رسیدن خون کافی به بافت های قلب یکی از عوامل عملکرد درست و بدون وقفه آن است. در اثر مرور زمان و بروز بیماری های مختلف به همراه رژِیم غذایی ناسالم به تدریج عروق قلب سخت و شکننده می شوند و بافت های ماهیچه ها و مویرگ های موجود در آن انعطاف خود را از دست می دهند که در نتیجه عوارض و مشکلاتی را به وجود می آورند که مهمترین آنها بروز فشار خون بالا است.

مطالعات علمی نشان می دهند که مصرف آب انار نه تنها قادر است از بروز اینگونه عوارض جلوگیری نماید، بلکه می تواند ضایعات وارده بر قلب و عروق را به تدریج خنثی کند و سبب انعطاف و نرمی بافت های داخل عروق ماهیچه های قلب ، زیرا در کنترل جریان خون به داخل قلب نقش دارد، می شود.

 در یک مقاله علمی منتشر شده در ژورنال تغذیه گزارش شده است که افرادی که به ناهنجاری های قلب و عروق دچار بوده اند و به مدت ۳ ماه از عصاره آب انار تغذیه کرده اند ضخامت دیواره های قلب آنها تا حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و به طور چشمگیری میزان کلسترول بد خون آنها هم تقلیل پیدا کرده است.

 

ویتامین c التهاب بدن را تخفیف می دهد

 

التهاب یا Inflammation به عنوان یک عامل موثر بروز بیماری های مزمن مانند آرتروز و سرطان و غیره شناخته شده است. نتیجه مطالعه علمی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام گرفته نشان می دهد که مصرف ویتامین cمی تواند میزان التهاب بافت های بدن را کاهش دهد. افرادی که در این پروژه تحقیقاتی همکاری داشتند روزی یک هزار میلی گرم ویتامین c مصنوعی دریافت کرده و پس از مدتی کوتاه میزان پروتئین C-Reactive بدنشان تا حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است. افزایش غیرطبیعی این پروتئین در بدن وجود التهاب در بافت های بدن را گواهی می دهد. پائین آمدن این پروتئین مخصوص در بدن توسط ویتامین c در نهایت سبب سلامتی قلب و عروق شده و از بروز سکته قلبی جلوگیری می کند. ویتامین c را می توان از اکثر میوه جات مخصوصا مرکبات به دست آورد. چون این ویتامین محلول در آب است مصرف نوع مصنوعی آن هم توصیه می شود.  

 

خواص سرکه سیب

 

سرکه پاستوریزه نشده و صاف نشده سیب دارای خواص بی شماری است. در موقع پاستوریزه کردن در حرارت بالا آنزیم های مهم و مفید موجود در سرکه سیب به همراه بسیاری از ویتامین ها و اسیدهای آمینه ضروری موجود در آن از بین می روند. در ضمن تقطیر سرکه نیز اسیدهای طبیعی موجود در آن را که در بدن نقشی در سم زدایی دارند، تغییر کیفیت می دهند.

سرکه سیب یاApple cider vinegar  حاوی مقدار قابل ملاحظه ای پتاسیم است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقشی مهم دارد و در حقیقت بهترین دارو برای کاهش فشار خون بالا بوده، از پیری زودرس بافت های قلب و عروق جلوگیری می کند. سولفور و دیگر ترکیبات موجود در سرکه سیب در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند آرتروز یا درد مفاصل، سنگ کلیه، بیماری های روده بزرگ، فشار خون بالا، بیماری های قلب و عروق، تیروئید کم کار، عارضه فراموشی و بیماری قند و غیره موثر می باشد. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خوابیدن (به صورت خالص یا شربت محلول در آب) به طور چشمگیری قند و کلسترول خون را کاهش می دهد و در ضمن سبب کاهش وزن بدن می شود.

سرکه سیب یکی از بهترین داروها برای سم زدایی بدن به شمار می رود و موجب شستشوی کبد می گردد. در طب سنتی بعضی از کشورهای دنیا سرکه سیب را به افرادی که به آب ریزش چشم مبتلا هستند و درگیر عارضه فراموشی اند، توصیه می شود. در ضمن افرادی که به عارضه سردی دست و پا دچارند و همیشه احساس سردی می کنند، سرکه سیب می تواند کمک موثری باشد.

شربت سرکه سیب که ترکیبی است از ۳-۲ قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط در نیم لیتر آب یکی از بهترین و مفیدترین نوشیدنی ها خواهد بود. سرکه صاف نشده حاوی مقداری دُرد است که خود نشانه ی طبیعی بودن آنست. در مصرف سرکه سیب نباید زیاده روی کرد زیرا ثابت شده که مصرف زیاد آن و به مدت طولانی موجب ازدیاد سرطان مری می گردد. بهتر است سرکه سیب را به صورت سرد به همراه سالاد و یا شربت مصرف نمود و از حرارت دادن آن خودداری کرد زیرا همانطور که در بالا اشاره شد حرارت بالا سبب از بین رفتن خواص آن می گردد.

 

برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ ویتامین D مصرف کنید

 

پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو طی مقاله ای علمی که در ژورنال تغذیه اروپا به چاپ رسیده گزارش می کنند که ویتامین D می تواند بروز سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. در این گزارش آمده است که اگر میزان ویتامین D خون به دو برابر حد معمولی برسد حدود دو سال به طول عمر شخص اضافه می شود.

آمار موجود نشان می دهد که تقریبا نصف جمعیت دنیا به کمبود ویتامین D مبتلا هستند که خود سبب شدت بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلب و عروق، بیماری قند، بیماری های دستگاه تنفسی و عفونی می شود.

پژوهشگران می دانستند که کمبود ویتامین D سبب بروز سرطان روده بزرگ می شود ولی به وضوح نمی دانستند که چطور و چگونه این ویتامین در جلوگیری سرطان مورد بحث عمل می کند تا اینکه اخیرا متوجه شدند که کمبود ویتامین D در بدن سبب صدمه به DNA شده و زمینه را برای بروز سرطان آماده می کند. به عبارت دیگر عدم وجود ویتامین D یا کمبود آن موجب انباشته شدن پروتئین بتاکاتوشین در سلول های بافت روده می گردد که خود زمینه ای ست برای بروز سرطان. ویتامین D مورد نیاز بدن را می توان از غذا و تابش اشعه خورشید بر پوست بدن به دست آورد.

 

نقش سیب زمینی در تقلیل فشار خون   

 

کمتر کسی به خواص سیب زمینی غیر از نشاسته آن باور دارد، ولی در حقیقت این طور نیست و این سبزی ریشه ای فقط ۷۷ کالری به خاطر یکصدگرم نشاسته در بدن تولید می کند. سیب زمینی حاوی مقدار زیادی از ویتامین هایC و B6 و B1 و B3 بوده و مقدار پتاسیم و منیزیوم و آهن و روی و فسفر آن هم قابل توجه می باشد. به همین دلیل در تقلیل فشار خون بالا نقش دارد. این سبزی همچنین حاوی مقداری کاروتینوئید و ترکیبات فنول است. جالب این که اگر در موقع پختن آن ویتامین C آن را از دست ندهیم هر یکصدگرم آن می تواند ۲۵ درصد ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین نماید. در موقع پختن سیب زمینی بهتر است آن را در آب جوشیده قرار داد و بتدریج به آن حرارت نرسانید زیرا ویتامین C آن در حرارت پائین بیشتر از حرارت بالا از دست می رود.

 

 

بهتر است باور کنید

 

کبد انسان در تمام فعالیت های فیزیولوژی بدن دخالت داشته و در بیشتر از ۵هزار نوع عملکرد شیمیایی نقش دارد. این عضو در هر دقیقه یک لیتر خون را تصفیه می کند.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com