شهروند ـ آرش عزیزی: جان برد، وزیر امور خارجه ی دولت هارپر، با سخنرانی در مجلس عوام گفت همجنس گراستیزی و قلدربازی که هفته پیش منجر به خودکشی غم انگیز نوجوانی در اتاوا شد نباید جایی در مدارس کانادا داشته باشد.

برد، که نماینده ی اتاوا است، پنجشنبه ی هفته ی گذشته در مجلس عوام به پا خاست تا ضمن اعلام تسلیت به خانواده ی جیمز هابلی، نوجوان مذکور، (“از سوی تمامی نمایندگان مجلس”) از موضع دولت خود در این رابطه خبر دهد.

جان برد وزیر امور خارجه کانادا

جیمزِ ۱۵ ساله پس از این که مدت ها در سایت هایی مثل تامبلر و توئیتر از امکان خودکشی اش گفته بود بالاخره دست به خودکشی زد که متاسفانه موفق شد. تشییع جنازه ی او پنجشنبه ی هفته ی گذشته برگزار شد.

وزیر دولت هارپر گفت: “قلدرمنشی، همجنس گراستیزی، عدم تحمل و رفتار غیرمدنی جایی در مدارس ما ندارد. این تاکیدی است بر چالش واقعی افسردگی و بهداشت روانی بخصوص بین جوان ها. بیایید به عنوان یک جامعه تصمیم بگیریم به تشویق تحمل و پذیرش تک تک شهروندان هم وطن خود بپردازیم.”

در عین حال شماری از نمایندگان حزب محافظه کار و کارمندان شان قطعه فیلمی به افتخار جوان قربانی درست کرده اند که در آن با اشاره به لفظ “بهتر می شود” (It Gets Better) به نوعی از کمپینی به همین نام که برای کمک به جوانانی است که با آزار و اذیت روبرو می شوند حمایت کرده است.

علاوه بر برد، ویک توز، وزیر امنیت عمومی و رونا آمبروز، وزیر ساخت و ساز دولتی، نیز در فیلم مذکور حضور دارند.

منتقدان می گویند دولت محافظه کار کاری برای دفاع از حقوق همجنس گرایان که نکرده هیچ خود نیز گاهی همجنس گرا ستیزی را تشویق می کند. تیم هارپر، ستون نویس تورنتو استار، حتی حرکت دولت در تسلیت برای هابلی را “مزورانه” دانسته بود.

جیمز هابلی نوجوانی که به دلیل مورد تمسخر گرفتن دوستانش خودکشی کرد

پدر جیمی، آلن هابلی، عضو شورای شهر اتاوا، گفته تمسخر در مدرسه از دلایل اصلی رفتن پسرش به سمت این تصمیم دهشتناک بوده است. به گفته او پسرش بارها مورد تمسخر قرار گرفته که چرا رقص پاتیناژ را به هاکی ترجیح می دهد و وقتی سعی کرده “باشگاه رنگین کمان” برای تشویق پذیرشِ افراد “متفاوت” را افتتاح کند با برخورد خشن هم کلاسی ها روبرو شده و عقب کشیده.

همین چند هفته پیش نمایندگان مجلس مسائل بهداشت روانی را به بحث گذاشتند و لیبرال ها خواهان اتخاذ استراتژی ای ملی برای پیشگیری از خودکشی شدند.