درصد بالائی از مردم دنیا در میانسالی و دوران پیری به عارضه دردهای مفاصل (Arthritis)دچار می شوند که متاسفانه غیر از داروهای مسکن درمانی برای این عارضه یا بیماری وجود ندارد و هنوز علل بروز آن به وضوح روشن نیست که چرا و چطور سیستم ایمنی بدن به جای حفاظت بدن گاهی بر ضد بعضی از اندام های بدن قیام می کند و سبب دردهای پیچیده ای  می گردد. در سال های اخیر مطالعات علمی ثابت نموده اند که بین دردهای مفاصل و روش زندگی و همچنین تغذیه رابطه ای وجود دارد که اگر شناسائی شده و به آنها توجه گردد از شدت درد کاسته می شود. در اینجا به دو دسته از غذاهائی که ممکن است سبب بهبودی و یا ازدیاد شدت درد مفاصل شوند، اشاره می گردد.

۱ ـ غذاهائی که در بروز و پیشرفت التهاب دردهای مفاصل نقش دارند:

هر غذائی که سبب ازدیاد وزن بدن شوند مانند چربی ها و مواد قندی درد مفاصل را شدت می دهند. به وضوح ثابت گردیده که مصرف زیاد نمک و غذاهای شور منجر به بالا رفتن فشار خون شده و در ضمن سبب انباشته شدن آب در سلولهای بدن می گردد که زمینه را برای بروز و پیشرفت دردهای مفاصل و بیماری آرتروز آماده می نماید. مصرف مشروبات الکلی به جهت اینکه تغییراتی در چند و چون فعالیت های ویتامین ها و املاح در بدن به وجود می آورد و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می نماید و در ضمن در عملکرد داروهای مخصوص درد مفاصل تغییراتی به وجود می آورد، در این دسته از بیماران باعث مشکلات بیشتری می شود. زیاده روی کردن در مصرف شکلات و قند و گوشت قرمز نیز باید به لیست این دسته از عادات  غذائی اضافه گردد.

تحقیقات علمی نشان می دهند که مصرف روغن های ذرت و بادام زمینی به علت داشتن اسید آراشیدونیک (Arachidonic) التهاب آور هستند و ورم و درد مفاصل را افزایش می دهند. غذاهائی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی و فلفل سبز به علت داشتن Solanine که ماده التهاب آور است سبب ازدیاد درد مفاصل می شوند.

۲ ـ غذاهائی که از بروز و پیشرفت درد مفاصل و التهاب بدن جلوگیری می کنند: غذاهائی که حاوی مقداری از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، مانند ماهی پرچرب و دانه کتان و غیره التهاب بدن را کاهش می دهند و در نتیجه موجب جلوگیری و پیشرفت درد مفاصل می شوند. داشتن رژیم غذائی متعادل (مصرف لازم و کافی میوه و سبزی و پروتئین و غلات و حبوبات) و وزن ایده آل نقش مهمی در پیشگیری التهاب و دردهای مفاصل خواهند داشت. مصرف آب و میوه های مختلف که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند در این زمینه مهم می باشند و سبب سلامتی بدن می گردند. نوشیدن چای سبز (حدود سه فنجان در روز) توصیه می شود. علاوه بر میوه جاتی که حاوی مقداری ویتامین هستند مانند مرکبات، خوردن ویتامین C اضافی در چنین مواردی کمک موثری در پیشگیری و درمان التهاب بدن، مانند ورم و درد مفاصل می نماید.

 

عصاره کاج و صدای ناموزون داخل گوش

درصدی از مردم دنیا به عارضه ی  Tinnitus یا صدای گوش دچار هستند و از آن رنج می برند. هنوز داروی مؤثری برای این عارضه وجود ندارد. علل زیادی را به این ناهنجاری قوه شنوایی نسبت می دهند. اخیراً پژوهشگران ایتالیایی طی بررسی علمی بر روی دو گروه از افرادی که به عارضه ی صدای گوش دچار بودند، معلوم ساختند که گروهی که با عصاره ی پوست درخت کاج به نام Pycnogenol درمان شده اند به طور چشمگیری بهبود یافته اند. این اسانس قدرت جریان خون را در بدن، مخصوصا در ساختمان گوش میانی افزایش می دهد و صدای ناموزون و مزاحم گوش را تا حدود ۶۳ درصد کاهش می دهد. در این بررسی حدود یکصد میلی گرم از این عصاره را برای مصرف روزانه به کار برده اند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به تارنمای  www.eurekalert.org/pub مراجعه کنید.

 

ترتیزک آبی سرطان سینه را درمان می کند

مجله علمی تغذیه کشور انگلستان مقاله بسیار جالبی را منتشر نموده که نقش ترتیزک یا شاهی آبی (watercress) را در درمان سرطان سینه نشان می دهد. پژوهشگران دانشگاه ساوت همپتون ماده ای در ترتیزک آبی شناسایی کرده اند که عملکرد بعضی از پروتئین ها و آنزیم هایی را که در بروز سرطان سینه نقش دارند، خنثی و در نهایت از بروز این سرطان جلوگیری می کند.

در این بررسی که حدود دو سال به طول انجامیده، پژوهشگران مورد بحث به گروهی از بیماران مبتلا به سرطان سینه و پس از مدت کوتاهی روزه ی پزشکی مقدار ۸۰ گرم ترتیزک آبی در روز تجویز نمودند و ۲۴ ساعت بعد آزمایش دقیق خون از آنها به عمل آوردند. نتایج بررسی نشان می دهد که ماده Peitc خون بیماران به شدت افزایش یافته و این همان ماده ضد سرطانی است که در ترتیزک آبی وجود دارد. جالب تر اینکه مقدار پروتئین زیانبار خون به نام HIF در این افراد به طور چشمگیری تقلیل پیدا نموده است که در حقیقت نشانگر مختل شدن فعالیت های عوامل سرطانزا در بدن می باشد. این یافته ی بسیار جالب راه را برای پیشگیری و درمان سرطان هموار می کند و دانشمندان می توانند با بررسی گسترده تری در این مورد بهتر و بیشتر ترتیزک آبی را که یکی از سبزیجات موردنظر مردم دنیا، مخصوصاً اروپا است، شناسایی نمایند. درمان بیماری ها با غذا نه تنها عوارض جانبی ندارد، بلکه به علت املاح و ویتامین ها و فیتوکمیکال های مفید موجود در آنها نقش مهمی در سلامتی و بهزیستی دارد.

 

تلفن همراه و نابودی زنبور عسل

در سال های اخیر به وضوح ثابت گردیده که نسل زنبورهای عسل در خطر جدی است و عواملی مانند ترویج گیاهانی که از نظر ژنتیکی دستکاری شده اند، حشره کش ها و تلفن همراه را به این موضوع نسبت می دهند. طبق گزارش ژورنال Current Science، تلفن همراه با شدت و با علائمی چشمگیر در از بین رفتن زنبورهای عسل نقش دارد. پژوهشگران با نصب تلفن های همراه یا سلولار بر روی کندوهای زنبور عسل به مدت سه ماه و به کار بردن آن روزی دو بار و هر بار حدود ۱۵ دقیقه معلوم ساختند که زنبورهای عسل پس از خروج از کندوها دیگر برنمی گردند و این به علت ارتعاشاتی است که تلفن همراه در موقع عمل به وجود می آورد. این یافته دو موضوع را مطرح می کند: اول اینکه Radiation و ارتعاشات مخصوص تلفن های همراه در زندگی و فعالیت زنبورها اختلال به وجود آورده و یا سبب گمراهی آنها در یافتن جهت و بازگشت به کندوها می گردد. مهمتر از همه ملکه ای که در هر کندوی آزمایشی بجا مانده قدرت تخم گذاری و به وجود آوردن زنبورهای کارگر را تا حدودی از دست می دهد و در نهایت تعداد بسیار کمی زنبور عسل جدید در کندوی مورد بحث به وجود می آیند. ما می دانیم که زنبور عسل در باروری گیاهان و درختان میوه نقش انکارناپذیری دارد و با حرکت و فعالیت مدام خود گرده های گل های گیاهان و درختان را از جایی به جای دیگر منتقل می نماید. حال اگر نسل این حشره ی کوچک ولی با ثمر که هر سال میلیون ها خروار عسل در سراسر دنیا تولید می کند و در باروری گیاهان و درختان نقش دارد از بین برود، فاجعه ی بسیار بزرگی برای مردم دنیا و محیط زیست خواهد بود.

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net