون ایرونی

بهار

من بهارم. بهار جوان. یک جوون ایرونی. جوونی که با هزاران آمال و آرزو دوستاشو ، خانواده اش رو همه و همه رو رها کرده و به دنبال فردایی بهتر راهی سرزمین موقعیت ها شده. خاطرات تلخ و شیرین زیادی رو پشت سر گذاشتم تا به اینجا رسیدم. شاید بی انصافی باشه که بخوام سخت ترین  اونها رو با شما سهیم شم. سخت ترین خاطره ای که هر جوون ایرونی بارها اون رو تجربه کرده اتهام به سطحی نگری، بی فکری و ساده اندیشی ست.

و من امروز آمده ام تا این دردها رو با شما در میون بگذارم. با شما که درد من رو می فهمید. من از دنیایی میام که جوون دیده نمی شه. نیازهاش، خواسته هاش، هنرش، تفکر و اندیشه اش به باد انتقاد گرفته می شه  و اونجاست که اون فکر می کنه باید کاری کنه تا صدای خودش و هم نسلانش رو به گوش هموطناش و دنیا برسونه.

و من اینجام تا صدای او باشم. صدایی که می خواد به شما یادآور بشه او هست. عشق داره، حس نوع دوستی داره و دلش برای مردمش می تپه. او گاهی می نویسه، گاهی شعر میگه و گاهی آهنگ می سازه تا درد دلش رو به گوش ما برسونه. ارزشش رو داره. بگذارید تا از او با شما حرف بزنم. بگذارید پلی باشم بین شما.  با من در ارتباط باشید. با هم از او بگیم. از امیدهاش. از توانایی هاش. من مثل هر جوون ایرونی دیگه آماده شنیدن نظرات و ایده های دوستانم هستم.

 ***

 من و مهاجرت

رضا باقرزاده

 خسته از کار روزانه با ذهنی آشفته از اتفاقات آن روز که باعث آزارم شده بود به خانه آمدم. با تمام خستگی اولین کاری که انجام دادم چک کردن ایمیلم بود چون نزدیک به ۶ سال بود برای مهاجرت اقدام کرده بودم و منتظر پاسخ سفارت بودم. اقدام برای مهاجرت با مشکلات زیادی همراه بود، زیرا منابع اطلاع رسانی دقیق یا دیر به دستم می رسید و یا اصلا به زبان فارسی پیدا نمی شد و یا زمانی که منبعی مناسب پیدا می کردم انگلیسی بود و با توجه به حجم بالای متن ها و سرعت پایین من در خواندن مطالب و کار و مشغله روزانه ام نمی توانستم انتخاب درستی داشته باشم. خلاصه تجربه من در این راه با هزینه ها و صرف وقت زیاد همراه بود. آن روز نامه ی ویزای ما ایمیل شده بود و در پوست خود نمی گنجیدم.  بالاخره تلاش این چند ساله من به نتیجه رسیده بود. از فردای آن روز تمام تلاش من برای پیدا کردن مسکن موقت و خرید بلیت هواپیما با شرایط مناسب شروع شده بود. بازهم پیدا کردن اطلاعات برایم وقتگیر و هزینه ساز شد و این تجربه ها را افرادی که قبل از من به کانادا رفته بودند با دیگران به اشتراک نگذاشته بودند و یا دسترسی اینترنتی و مکتوب به این اطلاعات خیلی کم بود. بالاخره پس از سپری کردن این مراحل پا به خاک کانادا گذاشتیم. از همان روز اول با حجم زیادی از مطالب و مسائل ناشناخته روبرو بودیم. مثل این بود که دوباره متولد شده بودم. همیشه مادری وجود دارد تا قدم به قدم فرزندش را همراهی کند و به او آموزش دهد ولی ما در کانادا کسی را برای آموزش نداشتیم و کمبود یک محل برای ارجاع و گرفتن به موقع اطلاعات احساس می شد. روزهای اول با موارد خیلی زیادی روبرو بودیم که هر کدام یک قسمت مهم از زندگی را شامل می شد. اجاره مسکن، باز کردن حساب بانکی، کردیت کارت، خرید روزانه، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، خرید ماشین، خرید وسایل منزل، ثبت نام مدرسه فرزندم، قوانین زندگی در آپارتمان های اینجا و حق و حقوق شهروندی، برخورد با پلیس و یا در شرایط اضطراری تماس با آتش نشانی و اورژانس، بیمه درمانی و پزشکی، کارت بیمه اجتماعی(سین نامبر)، کاریابی، کلاسهای زبان انگلیسی، کمک هزینه کودکان (چایلد بنفیت) و….

رضا باقرزاده

یک دنیا سئوال در ذهنمان بود و برای انجام کارهای روزمره با اطلاعاتی که به دست می آوردیم همه را به انجام رساندیم، ولی بعضی از این اطلاعات کلا یا قسمت هایی از آن صحیح نبود و باعث خسارات مالی و از دست رفتن زمان برای ما می شد. این اتفاقات باعث شد تا تصمیم بگیرم که تجربیاتی که به دست آورده ام و برایم گاهی هزینه های سنگینی داشت را با هموطنان مهاجرم به اشتراک بگذارم تا شاید مشکلی را که من با آن روبرو شدم برای افراد کمتری اتفاق بیفتد.

رضا هستم متولد ایران و ۳۷ ساله و مدیر وبسایت خبری هدلاین پرس که به همراه همسر و دخترم به کانادا مهاجرت کردیم مثل خیلی از هموطنان برای ساختن آینده بهتر فرزندمان و …… از این به بعد هر ماه در این صفحه برایتان خواهم نوشت از تجربیات خودم و هموطنانی که علاقمند به اشتراک گذاشتن این تجربیات هستند، تا شاید کمکی باشیم برای جامعه ایرانیانی که در کانادا زندگی می کنند. خوشحالم که این فرصت برایم در نشریه فارسی زبان ” شهروند” تورنتو به وجود آمد.

 ***

 آیینه سیاست

آریا علوی

 در سال ۲۰۰۱ همراه خانواده مقیم کانادا شدم و در رشته علوم سیاسی تحصیل و مدرک لیسانس خود را در این رشته از دانشگاه ویکتوریا در استان بریتیش کلمبیا دریافت کردم. همواره به مسائل سیاسی کانادا علاقمند بوده و در اکثر کمپین های انتخاباتی این کشور به صورت داوطلبانه فعالیت داشته ام و از آنجایی که پیگیر خط مشی سیاسی احزاب مختلف کانادا بوده ام امیدوارم در این ستون با بررسی و تحلیل عمیق مسائل بتوانم توجه خوانندگان محترم را بیشتر به مسائل سیاسی روز این کشور جلب نمایم.

آریا علوی

از آنجایی که همواره معتقد بوده ام که جامعه ی موفق ایرانی در این کشور قابلیت ایفای نقشی پویاتر را در سیستم سیاسی کانادا اعم از فدرال، استانی و یا شهری داراست، آشنایی بیشتر با احزاب سیاسی می تواند خود انگیزه ای باشد جهت مشارکت در فعالیت های سیاسی تأثیرگذار در آینده.

انتخابات استانی ماه اکتبر را پیش رو داریم و این فرصتی خواهد بود جهت آشنایی با احزاب مختلف سیاسی کانادا و برنامه هایشان که در این راستا با شما در گفت وگو خواهم بود.

در صورت داشتن هرگونه نظر یا پیشنهادی می توانید با آدرس ایمیل زیر با من در تماس باشید.

  

در صورت تمایل می توانید برای ارتباط با ستون نویس های شهروند تا اطلاع ثانوی با ایمیل زیر تماس بگیرید.

nasrin@shahrvand.com