کریس هیوزِ ۲۶ ساله که از بنیانگذاران فیس‌بوک و سازمان‌دهندگان کارزار انتخاباتی باراک اوباما است ایده‌ی وب‌سایت جدیدی را در ذهن دارد. قرار است

 شهروند ۱۲۷۴ – پنجشنبه ۲۵ مارچ۲۰۱۰


 

ایده‌ها و ابتکارات خوب همه‌جا زیاد یافت می‌شود، اما کو پول و کو امکانات. البته بستگی دارد این ایده‌ها به ذهن چه کسی رسیده باشد.

اگر آن کس بنیانگذار وب‌سایتی مثل فیس‌بوک باشد که هر روز بیشتر در بخش‌های بیشتری از جهان همه‌گیر می‌شود، قاعدتا خیلی‌ها به آن گوش می‌کنند.

کریس هیوزِ ۲۶ ساله که از بنیانگذاران فیس‌بوک و سازمان‌دهندگان کارزار انتخاباتی باراک اوباما است ایده‌ی وب‌سایت جدیدی را در ذهن دارد. قرار است اسم این وب‌سایت جومو (Jumo) باشد که در زبان یوروبا (از زبان‌های آفریقای غربی) به معنای «اتحاد با همدیگر» است.

اگر فیس‌بوک از شکافی که در جهان در ارتباط مردم با همدیگر پیش آمده استفاده می‌کرد تا آدم‌های مختلف را به هم مرتبط کند، جومو قرار است به آدم‌ها کمک کند «درگیر دنیای پیرامون خود شوند». این وب‌سایت قرار است آدم‌های مختلف را به سازمان‌های غیردولتی و بشردوستانه وصل کند.

هیوز در مصاحبه با رسانه‌ها گفته است همانطور که فیس‌بوک شیوه‌ی ارتباط مردم با همدیگر را عوض کرده جومو نیز قرار است این کار را در سطحی دیگر انجام دهد.

جومو قرار است پروژه‌های توسعه در بخش‌های مختلف جهان را به فرد فرد آدم‌های مختلف وصل کند. هیوز در مصاحبه با تورنتو استار می‌گوید: «مردم می‌خواهند ارتباط معناداری با جهان داشته باشند اما نمی‌دانند چگونه».

این اولین بار نیست که چنین ایده‌ای مطرح می‌شود. خودِ فیس‌بوک در حال حاضر برنامه‌ای به نام «آرمان‌ها» (Causes) دارد که به کاربران اجازه می‌دهد مسائل مختلف را مطرح کنند و وب‌سایت‌های دیگری هم هستند که آدم‌ها را به سازمان‌های مختلف وصل می‌کنند از جمله اوشهیدی (Ushahidi.com).

اما هیوز می‌گوید تفاوت وب‌سایت او در پیدا کردن سازمان‌هایی است که دقیقا به علایق و نیازهای افراد بخورد. و فرد لازم نیست دنبال اطلاعات برود. اطلاعات دنبال او می‌آید.

جومو قرار است از سپتامبر یا اکتبر رسما آغاز به کار کند. تیم‌های این وب‌سایت دفاتر خود را همین هفته در محله‌ی سوهوی نیویورک افتتاح خواهند کرد.