پژوهشگران ایتالیائی با مطالعه بیشتر از ۷۵۰۰ نفر ثابت کرده اند که رژیم غذائی که حاوی مقداری روغن زیتون Virgin و بعضی از دانه های روغنی مانند بادام و پسته و گردو و غیره است بهتر از هر داروی شیمیائی در بهزیستی و سلامتی قلب و عروق نقش دارد. در این پروژه تحقیقاتی افراد تحت مطالعه به سه گروه تقسیم شده، گروه اول از یک رژیم غذائی شناخته شده مدیترانه استفاده کردند و گروه دوم مقداری روغن زیتون با کیفیت بالا، مصرف نموده و گروه سوم روزی ۳۰ گرم مغز گردو، بادام و بادام برزیلی به همراه رژیم غذائی کم چربی استفاده کردند.

زیتون برای قلب بسیار مفید است

 این بررسی به مدت ۹۰ روز به طول انجامید، و نتایج آن به دقت مقایسه گردید، جالب این که در هر دو گروه مصرف کننده روغن زیتون و دانه های روغنی سلامتی و بهزیستی قلب و عروق چشمگیر گزارش گردیده است. اگر چه رژیم غذائی مدیترانه خود نقشی در سلامتی قلب و عروق دارد ولی در مقایسه با مصرف روغن زیتون و دانه های روغنی عملکرد بهتری نداشته است.

 اولین کنفرانس بین المللی مصرف شیر خام

اولین کنفرانس مصرف شیر خام در آمریکا و با شرکت ۲۸ ایالت و ۵ کشور با قطعنامه ای خاتمه یافت. مدتی است که گروهی از مردم برخلاف قانون FDA مصرف شیر خام را توصیه می کنند و معتقدند که شیر پاستوریزه خواصی نداشته و برای بدن مضر است. در آمریکا و بسیاری از کشورهای دنیا خرید و فروش شیر خام و پخش آن ممنوع است، زیرا ممکن است سبب انتشار بیماری هایی شود و مشکلاتی را به وجود آورد. طرفداران مصرف شیر خام باور دارند که ترکیبات شیر خام می تواند در سلامتی DNA بدن نقش داشته و از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری نماید. این دسته اضافه می کنند که همه گیری بعضی از بیماری ها مانند بیماری قند و آسم و چاقی بیش از حد به خاطر مصرف بی بند و بار شیر پاستوریزه است. البته دلائل علمی در این مورد وجود ندارند و این گروه فراموش می کنند که آلودگی های موجود در شیر خام نیز می تواند سبب بیماری ها و مرگ و میرهائی شود. درست است که در قدیم مردم می توانستند از شیر خام استفاده کنند ولی امروز بیماری ها و آلودگی های زیادتری در حیوانات و شیر و گوشت آنها دیده می شود و بشر به مصرف شیر و فراورده های پاستوریزه آن عادت کرده و مشکل می شود این عادت را عوض کرد.

 نگاهی به برنامه تلویزیونی دکتر OZ

بسیاری از خوانندگان صفحه تغذیه و بهداشت شهروند سئوال کرده اند که در برنامه های تلویزیونی دکتر OZ مخصوصاً در قسمت تغذیه و رژیم غذائی مطالبی مطرح می گردد که اکثراً مخالف آن چه که ما خوانده ایم و آموخته ایم می باشد. جای تأسف است که پزشک و جراح خوشنامی مانند دکتر OZ که تخصصی در تغذیه ندارد افرادی را برای شرکت در برنامه های خود دعوت می کند که در مورد تغذیه و رژیم غذائی تجربه ای ندارند و مطالبی را در این برنامه تلویزیونی ـ که بیننده زیادی دارد ـ مطرح می کنند که از نظر علمی صحت ندارند و درست نیستند. مثلاً خودم بارها شاهد برنامه هایی از ایشان بودم که درخصوص کاهش وزن سرآشپز رستوران هایی را دعوت کرده تا در رابطه با غذاهای رستورانشان و نقش آنها در بهزیستی و سلامتی و کم کردن وزن بدن صحبت کنند. گاه این میهمان متخصص حتی نمی تواند بعضی از لغات و اصطلاحات تغذیه ای مانند پروتئین را تلفظ کند. مشکل کار در این است که دکتر OZ وقتی برای تهیه این برنامه ها ندارد. گروهی دنبال برنامه ها می گردند و گروهی هم برایش برنامه ریزی می کنند و سناریو می نویسند. ما بارها دیده و شنیده ایم که بسیاری از پژوهشگران و پزشکان در این برنامه و یا در خارج از برنامه مخالفت خود را با بعضی از کارهایش اظهار داشته اند. من شخصاً شاهد بعضی از برنامه های او در مورد تغذیه بودم که در حقیقت اجرای آن شایان مقام ایشان نبوده. مثلا توصیه اش به مصرف شراب برای بهزیستی و سلامتی آن هم در یک تلویزیون آموزشی خطائی است بزرگ چون عوارض الکل شراب خیلی بیشتر از منافع فلاوونوئید آن است و یا آشپز یک رستوران معروف که هیچ تجربه ای از فیزیولوژی و عملکرد سیستم های موجود در بدن ندارد رژیمی را توصیه می کند که ممکن است برای افراد مشکلاتی به وجود آورد. به طور کلی اکثر مهمانان برنامه او افرادی عادی هستند ولی درباره مسائل تخصصی تغذیه ای و پزشکی و بهداشتی صحبت می کنند که درست نیست و بالاخره روزی با مشکلات پیش بینی نشده ای مواجه خواهند شد که جز تأسف ثمری نخواهد داشت. این گونه شایعه پراکنی ها در مورد مسائل بهداشتی و پزشکی و تغذیه ای بیننده و شنونده را سرگردان می کند و بعضی از افراد عادی صرفاً به خاطر شنیدن چنین خبرهای پزشکی از پزشکی معروف آن را قبول کرده و از آن پیروی می کنند که خطرناک خواهد بود.

 

آیا می دانستید که:

ــ در  طب سنتی روسیه از شیاف سیب زمینی برای درمان بواسیر استفاده می کردند!

ــ در بسیاری از کشورهای جهان از استنشاق پودر چای برای جلوگیری از خونریزی بینی استفاده می شود.

ــ اسپرماتوزوئید کوچکترین تک سلولی موجود در بدن مرد است.

ــ در سال ۱۸۵۵ دندانپزشکی به نام Robert Arthur برای اولین بار از طلا برای پر کردن دندان استفاده کرد.

ــ خانم های دربار انگلستان برای بزرگ تر کردن پستان های خود حمام آب توت فرنگی می گرفتند!

ــ واکسن آبله برای اولین بار در سال ۱۷۹۸ تکمیل و آزمایش شد.

ــ علت اصلی مرگ و میر در اواخر قرن نوزدهم بیماری سل بود.

ــ امکان به دنیا آمدن چهار قلو حدود یک مورد از هر ۴۹۰ هزار تولد است.

ــ ۸۰ درصد از وزن مغز انسان را آب تشکیل می دهد.

ــ مغز انسان بیشتر از ۲۵ درصد اکسیژن بدن را مصرف می کند.

ــ حدود ۱۵ میلیون از سلول های خونی بدن در هر ثانیه به وجود آمده و همین مقدار نیز از بین می روند.

ــ پرفروش ترین دارو در سال ۱۹۸۵ در امریکا Valium بود.

ــ مقدار موجودات ذره بینی موجود در پوست انسان برابر است با تعداد کل جمعیت دنیا.

ــ از سن ۳۰ سالگی قد انسان به تدریج کوتاه تر می شود.

ــ برای اولین بار دکتر Halstead در سال ۱۸۹۰ از دستکش پلاستیکی برای عمل جراحی استفاده کرد.

ــ در اوائل قرن بیستم از زهر مار برای درمان بیماری غش یا صرع استفاده می شد.

ــ در بدن انسان بالغ حدود ۱۶ هزار مایل رگ های خونی وجود دارد.

ــ وسعت بافت های ریه انسان حدود یک زمین تنیس می باشد.

ــ بعد از سن ۶۰ سالگی اکثر مردم ۵۰ درصد از حس چشایی خود را از دست خواهند داد.

ــ یک اینچ مربع از پوست انسان حاوی ۶۲۵ غده عرق می باشد.

ــ هر قدر رطوبت داخل دهان شما کمتر باشد شما مزه غذا را کمتر حس می کنید.

ــ هر وقت قدمی برمی دارید ۵۴ ماهیچه بدن شما به کار گرفته می شوند.

ــ به طور متوسط وزن مغز یک شخص بالغ حدود ۳/۱ کیلوگرم می باشد.

ــ در قرن شانزدهم برای درمان بیماری ها مریض را در اتاقی که با وسائل قرمز تزئین داده شده بود بستری می کردند و بیمار مجبور بود لباس قرمز رنگ بپوشد تا زودتر بهبود یابد.

ــ ۸۰ درصد از حرارت بدن انسان از طریق پوست سر آدم از دست می رود.

ــ در سال ۱۵۸۲ مردی را که به ظاهر مرده بود پس از ۶ ساعت از قبر بیرون آوردند و این شخص ۷۵ سال دیگر پس از آن واقعه زندگی کرد.

ــ اکثر افراد حداقل روزی ۲۵ هزار بار چشمک می زنند.

ــ یک انسان بالغ روزی بیشتر از ۲۳ هزار بار نفس می کشد.

ــ فقط برای حرکت ابروی شما ۳۰ ماهیچه مختلف به کار گرفته می شود.

 

بهتر است باور کنید

بعضی از غذاها مانند ریواس، گوجه فرنگی، اسفناج و شکلات به علت داشتن اسید اگزالیک از جذب آهن رژیم غذائی جلوگیری می کنند و این عمل در افرادی که به عارضه کم خونی دچار هستند مشکلاتی را به وجود می آورد. با وجودی که اسفناج حاوی مقدار زیادی آهن است ولی در کنار اسید اگزالیک نه تنها قابل جذب نمی باشد بلکه مصرف خام آن کم خونی را شدت می دهد. به همین جهت توصیه می شود که برای استفاده از آهن اسفناج بهتر است آن را حرارت داده و به همراه مواد اسیدی مانند آب لیمو و یا آلو و غیره مصرف شود تا آهن آن هضم و جذب شود و در درمان کم خونی نیز مؤثر باشد.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com