احتمالا بارها شنیده و یا دیده اید که شخصی از سطحی نه چندان بلند افتاده و دچار شکستگی استخوان شده است. این اتفاق در هر سنی از کودک تا بزرگسالی می تواند رخ دهد، اما به طور معمول در سنین بالاتر رخ می دهد. واژه پوکی استخوان برای هیچ یک از ما در دنیای امروز، غریب و ناشناخته نیست. بیماری که علائم بالینی و بیرونی ندارد، اما می تواند منجر به بی حرکتی و اختلال در افراد سالمند شود.

امروز ۲۰ اکتبر روز جهانی پوکی استخوان نام گذاری شده است. در این روز برنامه‌های مختلفی در سراسر جهان برای آگاه کردن مردم در مورد پیشگیری از این بیماری که هنوز هم اغلب افراد شناخت دقیقی از آن ندارند به اجرا در می‌آید. هدف برنامه‌های آموزشی پیشنهادشده توسط سازمان بهداشت جهانی در جهت افزایش اطلاعات عامه مردم از نحوه عملکرد استخوان‌ها و پوکی استخوان است تا بدین‌ترتیب آگاهی نسبت به عوامل خطرساز اساسی، پیشگیری و مراقبت از بیماری افزایش یابد.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰‌ میلیون نفر در سراسر دنیا مبتلا به پوکی استخوان (استئوپورز) هستند.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی پوکی استخوان، این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در جهان است، در هر۳۰‌ ثانیه یک نفر در اتحادیه اروپایی دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود و حدود ۶۰ میلیون نفر در آمریکا دارای علایم پوکی استخوان هستند. هزینه درمان پوکی استخوان و تبعات ناشی از آن به‌طور مستقیم در اروپا و آمریکا سالانه مبلغی حدود ۲۷‌میلیون دلار است و برآورد می‌شود تعداد شکستگی‌های لگن به‌علت پوکی استخوان تا اواسط قرن حاضر به ۳ برابر افزایش یابد.

طبق نظر پزشکان، به طور معمول عمر زنان از مردان بیشتر و مصرف کلسیم در آنان کمتر است از سوی دیگر زنان به دلیل حجم کمتر استخوان نسبت به مردان، بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند به طوری که درسن ۵۰ سالگی، یک خانم۴۰ درصد احتمال دارد که در طی باقی عمرش دچار شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان شود. برای مردان این احتمال ۱۳ درصد است.

فراوانی پوکی استخوان در نقاط مختلف جهان فرق می کند و افراد سفید اروپایی و نیز آسیاییها را نسبت به سیاه پوستان آمریکائی بیشتر گرفتار می سازد. در طی ۵۰ سال گذشته با پیشرفت بهداشت، مردم جهان طول عمر بیشتری پیدا کرده اند و در نتیجه تعداد افراد سالخورده جهان افزایش یافته است. به همین علت تعداد شکستگی های استخوان بر اثر پوکی استخوان هم دو برابر یا بیشتر شده است به نحوی که درد معلولیتی که بر اثر شکستگی هایی که به علت پوکی استخوان پدید می آید باعث بروز یک مشکل بهداشتی در جمعیت های سالخورده جهان غرب شده است.

پوکی استخوان، یکی از مواردی است که به راحتی در زیر پوشش بیمه ناتوانی جسمی، می تواند آرام گیرد. مانند همیشه می گوییم که بیمه، جهت آرامش و حفظ ثبات وضعیت زندگی، بنا شده است. نمی توانیم بر آن نام دارو بگذاریم اما می توانیم با قدرت، آن را یکی از بزرگترین حامیان مالی زندگی فرد بیمار خطاب کنیم. بیمه ناتوانی جسمی، با پرداخت ماهیانه ۲۰۰۰ تا ۸۵۰۰ دلار می تواند آسایش و آرامش را همراه داشته باشد و این همان چیزی است که فقدانش  می تواند حتی در کاهش روند درمان نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. باید گفت زمانی که در مکان عرضه چیزی قرار داری شاید سخن گفتن و تعریف از آن کمی بیزینس مآبانه به نظر بیاید اما دوست داریم در شرکت Insufin بگوییم که بیمه نوشتن و دعوت همگانی برای اخذ آن را باور داریم و هرگز از این دعوت، دست برنخواهیم داشت.

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime