تغذیه و بهداشت خانواده

این هم خبر تازه ای که نشانگر یکی دیگر از خواص آسپرین است. آسپرین قدیمی ترین داروی طبیعی است که در درمان دردهای مختلف کارساز است و هر روزه میلیون ها نفر در دنیا از آن استفاده می کنند. این دارو رقیق کننده ی خون است و برای بیمارانی که به غلیظ بودن و یا بعضی دیگر از بیماری های خونی دچار هستند تجویز می شود و در عین حال به خاطر همین خاصیت رقیق کنندگی خون در افرادی که به زخم دستگاه گوارش دچار هستند و یا به نوعی دیگر از بیماری های خونی مبتلا می باشند، مصرف آن خطرناک است.

آسپرین

در دو دهه گذشته سازمان جهانی بهداشت در کشورهای جهان سوم و در حال رشد با در دسترس قرار دادن آسپرین به افرادی که قدرت مالی خریداری آن را ندارند توانسته امکان بروز سکته های قلبی و سرطان روده بزرگ را به طور چشمگیری تخفیف دهد.

این هفته دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا گزارش کردند که مصرف آسپرین در ۶۰ هزار نفر از زنانی که به مدت طولانی بررسی و پی گیری شده اند، سبب کاهش بروز نوعی سرطان پوست که Melanoma نام دارد، می شود. به عبارت دیگر افرادی که هر روز مقداری آسپرین می خورند ۲۱ درصد کمتر به این سرطان دچار شده اند در حالی که زنانی که به مدت ۵ سال و به طور مرتب آسپرین مصرف کرده بودند ۳۰ درصد کمتر از زنانی که آسپرین نمی خوردند، به این بیماری دچار شده اند. دانشمندان علاوه بر نقش ترکیبات موجود در آسپرین معتقدند که خاصیت ضد التهابی آسپرین است که از بروز سرطان پوست جلوگیری می کند. این خبر از هر نظر اهمیت دارد چون اولاً دارویی است طبیعی با ریشه گیاهی و عوارض زیادی ندارد و در عین حال با قیمت کم می توان آن را در هر گوشه دنیا خریداری و مصرف نمود. طبق روال همیشگی ام توصیه می کنم برای خوردن مدت زیاد آسپرین حتماً با پزشک خانواده مشورت کنید.

چند نمونه از یک بام و دو هوای این دنیا

ـ فقر مالی و گرسنگی در دنیا هر ساله بیشتر از ۶/۷ میلیون نفر از کودکان را از بین می برد.

ـ در کشورهای جهان سوم و در حال رشد یک نفر از هر ۶ نفر کودک به علت گرسنگی لاغر و ضعیف هستند و به همین جهت در معرض بروز بیماری های خطرناکی خواهند بود.

ـ ۶۶ درصد دانش آموزان کشورهای در حال رشد که حدود ۲۳ میلیون آنها در کشورهای آفریقایی زندگی می کنند، از نظر مالی و نداشتن غذای کافی رنج می برند که منتج به بیماری های سوءتغذیه و عواقب خطرناک آن می شود. برای نگهداری و تغذیه سالم این افراد بودجه ای حدود ۲/۳ بیلیون دلار تخمین زده شده است.

ـ رویهمرفته بیشتر از یک بیلیون نفر (یک نفر از هر ۷ نفر) از مردم دنیا غذای کافی ندارند، در حالی که غذای موجود در دنیا به خوبی جوابگوی کل جمعیت دنیا می باشد ولی به علت سیاست های غیر انسانی و استفاده از فقر و گرسنگی با زنجیر کردن مردم به ظاهر آزاد ولی اسیر دولتمردان خودخواه قادر نیستند محصولات غذایی خود را تهیه و مصرف نمایند.

حال به گوشه دیگر این یک بام و دو هوای دنیای ما توجه نمایید:

ـ فقط در آمریکا هر ساله ۴۰ میلیون تن غذا به دور ریخته می شود که می تواند میلیونها نفر از مردم گرسنه ی دنیا را سیر کند.

ـ در کشور انگلستان، مملکتی که مردم آن به صرفه جویی معروفند ۲۰ درصد غذای سالم و آماده برای تغذیه به دور ریخته می شود.

ـ رویهمرفته ته مانده سفره مردم به اصطلاح مترقی دنیا می تواند تغذیه ۳ میلیون نفر را تدارک ببیند.

ـ طبق آمار موجود از ماهی های صید شده از آتلانتیک شمالی و شمال کره زمین ۳/۲ میلیون تن آن مصرف نشده به دور ریخته می شوند. در ضمن ۵۰ درصد ماهی های صید شده در اروپا صرفاً به علت وزن و قد و شکل غیر قابل پسند مشتری های رستوران ها به دور ریخته می شوند.

ـ۳۰ درصد سبزی و میوه در کشور انگلستان قبل از این که به بازار برسند صرفاً به خاطر انتخاب و سلیقه مشتریان به دور ریخته می شوند در حالی که می شود با قیمت ارزانتر این محصولات را در اختیار مردمی که قدرت مالی کافی ندارند قرار داد.

ـ و در نهایت با مخارج نگهداری و تغذیه حیوانات اهلی مانند سگ و گربه و غیره که بودجه ی غیرقابل باوری را به هدر می دهد می توان مخارج تغذیه، زندگی و تحصیلات بیلیون ها نفر از کودکان و جوانان را در دنیا تأمین نمود. آمار بی بند و باری در نگهداری حیوانات و مخارج آن به قدری تکان دهنده است که باور کردن آن مشکل می باشد.

هورمون های دوره یائسگی و سنگ کیسه صفرا

دانشمندان برای بررسی دقیق اثر هورمون ها در موقع یائسگی بر بدن، تعداد ۷۰۰ نفر از زنان فرانسوی که در موقع یائسگی هورمون مصرف می کردند را تحت نظر گرفته و پس از بررسی نتایج، معلوم گردید که خوردن هورمون ها برای جلوگیری عوارض یائسگی در نهایت می تواند موجب بروز سنگ کیسه صفرا شده و یا سبب حرکت و بزرگ تر شدن سنگ مورد بحث گردد. به همین جهت پژوهشگران این پروژه پیشنهاد می کنند که پزشکان قبل از تجویز هورمون خوراکی (قرص و کپسول) به خانم هایی که دوره یائسگی را می گذرانند مطمئن باشند که این افراد به سنگ کیسه صفرا دچار نیستند و یا در معرض بروز آن قرار ندارند. جالب این که کرم یا patches هورمون استروژن که استفاده آنها معمول است چنین اثر جانبی را ندارند. سازمان جهانی بهداشت مصرف هورمون های مختلف را در موقع یائسگی پیشنهاد نمی کند چون در درازمدت سبب بروز سرطان می گردد. در این صورت اگر شخص مجبور به مصرف هورمون در این دوره از زندگی شود باید مقدار آن کم و دوره مصرف آن کوتاه باشد تا صدمه ای به بدن نرساند. مطالعات گسترده تری در این مورد می تواند چندوچون عملکرد مصرف هورمون خوراکی را با بروز یا شدت سنگ کیسه صفرا روشن تر سازد.

نکاتی که قبل از خوابیدن باید به آنها توجه کرد

در مورد درمان کم خوابی و بی خوابی مطالب زیادی در این صفحه نوشته ایم. آخرین توصیه متخصصان درباره ی مشکلات خواب را به طور اختصار در زیر بیان می کنم:

ـ دو ساعت قبل از خوابیدن از ورزش سنگین و کار بدنی زیاد دوری کنید.

ـ از مصرف نوشابه های الکلی پرهیز نمائید، زیرا برای مدت کوتاهی سبب خواب سنگین شده و پس از آن به کلی بی خوابی و بدخوابی را سبب می شود.

ـ چهار ساعت قبل از خوابیدن از مصرف غذاهای پر ادویه و سنگین دوری کنید.

ـ چهار ساعت قبل از خوابیدن از نوشیدن قهوه و غذاهایی که حاوی مقداری کافئین هستند خودداری نمایید.

ـ یک ساعت قبل از خوابیدن از بازی های ویدیو و دیدن فیلم یا برنامه های تلویزیون دوری کنید.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com