تصمیم استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، برای تعطیلی پارلمان تا زمان پایان بازی­های المپیک زمستانی ونکوور با مخالفت­های گسترده­ای مواجه شده است. محافظه­کاران این 

 

شهروند ۱۲۶۴ – پنجشنبه ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰


 

تصمیم استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، برای تعطیلی پارلمان تا زمان پایان بازی­های المپیک زمستانی ونکوور با مخالفت­های گسترده­ای مواجه شده است. محافظه­کاران این تصمیم خود را امری عادی می­دانند و آن­را فرصتی برای تمرکز بر مسائل اقتصادی پیش روی کشور می­دانند در حالی که احزاب اپوزیسیون، لیبرال و ان.دی.پی، می­گویند هارپر این کار را با "زرنگی" در روز آخر سال و درست همزمان با خبر انتخاب اعضای تیم ملی هاکی مردان انتخاب کرده و هدفش از این کار عدم برخورد با اتهامات در زمینه شکنجه زندانیان در افغانستان و سایر مسائل است.

هفته گذشته لیبرال­ها تبلیغاتی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی روی اینترنت، رادیو و روزنامه­ها آغاز کردند. در یکی از این تبلیغات تصویر هارپر را در کنار پارلمانی در زنجیر می­بینیم که رویش نوشته "تعطیل" و صدای روی فیلم، تعطیلی پارلمان را "هدیه هارپر به خودش" می­نامد.

مکینتایر، سخنگوی دفتر نخست وزیری، در پاسخ به این تبلیغات گفته است: "این­ها همان عادت­های همیشگی لیبرال­های دور از واقعیت است. این ما هستیم که داریم با کانادایی­ها دیدار می­کنیم و با کانادایی­ها صحبت می­کنیم".

خود هارپر نیز با تمام توان از تصمیمات خود دفاع کرده. او در مصاحبه با سی بی سی گفت: "به نظرم نظرسنجی­ها نشان می­دهد که مسئله زندانیان در افغانستان در اولویت بیشتر کانادایی­ها نیست. اقتصاد در اولویت است".


 

اکونومیست، استادان دانشگاه…و باز هم فیس­بوک

در میان مخالفت­ها باز هم نقش شبکه اینترنتی فیس­بوک قابل توجه است. کریستوفر وایت دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه آلبرتا (یکی از "محافظه­کارترین" استان­های کشور) به منظور اعتراض به آن گروهی تشکیل داد. وایت می­گوید وقتی صبح چهارشنبه از خواب پا شده و خبر را شنیده ماتش برده: "اولین واکنش من عصبانیت بود. و این دفعه به خودم گفتم باید به جای این­که بروم کورن فلکسم را بخورم، کاری بکنم".

او گروهی به عنوان "کانادایی­های مخالف تعطیلی پارلمان" در فیس­بوک ایجاد کرده که تا زمان زیر چاپ رفتن شهروند بیش از ۱۵۰ هزار عضو دارد. قرار است این گروه در ۳۲ شهر کانادا از جمله تورنتو تظاهراتی علیه این تصمیم بر پا کنند.

بعضی اعضای اپوزیسیون و کارشناسان می­گویند این نشانه این است که بر خلاف ادعای محافظه­کاران و هارپر، کانادایی­ها به این نوع اتفاقات در اتاوا بی­اعتنا نیستند.

با این حال نظرسنجی شرکت هریس و دسیما نشان می­دهد که ۴۶ درصد کانادایی­ها اهمیتی به این موضوع نمی­دهند، ۳۴ درصد از این تصمیم ناراضی­اند و ۱۵ درصد موافق آن هستند.

جدا از ابراز نظرهای مردمی، کارشناسان و صاحب­نظران بسیاری نیز از نقطه نظرهای مختلف با تعطیلی پارلمان توسط هارپر مخالفت کرده­اند.

یکی از معروف­ترین نشانه­های جهانی این مخالفت وقتی بود که اکونومیست­، هفته­نامه مشهور و معتبر راست­گرا در مقاله­ای حرکت هارپر را محکوم کرد و هارپر را "تاکتیسینی ماهر با ضربات بی­رحم" دانست.

در حرکتی دیگر بیش از ۱۵۰ استاد فلسفه، حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه­های سراسر کانادا نامه­ای در مخالفت با این تصمیم تهیه کرده و به روزنامه­های مهم شرق کانادا فرستاده­اند. دانیل وین­استاک، استاد فلسفه در دانشگاه مونترال، نویسنده اصلی این نامه است. او در مصاحبه با رسانه­ها هارپر را متهم کرد که "اعتماد مردم کانادا را زیر سئوال برده و بدین­سان ضددموکراتیک عمل می­کند".

در پایان این نامه می­خوانیم: "ما استادان دانشگاه­های کانادا متعهد به آموزش به دانشجویان در مورد ماهیت، ارزش و اشکال نهادین مختلف حکومت دموکراتیک هستیم. تصمیم هارپر برای استفاده از قدرتش برای تعطیلی پارلمان برای دومین سال پیاپی ما را عمیقاً نگران کرده است".

یکی از استراتژیست­های سابق حزب محافظه­کار در اتاوا در مصاحبه با شهروند، که به شرط عدم افشای نامش انجام شد، در این مورد گفت: "حالا که چی؟ ۱۵۰ استاد دانشگاه مخالف این حرکت هستند؟ من شرط می­بندم هنوز ۲۰۰ تا استاد دانشگاه هم پیدا می­کنی که مارکسیست هستند! مردم کانادا اهمیتی به این حرف­ها و به این استادان دانشگاه­ها نمی­دهند. چه دموکراتیک باشد چه نباشد مردم برایشان مهم نیست و در آخر هم همین برای ما مهم است".