کانادا تحریم های جدیدی علیه ایران اتخاذ کرد

دولت کانادا این هفته اعلام کرد به همراه آمریکا و بریتانیا دور جدیدی از تحریم ها را علیه ایران اتخاذ می کند تا جمهوری اسلامی را وادار به متوقف کردن آن چه گمان می رود برنامه ی ساخت سلاح های هسته ای باشد، کند.

این تحریم های جدید، که سه کشور مذکور همزان اعلام کردند، بخش مالی و انرژی ایران را هدف می گیرند. انتظار می رود اتحادیه اروپا نیز در چند روز آینده دست به اقدامات مشابه بزند

جان برد، وزیر امور خارجه ی کانادا، در بیانیه ای گفت: «رهبران کنونی ایران به وضوح وظایف بین المللی خود را زیر پا می گذارند. آن ها فعالیت های هسته ای ایران را مخفی می کنند و هرگونه تلاش بین المللی برای تایید ادعاهای خود را سد می کنند.» برد افزود این کار در عین «نقض حقوق بشر شهروندان خودشان و زیر سوال بردن امنیت منطقه ای» انجام می شود.

موج جدید فشارهای بین المللی بر جهموری اسلامی پس از آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز شده است که در روز ۸ نوامبر منتشر شد و خبر از فعالیت های مشکوک در یکی از پایگاه های هسته ای نزدیک تهران می داد. این گزارش با اتکا به عکس های ماهواره ای از حرکت نامعمول کامیون ها و تجهیزات از و به این نقطه می گوید.

در حالی که بعضی کشورها این را تاییدی بر برنامه مخفی ساخت سلاح های هسته ای توسط ایران دانسته اند بسیاری از کارشناسان و ناظرین می گویند لحن این گزارش بیش از آن حد معمول سیاسی و مطابق مواضع آمریکا بوده است. اینان اشاره می کنند که آژانس در زمان محمد البرادعی، دبیر مصری پیشین که به پاس خدمات خود برنده جایزه صلح نوبل شد، کمتر مغرضانه بوده است اما یوکیو آمانو، دبیر جدید، آژانس را بیشتر به سوی برنامه های آمریکا پیش برده است. بخشی از مخابرات درونی دیپلماتیک آمریکا که چند وقت پیش توسط ویکی لیکس افشا شد نشان می دهد که آمریکایی ها آمانو را هم خط و معتمد خود می دانند.

مقامات جمهوری اسلامی نیز گزارش اخیر آژانس را زیر سوال برده اند و همچنان تاکید می کنند که این کشور به دنبال ساخت سلاح های هسته ای نیست و انرژی هسته ای را تنها برای مقاصد صلح آمیز می خواهد.

تاثیر تحریم ها

سنگین ترین تاثیر تحریم ها احتمالا از لندن، قلب مالیه جهان، خواهد آمد. دولت محافظه کار بریتانیا گفته هیچ یک از بانک های این کشور، از جمله بانک مرکزی آن، اکنون حق هیچگونه معامله با نهادهای مالی ایران، که گفته می شود تامین کننده ساخت سلاح های هسته ای هستند، ندارند.

قوانین آمریکا به گونه ای است که واشنگتن نمی تواند معاملات با ایران را ممنوع کند چرا که در این صورت باید معاملات با تمام کشورهایی که این تحریم ها را اعمال نمی کنند نیز ممنوع شود. اما هیچ کس انتظار ندارد بعضی از کلیدی ترین شرکای تجاری آمریکا، بخصوص در آسیای شرقی (ژاپن، چین، کره جنوبی)، از خریدن نفت ایران خودداری کنند و در نتیجه امکان اعمال قاطعانه این تحریم ها وجود ندارد.

البته تحریم گسترده شرکت های نفت و گاز که با درآمد حاصل از صدور نفت خام و تصفیه گازولین حامی صنعت هسته ای ایران هستند توسط آمریکا در دست انجام است.

اقتصاد ایران به شدت متکی به فروش نفت خام در سطح جهانی است اما از طرف دیگر کشورهای بسیاری هم برای دریافت سوخت خود متکی به خرید نفت از این کشور هستند. جمهوری اسلامی قبلا بارها گفته اگر مجبور بشود از نفت به عنوان سلاحی سیاسی علیه غرب استفاده می کند.

طبق این تحریم های جدید کانادا تمامی معاملات مالی با ایران را متوقف می کند و اسم افراد و سازمان هایی را نیز به فهرست ممنوعه خود می افزاید.

فهرست شرکت های ممنوع از ۲۷۹ به ۳۴۵ افزایش یافته است و شامل انواع و اقسام مجموعات می شود: از بانک ها تا شرکت های تحقیقات هوانوردی و هسته ای تا شرکت های تولید سیمان و برنج زعفرانی. سپاه پاسداران و بانک مرکزی مهم ترین اعضای این فهرست هستند.

هلن لاوردیر، نماینده مونترال و مسئول امور خارجه در کابینه سایه ی ان دی پی، در پاسخ به تحریم های جدید آن ها را «بسیار مهم» خواند. اما این دیپلمات سابق گفته وضع تحریم ها باید همزمان با اقدامات دیپلماتیک و کسب اطمینان از اعمال موثر آن ها باشد.