علیرغم اعتراض های دولت محافظه کار استفن هارپر، دولت اوباما در آمریکا در اقدامی که مسلما به شرمسار شدن دولت کانادا خواهد انجامید با اجرایی کردن تصمیم سال قبل خود اعلام کرده از این به بعد از هر مسافر هوایی و دریایی کانادایی ۵/۵ دلار پول دریافت می کند. این در حالی است که دو دولت چندین نشست برای بهبود وضعیت مرز خود داشته اند که اپوزیسیون در کانادا می گوید بیشتر به نفع استراتژیک آمریکا بوده است.

در مجلس عوام، ان دی پی به شدت علیه این هزینه جدید سخن گفت و به محافظه کاران به خاطر ناکامی تلاش هایشان در بهبود روابط با آمریکا حمله کرد. ان دی پی اشاره کرد این هزینه جدید پس از تبصره “آمریکایی بخرید” می آید که در آخرین لایحه انگیزشی شغل سازی اوباما، رئیس جهمور آمریکا، آمده است. انتظار می رود این تبصره ضربه ای جدی به بعضی صنایع انتاریو و سایر نقاط کانادا باشد.

جرالد کدی، دبیر پارلمانی بازرگانی بین المللی، گفت دولتش دل خوشی از این اقدام آمریکا ندارد و امیدوار است همسایه جنوبی “متوجه اشتباه خود بشود” و بفهمد “تجارت آزاد و باز راه نجات از رکود اقتصادی است و نه راه ابتلا به آن.”

دیوید جکوبسون، وزیر آمریکا در کانادا، به سرعت سعی کرد قضیه را کم اهمیت جلوه دهد و گفت این “هزینه جدیدی” نیست و تنها استثنایی که قبلا برای کانادایی ها (و شهروندان مکزیک و کارائیب) قائل می شدند دیگر کاربرد نخواهد داشت.

هارپر پیش از این در ماه فوریه گفته بود با این که متوجه تلاش های دولت آمریکا برای افزایش درآمدها است به نظرش “این راه مفیدی برای این کار نیست.”

سفیر آمریکا اما مدعی شد “وضعیت بودجه در کشور من” این اقدام را ضروری ساخته است. او در ضمن تاکید کرد که این هزینه ای مخصوص کانادایی ها نیست و نه تنها مردم سایر کشورها که حتی خود شهروندان آمریکا هم آن را پرداخت می کنند، مشابه مبلغی که تمام مسافران باید در فرودگاه های کانادا پرداخت کنند.

او در ضمن تاکید کرد رابطه دو کشور “همچنان بهترین در جهان” است و این اقدام نه بر روابط دوجانبه تأثیر خواهد گذاشت و نه حتی بر همکاری های مرزی.

رابرت چیزالم، نماینده ان دی پی از حومه هالیفکسِ نوااسکوشیا، گفت آمریکا “کانادا را جدی نمی گیرد.”

قوی ترین پاسخ اپوزیسیون از سوی پت مارتین، نماینده نیودموکرات وینیپگ مرکز، آمد. او این اقدام جدید آمریکا را “خزعبل” خواند و گفت: “مگر وقتی آن ها به بنف می آیند ما ازشان پول می گیریم؟ راستش این کار خون مرا به عنوان نماینده مجلس کانادا به جوش می آورد.”