فرانک فرید، فعال حقوق زنان، بازداشت شد

 رادیو زمانه: فرانک فرید، فعال حقوق زنان، شاعر و مترجم، در تبریز بازداشت شد. این فعال حقوق زنان روز ۱۲ شهریور در پی شلوغی های شهر تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه در منطقه سه راه امین تبریز بازداشت شده است.

فرانک فرید شاعر و فعال حقوق زنان

فرانک فرید سال ها در شهر تبریز برای برابری حقوق زن و مرد فعالیت های مدنی کرده است. او در یکی از سخنرانی هایش درباره نحوه برخورد با فعالان زن در مناطق غیر مرکزی و بویژه در بین قومیتها می گوید: از یک سو به کنشگران حقوق زنان در این مناطق انگِ “فعالیت سیاسی” و “تجزیه طلبی” زده می شود، از طرف دیگر، زنان در جنبشهای هویت طلبانه که در این مناطق جریان دارد، توسط برخی مردان اقتدارگرا و فعال در این جنبشها، از نقشهای تصمیم گیرنده دور نگه داشته می شوند.

 

تظاهرات پراکنده در شهرهای ارومیه و تبریز

 رادیو آلمان: «هرانا» ارگان خبری «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، از تظاهرات پراکنده در شهرهای ارومیه و تبریز خبر داده است.  بنا بر این گزارش، گروهی از مردم این دو شهر به خیابان‌ها آمده و به خشک شدن دریاچه ارومیه اعتراض کردند.

نیروهای امنیتی که از صبح شنبه ۱۲ شهریور به صورت آماده‌باش در سطح شهرهای ارومیه و تبریز حضور داشتند با معترضان درگیر شدند. شاهدان عینی به گزارشگر هرانا گفتند نیروهای ضد شورش در هر دو شهر با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی سعی در متفرق کردن جمعیت داشتند.

در ارومیه برخی خبرهای تایید نشده حاکی است که تعدادی از معترضان زخمی و چندین نفر بازداشت شده‌اند.

در تبریز نیز ناآرامی‌هایی رخ داده است. یک شاهد عینی از تبریز گزارش داده که از بعدازظهر شنبه بازار تبریز، راسته کوچه، تربیت، چهارراه شهناز، میدان ساعت و خیابان‌های اطراف به شدت امنیتی بود. تجمعات و درگیری‌های شدیدی بین مردم و نیروهای امنیتی – انتظامی رخ داد و نیروهای امنیتی توانستند مردم را متفرق کنند ولی تا ساعت ۹ همچنان مردم به صورت پراکنده در خیابان‌های مرکزی شهر حضور داشتند.

فعالان آذربایجانی و محیط زیست در ایران از چندین روز پیش علاقمندان به سرنوشت دریاچه ارومیه را به تظاهرات در شهرهای ارومیه، تبریز و برخی دیگر از شهرهای ایران دعوت کرده بودند. زمان این تظاهرات ساعت ۵ بعد از ظهر روز شنبه ۱۲ شهریور (۳ سپتامبر) اعلام شده بود.

به گزارش «خبرآنلاین»، جواد جهانگیرزاده، نماینده‌ی ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در میزگردی با حضور کارشناسان برای نجات دریاچه‌ی ارومیه از مسئولان جمهوری اسلامی خواست، با اعتراض‌هایی که در این خصوص می‌شود برخورد نکنند و بهتر است به فکر چاره باشند.

به گفته‌ی وی، این موضوع نباید امنیتی و سیاسی شود، زیرا مساله‌ای اجتماعی و زیست‌بومی است. این نماینده‌ی مجلس افزود، در واقع محیط زیست با خطر جدی روبرو است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. مردم هم متوجه شده‌اند و همه آگاهند و می‌دانند، این خطر بزرگ که دریاچه‌ی ارومیه را تهدید می‌کند از کجا نشأت می‌گیرد.

 

کودکی با «تقلید از سریال ماه رمضان» خود را کشت تا «روح» شود

همشهری آنلاین: محمد مهدی کودکی ۱۲ ساله،‌ به دلیل تقلید از یکی از سریال‌های ماه رمضان هفته گذشته خود را حلق آویز کرد و بعد از یک هفته ماندن در کما، جانش را از دست داد.

“می خواهم روح شوم و ببینم بابا و مامان راجع به من چه می‌گویند.” به گزارش همشهری آنلاین، این آخرین جمله‌ای بود که محمد مهدی قبل از شروع بازی مرگبارش به زبان آورد. او سه‌شنبه هفته گذشته وقتی با برادر ۶ ساله‌اش در خانه تنها بود، تصمیم گرفت همانند سریال مورد علاقه‌اش تبدیل به یک روح شود و به مکان‌های مورد علاقه‌اش سر بزند، غافل از اینکه بازی او سرنوشت شومی به‌دنبال خواهد داشت.

پدرش می گوید: زمانی که من سر کار بودم و همسرم برای خرید خانه را ترک کرده بود، بچه‌ها در خانه تنها ماندند. محمدمهدی با برادر ۶ساله‌اش مشغول بازی بود که ناگهان تصمیم گرفت، به تقلید یکی از سریال‌های ماه رمضان تبدیل به روح شود. برای همین به میله بارفیکسی که برای ورزش کردن بچه‌ها در خانه نصب کرده بودیم، یک روسری را قلاب کرد و سرش را داخل آن قرار داد و ناگهان حلق آویز شد. چند ثانیه بعد هم روی زمین افتاد و از هوش رفت.

محمدمهدی تا روز دوشنبه که پزشکان مرگ مغزی او را اعلام کردند، در کما بود. پدر و مادر محمدمهدی با شنیدن این خبر، با اهدای اعضای بدن فرزندشان موافقت کردند.

این پدر داغدیده می گوید: در همه جای دنیا وقتی سریالی تخیلی و آمیخته با خرافات از تلویزیون پخش می‌شود قبل از آن هشدار داده می‌شود که این سریال را مثلا بچه‌های ۱۲ساله و کمتر از آن تماشا نکنند اما متأسفانه در شب‌های ماه رمضان وقتی چنین سریالی از تلویزیون پخش می‌شد، هیچ هشداری به خانواده‌ها داده نمی‌شد و به همین دلیل قصد دارم از صدا و سیما و سازندگان این سریال شکایت کنم.

 

اعدام سه نفر از «دگرباشان» جنسی در خوزستان

 محمد مصطفایی در خبرنامه گویا خبر از اعدام سه دگرباش جنسی در خوزستان داده است. او می نویسد، در خبر روز ۱۳ شهریور ماه ایسنا، خبر اعدام شش نفر آمده بود که سه تن از آنان به بهانه لواط به مرگ محکوم و اعدام شده اند.

مصطفایی با اشاره به اینکه رسیدگی به اعمال منکر و خلاف شرع در صلاحیت دادگاه انقلاب اسلامی نیست و در صلاحیت دادگاه کیفری استان است، اعدام این سه شهروند ایرانی را خودسرانه و سلیقه ای توسط دستگاه امنیتی و دادگاه انقلاب خوانده و همچنین نوشته که مشخص نیست آیا این سه وکیل داشته اند یا بدون وکیل محاکمه شده اند؟ و اینکه معلوم نیست که آیا تحت شکنجه اقرار به ارتکاب لواط کرده باشند.

مصطفایی با اظهار اینکه یقین دارد هر سه نفر اعدام شده بی گناه بوده اند

و حکومت جمهوری اسلامی می بایست پاسخگوی ریختن خون این سه جوان و دیگرانی که وضعیت مشابه این سه جوان دارند باشند.

 

هکرها ایمیل هزاران ایرانی را به سرقت بردند

 بی بی سی: دولت هلند در گزارشی تایید کرد که ممکن است ارتباطات اینترنتی هزاران ایرانی توسط افرادی که احتمالا با دولت این کشور ارتباط دارند به سرقت رفته باشد.

در گزارشی که یک شرکت فناوری اطلاعات به سفارش دولت هلند تهیه کرده، هویت عاملان این دستبرد اینترنتی اعلام نشده است، اما گفته شده که هکرها از امضای “جانم فدای رهبر” استفاده کرده اند.

بنا به این گزارش، هکرها حدود دو ماه پیش گواهینامه امنیتی شرکت هلندی دیجی نوتار را دزیده و سپس صدها گواهی جعلی تولید کرده اند.

ظاهرا این هکرها با این شگرد، سرور و کامپیوترهای کاربرانی را فریب می دادند که به سایت های قابل اعتماد و شناخته شده ای مانند گوگل، یاهو، فیس بوک و اسکایپ مراجعه کرده اند.

براساس گزارش دولت هلند، احتمالا رمز عبور و اطلاعات مبادله شده حدود ۳۰۰ هزار کاربر ایرانی سایت های مختلف، از جمله سرویس های گوگل به سرقت رفته است.

کارشناسان همچنین این نظر را مطرح کرده اند که ممکن است هکرها دامنه های دیگری همچون دامنه سازمان های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را نیز هدف قرار داده باشند.

کارشناسان به کاربران ایرانی توصیه کرده اند رمز عبور ایمیل خود را تغییر داده و از وی پی ان های مطمئن استفاده کنند.

گواهینامه‌های دیجیتال برای امن کردن و رمزگذاری ارتباط بین یک وب‌سایت و کاربران استفاده می‌شود. نشانه این ارتباط ایمن، شروع آدرس سایت با عبارت https است.

مبادلات بانکی و صفحه ورود بسیاری از سرویس‌های ایمیل از این روش برای جلوگیری از لو رفتن اطلاعات کاربران استفاده می‌کنند.

 

پژاک پیشنهاد آتش بس داد، سپاه نپذیرفت

 بی بی سی: حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، در بیانیه رسمی که در سایت آن به چاپ رسیده اعلام آتش بس کرد.

در پی ادامه درگیری میان نیروهای سپاه پاسداران و پژاک این سازمان در بیانیه خود آورده است: “اگر دولت ایران این تصمیم ما را قبول نموده و اعلام آتش بس نماید…؛ این تصمیم ما از تاریخ ۵ سپتامبر ساعت ۱۲ بعد از ظهر به اجرا درخواهد آمد. در وضعیت برعکس آن در مقابل هرگونه رخداد آتیه، جمهوری اسلامی ایران مسئول خواهد بود. امیدواریم که این تصمیم مان در خدمت صلح و ثبات و حل دموکراتیک مسائل باشد.”

عبدالرحمن حاج احمدی، رئیس پژاک، در گفت وگویی با بخش فارسی بی بی سی تاکید کرد که اگر این درخواست از سوی سپاه ایران پذیرفته نشود، آنها به جنگ خود ادامه خواهند داد.

 

در درگیری بین دراویش گنابادی و نیروهای لباس شخصی

یک درویش کشته، تعدادی زخمی، تعدادی بازداشت شدند

 در گزارش انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران که در سایت آنها منتشر شده است، از کشته شدن یک درویش نعمت اللهی خبر داده شده است. در این گزارش آمده:  طی هفته گذشته فشارها بر دراویش گنابادی شدت گرفته است و در نتیجه برخوردها با دراویش پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی و دستگیری و بازداشت و حمله به آنها و وارد آوردن جراحات سنگین بر پیروان این طریقت صوفیانه یک تن از آنان به نام وحید بنانی در اثر اصابت گلوله به یکی از شریانهای اصلی بدنش در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.

علاوه بر آن فشارها بر وکلای دراویش نیز شدت گرفته است و طی روزهای گذشته سه نفر از وکلا و تعدادی از مدیران یکی از پایگاه های خبری و اطلاع رسانی دراویش نیز بازداشت شده اند.

این حوادث در شهرستان کوار از توابع استان فارس اتفاق افتاد و فضای این شهر و شهر سروستان به هنگام تشییع جنازه به شدت امنیتی گزارش شده است. نیروهای امنیتی تهدید کرده اند در صورتی که افرادی به غیر از خانواده شهید درویش وحید بنانی در مراسم تشییع شرکت نمایند با آنها به شدت برخورد خواهد شد.

همچنین سه تن از دراویش گنابادی به نامهای ابراهیم فضلی، اصغر کریمی، محمد علی سعدی که به علت اصابت گلوله ی نیروهای انتظامی و امنیتی مجروح شده اند  در وضعیت وخیمی در بیمارستان به سر می برند.

همچنین تعدادی از دراویش بامداد روز دوشنبه ۱۴  شهریورماه توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی به صورت غیر قانونی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند که تا کنون از اتهام و دلایل اتهامی و وضعیت آنها هیچ اطلاعی به دست نیامده است.

 

میرحسین موسوی:آینده روشن است

 رادیو فردا:  به گزارش وب‌سایت کلمه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد از رهبران معترضان در ایران، موفق شدند پس از هفت ماه حبس خانگی، برای نخستین بار  با سه فرزند خود دیدار کنند.

موسوی در این دیدار با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی در اسفندماه گفت: «با توجه به تداوم وضعیت فعلی نمی‌توان امیدی به انتخابات و شرکت در آن داشت.» 

میرحسین موسوی، در عین حال در این دیدار با اشاره به تحولات جاری کشور گفته است: «آینده روشن است.»

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا ۳۳ تن از زندانیان سیاسی در زندان اوین به مناسبت دویستمین روز حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی به همراه همسران‌شان بیانیه‌ای از داخل زندان صادر کرده و خواستار پایان دادن به حصر خانگی «رهبران جنبش سبز» شدند.

به گزارش کلمه، حال خانم رهنورد و آقای موسوی «کاملا خوب بوده و در شرایط مساعد جسمی و روحیه بسیار عالی قرار داشتند».

دراین دیدار میرحسین موسوی و خانم زهرا رهنورد تاکید کردند که کلیه ارتباطات آنها و نیز دسترسی به روزنامه، رادیو و حتی بعضا لوازم نوشتاری قطع شده و  تعداد زیادی از آثار هنری‌شان و نقاشی‌های ایشان و خانم رهنورد در روزهای ابتدایی حصر و در بازرسی‌ها از خانه توسط ماموران خارج شده و در جای نامعلومی نگهداری می‌شود.

آقای موسوی و خانم رهنورد تاکید داشتند که این اقدامات تنها برای پاک کردن ذهن آنهاست، در حالی که محال است با این گونه کارها ذهن ایشان نسبت به حقایق پاک شود.

کلمه می‌افزاید: «حضور یک مسئول بلندپایه قضایی در این دیدار خانوادگی که تنها دیدار موسوی و رهنورد با دختران در خارج از محدوده خیابان پاستور بود از نکات قابل تامل بود که البته این مسئله با اعتراض شدید میرحسین موسوی روبه‌رو شد که این شخص چرا و با دستور چه کسی در خانه فرزندش حضور یافته است.»

هفته گذشته نیز مهدی کروبی، از رهبران معترضان در ایران، در دیدار با خانواده خود پس از نزدیک به هفت ماه با رد اخبار منتشره در رسانه‌های حکومتی ایران تاکید کرد که “بر عقاید خود استوار ایستاده‌ام و ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نخواهم آمد.”

 

اتحادیه‌ی اروپا پیگرد بهائیان در ایران را محکوم کرد

 رادیو آلمان: کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، پیگرد بهائیان در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. وی روز سه‌شنبه (۶ سپتامبر/۱۵ شهریور) در بروکسل گفت، موج تازه‌ی بازداشت‌ها علیه معتقدان این جامعه‌ی مذهبی و بستن یکی از مراکز آموزشی آنان، باعث نگرانی بزرگی است.

اشتون تاکید کرد که آزادی اندیشه، وجدان و دین جزو حقوق اساسی هستند که باید در هر شرایطی محترم شمرده شوند. وی افزود، ایران نیز پیمان‌های بین‌المللی در این زمینه را امضا کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران را فراخواند تا همه‌ی زندانیانی را که به دلایل مذهبی بازداشت شده‌اند فورا آزاد کند، در مورد اقلیت‌های مذهبی تبعیض روا ندارد و به پیگرد مستمر بهائیان پایان دهد.

 

«شهروند امروز» و «روزگار» توقیف شدند

رادیو آلمان: هفته‌نامه شهروند امروز، ۳ ماه پس از انتشار مجدد، دوباره توقیف شد. هیئت نظارت برمطبوعات دلیل توقیف این هفته‌نامه را نقض ماده ۶ قانون مطبوعات اعلام کرد. اندکی پس از توقیف شهروند امروز، حکم توقیف روزنامه روزگار نیز صادر شد.

برپایه ماده ۶ قانون مطبوعات «افترا به‌مقامات‌، نهادها، ارگان‌ها و هر یک‌از افراد کشور و توهین‌به‌اشخاص‌حقیقی‌و حقوقی‌که‌حرمت‌شرعی‌دارند، اگرچه‌از طریق‌انتشار عکس‌یا کاریکاتور، ممنوع و قابل پی‌گیری است.»

شهروند امروز ماه گذشته مونتاژ عکسی از محمود احمدی‌نژاد را، همراه با گروهی از اعضای هیئت دولت در لباس‌های دوره صفویه روی جلد خود منتشر کرده بود. همراه با این تصویر، نویسنده شهروند امروز در مطلبی با عنوان «عاقبت حمد محمود» نوشته بود: «محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته حجت را بر همگان تمام کرد. شش سال پس از آن سفر معروف به نیویورک و بازخوانی ماجرای هاله نور، او نسب دولت خود را به شاه اسماعیل صفوی نسبت داد و ذکر خیری از شاه صفی‌الدین اردبیلی به میان آورد که او نیز هاله نوری در رویا بر سر خود دیده بود.»

پس از انتشار این شماره شهروند امروز، غلامحسین اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه به خبرنگاران گفته بود:«از دادستانی تهران خواسته‌ام مطلب اهانت‌آمیز به رئیس‌جمهور در نشریه شهروند امروز را پی‌گیری کند.»

هفته نامه شهروند امروز یکی از هفته های خبری- تحلیلی موفقی بود که مشی اصلاح‌طلبانه  و مستقل داشت. این نشریه از اسفند ۱۳۸۵ تا آبان ۱۳۸۷ به سردبیری محمد قوچانی منتشر می‌شد. اما هیأت نظارت بر مطبوعات درتاریخ ۱۵ آبان سال ۱۳۸۷ این هفته‌نامه  را به دلیل غیرواقعی جلوه دادن برخی اقدامات دولت محمود احمدی نژاد توقیف کرد.

شهروند امروز از تاریخ ۱۱ تیرماه سال جاری بار دیگر فعالیت خود را ازسر گرفت و با گذشت کمتر از سه ماه، بار دیگر توقیف شد. در این دوره، سردبیری شهروند امروز را در غیاب محمد قوچانی محمدرضا خجسته ‌رحیمی به عهده داشت. 

دو ماهه‌ی روزنامه‌ی «روزگار» نیز به اتهام «تبلیغ علیه نظام و انتشار مسایل محرمانه کشور» با استناد به تبصره ۲ ماده ۵ قانون مطبوعات توقیف شد.

  

کرسی “عضویت فلسطین در سازمان ملل” در مسیر نیویورک

بی بی سی: یک صندلی دست ساز که فلسطینی ها امیدوارند کرسی این کشور در سازمان ملل شود پیش از انتقال به نیویورک در خاورمیانه و اروپا گردانده می شود.

این اقدام بخشی از لابی فلسطینی ها پیش از درخواست برای به رسمیت شناخته شدن از سوی سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل در جریان مجمع عمومی این سازمان است که دو هفته دیگر برگزار می شود.

این صندلی که به اصطلاح صندلی پرنده خوانده می شود بدون شک ترفندی از سوی فلسطینی هاست.

اولین بخش سفر این کرسی به لبنان خواهد بود که هم اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را به عهده دارد و پس از آن به اروپا برده خواهد شد.

رهبران فلسطینی اکنون چند ماه است برای لابی گری جهت جلب حمایت از عضویت فلسطین به عنوان یک کشور در سازمان ملل به سراسر جهان سفر کرده اند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی اصرار دارد که به شورای امنیت برود و خواهان پذیرش فلسطین به عنوان یک کشور مستقل شود.

فلسطینی ها می خواهند این کشور شامل کرانه باختری، غزه و بیت المقدس شرقی به عنوان پایتخت باشد.

آمریکا که دارای قدرت وتو در سازمان ملل است گفته است که چنین اقدامی از سوی شورای امنیت را مسدود خواهد کرد. اما فلسطینی ها احتمالا حمایت کافی در مجمع عمومی سازمان ملل برای ترفیع موقعیت خود از موضع ناظر به کشور غیرعضو را دارند.

اسرائیل به شدت با این اقدام مخالف است.

دیپلمات های آمریکایی و اروپایی هم اکنون برای منصرف کردن فلسطینی ها از این اقدام می کوشند. آنها قصد تهیه طرح تازه ای برای بازگرداندن طرف های مناقشه به میز مذاکره را دارند.

آنها دو هفته فرصت دارند و تا آن زمان کرسی فلسطینی ها حتی اگر شده به طور نمادین در نیویورک خواهد بود.

 

اسامی نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر اعلام شد

 بی بی سی: شش نامزد نهایی جایزه بوکر ۲۰۱۱ روز ۶ سپتامبر ۲۰۱۱ در نشست خبری که در دفتر مرکزی بنیاد من بوکر برگزار شد، معرفی شدند.

جولیان بارنز، استیون کلمان، ای دی میلر، کارول بیرچ، پاتریک دویت و اسی ادوجین نامزدهای نهایی جایزه ادبی بوکر سال ۲۰۱۱ شدند.

این جایزه ۵۰ هزار پوندی که سالیانه برگزار می شود، سال گذشته به هوارد جاکوبسن، نویسنده و روزنامه نگار بریتانیایی، برای رمان “سوال فینکلر” رسید.

جولیان بارنز: حس پایان ،کارول بیرچ: باغ وحش جامارش ، پاتریک دویت: خواهرها برادرها، اسی ادوجین: بلوز ناتنی، استیون کلمان:پیجن انگلیش (Pigeon English)، ای دی میلر: دانه های برف

ماتیو د انوکا، نویسنده و روزنامه نگار، سوزان هیل، نویسنده، کریس مولین، نویسنده و سیاستمدار، و گبی وود، از روزنامه تلگراف از دیگر داوران جایزه بوکر ۲۰۱۱ هستند.