سلامت جسمی و روحی کودکان بستگی به عشق و محبتی دارد که به آنان تفویض می شود. حمایت عاطفی، اعتماد به نفس را می پروراند و انسانهایی محکم و شجاع و مهربان را تحویل جامعه می دهد. عشق و علاقه بی آلایش بین پدر و مادر به کودکان امید می دهد و امید سپر بلایی است در مقابل منفی بافی و بدبینی که کودکان را در پستی ها و بلندی های زندگی حمایت می کند و آنان را از سقوط در دره افسردگی می رهاند.
شهروند ۱۱۸۱ـ ۱۲جون ۲۰۰۸

من به مهمانی دنیا رفتم:
من به دشت اندوه،
من به باغ عرفان
من به ایوان چراغانی دانش رفتم.
رفتم از پله مذهب بالا
تا ته کوچه شک
تا هوای خنک استغنا،
تا شب خیس محبت رفتم.
سهراب سپهری

سلامت جسمی و روحی کودکان بستگی به عشق و محبتی دارد که به آنان تفویض می شود. حمایت عاطفی، اعتماد به نفس را می پروراند و انسانهایی محکم و شجاع و مهربان را تحویل جامعه می دهد. عشق و علاقه بی آلایش بین پدر و مادر به کودکان امید می دهد و امید سپر بلایی است در مقابل منفی بافی و بدبینی که کودکان را در پستی ها و بلندی های زندگی حمایت می کند و آنان را از سقوط در دره افسردگی می رهاند.
دکتر جرج ویتولکاس دانشمند یونانی، برنده جایزه نوبل ۱۹۹۶ عشق و علاقه والدین نسبت به یکدیگر را در زمان نزدیکی مهمترین عاملی می داند که در جذب تمام ژنهای خوب و سالم از هر دو طرف، نقش به سزایی دارد. وجود شفقت و مهربانی باعث دفع دلهره و اضطراب و جذب اعتماد طرفین خواهد شد. اعتمادی که بی شرط و بی واهمه باشد تمام انرژیهای مثبت را به خود جذب می کند و تولد کودکی سالم را نوید می دهد. پس، نزدیکی جنسی از قداست خاصی برخوردار است، زیرا حاصل آن کودکانی با هوش، شاداب و شایسته خواهد بود. بدین معنی که اینگونه کودکان از بیماریهای ارثی بری بوده، ژن بیماری در آنها به طور نهفته باقی می ماند. بیماریهای مختلف زمانی سر باز می زند که سیستم دفاعی بدن از حالت تعادل خارج گردد. این عدم تعادل می تواند به خاطر ناملایمات زندگی باشد، استرس، فشار مالی، کاری و غیره. یکی از این بیماریها، مرض قند یا دیابت است. در کانادا نزدیک به دو میلیون نفر از این بیماری رنج می برند که در جوامع غربی، نهمین علت مرگ و میر به شمار می رود و در کودکان امری خطرناک است.

علائم دیابت
این علائم عبارتند از: تشنگی زیاد، خشکی دهان، ادرار مکرر، کاهش وزن، افزایش اشتها، ضعف عمومی و در کودکان زیر دو سال، عرق سوز در ناحیه لگن.
اگر این عارضه به موقع تشخیص داده نشود و درمان نگردد علائم جدی تری ظاهر خواهد شد مانند دل درد، تهوع، استفراغ، اختلال در تنفس، بیهوشی و اغما، بالاخره در درازمدت بیماریهای چشمی، کلیوی، قلبی، عصبی و ناتوانی جنسی در مردان حاصل می شود.

انواع دیابت
مرض قند انواع مختلف دارد که مهمترین آن عبارتند از نوع اول و نوع دوم دیابت.
نوع اول یا مرض قند اطفال: با اینکه به نام اطفال معروف است در واقع، گروه سنی زیر ۴۰ سال را در بر می گیرد. در این حالت، ترشح انسولین در پانکراس تقریبا اصلا صورت نمی گیرد. انسولین، هورمونی است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود و نقش آن در جذب مولکولهای گلوکز (شکر) از دیواره رگها به سلولهاست و متابولیسم گلوکز را امکان پذیر می سازد.
نوع دوم مرض قند: رایج ترین نوع دیابت است. در این حالت انسولین ترشح می شود ولی نه به مقدار کافی. علائم بیماری معمولا بعد از ۴۰ سالگی ظاهر می شود. عدم وجود انسولین کافی در خون باعث جمع شدن مولکولهای گلوکز در خون می گردد، اما سلولهای بدن از مصرف این همه مولکولهای غذایی در بافت خونی مجاورشان محروم می مانند. اگر این حالت ادامه یابد منجر به بیماریهای جدی تر قلبی، عروقی، کلیوی، کوری و بالاخره مرگ خواهد شد.
تشخیص این نوع دیابت در جوانان معمولا مشکل است چرا که علائم بیماری بسیار خفیف و یا اصلا وجود ندارد، اما آنچه مسلم است این است که این بیماری بین جوانان رو به ازدیاد است. شاید به این دلیل که چاقی در بین نسل جدید رو به افزایش و فعالیت بدنی آنها رو به کاهش است.

چگونگی مواظبت از کودکان دیابتی
اینگونه کودکان را باید به ورزش و فعالیتهای بدنی تشویق کرد. آنها به حرکت و هوای تازه بیش از هر چیز نیاز دارند. دقت در تغذیه آنها اهمیت به سزایی دارد. نسبت به قد و وزن و سن هر کودک، رژیم منحصر به فرد او باید توسط متخصص تعیین شود.
گاهی کودک به حالت اغما می رود. اطرافیان او باید بتوانند کاهش آنی قند خون را از افزایش ناگهانی آن در کودک تشخیص دهند تا بتوانند کمکهای ضروری اولیه را به نحو احسن انجام دهند.
۱ـ در حالت کاهش قند خون (Hypoglycemic) بیهوشی آنی است در صورتی که در افزایش ناگهانی قند خون (Hypoglycemic) یا دیابت بیمار به تدریج از حال می رود.
۲ـ علت کاهش قند خون، گرسنگی، رژیم های غلط و یا ورزش بیش از حد است در صورتی که علت دیابت می تواند افراط در مصرف شیرینی، بعضی از عفونتها و یا کاهش ناگهانی ترشح انسولین باشد.
۳ـ هنگامی که قند خون ناگهان پایین می رود، پوست کودک رنگ پریده و مرطوب است در حالی که پوست در دیابت برافروخته و خشک است، البته بجز در موارد پیشرفته که صورت رنگ پریده می شود.
۴ـ تنفس در حالت (Hypoglycaemia) به طور طبیعی بوده ضربان نبض به خوبی حس می شود. در صورتی که در افراد دیابتی، تنفس سنگین، سخت و تند تند است و ضربان نبض بسیار ضعیف ولی سریع است.
۵ـ معمولا بیماران دیابتی قبل از رفتن به حالت اغما استفراغ می کنند ولی در موارد کاهش قند خون به ندرت این اتفاق می افتد.
۶ـ در بیمارانی که دچار کاهش قند خون می شوند، تشنج امری است اجتناب ناپذیر ولی در مورد افراد دیابتی فقط زمانی پیش می آید که مواد قلیایی استفاده شده باشد.
۷ـ در آزمایش ادرار، اگر قند وجود داشته باشد حاکی از دیابت است.

درمان دیابت از طریق همیوپاتی
معمولا کسانی به این روش درمانی متمایل می شوند که از مصرف انسولین، مخصوصا برای کودکان به ستوه آمده باشند. برای بیشتر بیماران، این کار بسیار ملالت آور و آزاردهنده است. آماری که انجمن بین المللی همیوپاتی گزارش می دهد، حاکی از برتری این روش بر انسولین درمانی است. در این روش جزییات تمام علائم بیماری یادداشت شده تمام شرایط عینی و ذهنی فرد در نظر گرفته می شود و اگر بیمار از انسولین استفاده می کند آن را به تدریج و با مراقبت قطع می کنند. برای درمان این بیماری، رمدیهای مختلفی وجود دارد که تجویز آن در بیماری به بیمار دیگر متفاوت بوده و بستگی به تمامیت و فردیت آن مریض دارد.
رایج ترین داروهای همیوپاتی در درمان دیابت عبارتند از:
Acetic Acid, Argentum Nitricum, Uranium Nitricum, Syzygium, Phospherus, Phos-Acidum, Chionanthus

از مهمترین محاسن روش همیوپاتی در پیشگیری از بروز بیماریهای ثانویه مانند بیماریهای قلبی، عروقی، کلیوی، پوستی و ناتوانی جنسی در مردان است.

مراقبتهای فوری در حالت اغما
مناسب ترین رمدیهایی که به عنوان کمک های اولیه در حالت اغما برای بیماران دیابتی مصرف می شود عبارتند از:
Belladonna : برای حالتی که صورت بیمار برافروخته و قرمز و خشک است و بدن فقط زیر لباس عرق کرده بی قرار است، نبض تند و سریع است، دهان خشک و مردمک چشم بیش از حد باز است. یک تصویر کلی از خشکی عمومی(Dehydration) وجود دارد.
Hellebous : دفع غیرارادی ادرار و مدفوع، عرق سرد، تکان بی اختیار یک دست و یک پا و پیشانی چروک خورده
Muratic Acid : بوی دهان مشمئزکننده، ضربان نبض سریع اما بسیار ضعیف.
Hyoscyamus : لکنت زبان، دفع ادرار و مدفوع غیرارادی است، زبان خشک و ترک دار، مردمک چشم بسیار باز و بالاخره بیهوشی با چشمانی نیمه باز مشاهده می شود.
Cuprom Metalicum: تشنج که با تیک در بعضی از عضلات شروع می شود.
در خاتمه، شایان ذکر است که رمدی مناسب که توسط همیوپات مجرب تجویز می شود، در ترمیم اندام پانکراس و جزایر لانگرهاوس اثر گذاشته آن را تحریک به ترشح انسولین به مقدار کافی می نماید. در این صورت بیمار به طور ملایم و مداوم به سلامت بازگردانده می شود. این داروها طبیعی بوده و هیچگونه عارضه جانبی ندارند.

برای اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths مراجعه فرمایید.