وزرای مالی گروه هفت، متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان، هفته گذشته در قالب اجلاسی دو روزه در شهر قطبی ایکالوئیت، پایتخت نانوات، دیدار کردند

 شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰


 

وزرای مالی گروه هفت، متشکل از هفت کشور ثروتمند جهان، هفته گذشته در قالب اجلاسی دو روزه در شهر قطبی ایکالوئیت، پایتخت نانوات، دیدار کردند. جیم فلاهرتی، وزیر مالی کانادا، به عنوان میزبان نقش مهمی در این دیدار داشت. کارشناسان بیش از همه بر دو اقدام فلاهرتی که نقش مهمی در تصمیم سایر حضار داشته است، تاکید کرده اند.

اول این که این فلاهرتی بوده که از تمام اعضای گروه هفت خواسته اعلام کنند تمام بدهکاری های خود از هائیتی زلزله زده را می بخشند. فلاهرتی هفته قبل ضمن اعلام این دستاورد گفت در قدم بعدی قرار است سازمان های مالی چند جانبه جهانی نیز به همین کار برانگیخته شوند. رابرت زوئلیک، رئیس بانک جهانی، و دومینیک اشتراوس کان، مدیر عامل صندوق جهانی پول، در اجلاس حاضر بودند و به گفته فلاهرتی مذاکرات با آن ها نیز ادامه دارد.

اما نکته دیگری که کمتر در اخبار ظاهر شد، اما صاحب نظرانی همچون لیندا مک کوئیگ، ستون نویس تورنتو استار، به آن اشاره کرده اند نقش فلاهرتی در متوقف کردن پیشنهاد مالیات بر احتکار مالی است. "مالیات تابین" طرحی است که در دهه ۱۹۷۰ توسط جیمز تابین، اقتصاددان برنده جایزه نوبل، مطرح شده و این اواخر در کشورهایی مثل بریتانیا، آلمان، فرانسه و حتی آمریکا طرفدارهایی پیدا کرده است. این مالیات درصد بسیار کمی (۰.۰۵ درصد) دارد و در نتیجه تنها بر محتکران مالی بزرگ (و نه سرمایه گذاران مالی) اثر می گذارد. در سال ۱۹۹۵ کنفرانسی دانشگاهی در این مورد با حمایت سازمان ملل در هالیفکسِ کانادا برگزار شد و به این علت بسیاری مالیات تابین را با کانادا به یاد می آورند.

اما دولت هارپر به شدت مخالف چنین مالیاتی است و فلاهرتی نیز هفته گذشته بر این مخالفت تاکید کرده و در نتیجه طرح مالیات تابین باز هم زمین مانده است.