از ۲۴ نوامبر تا اول دسامبر

سفیر آلمان از ایران فراخوانده شد

ایتالیا تعطیلی سفارت اش در تهران را بررسی می کند

رادیو فردا: یک سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان به دنبال حمله تظاهر کنندگان به سفارت بریتانیا در تهران، می گوید که سفیر خود در ایران را برای «رایزنی» فراخوانده است. همزمان ایتالیا اعلام کرد که تعطیلی سفارت اش در ایران را بررسی می کند.

یک سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان در بیانیه ای کوتاه گفت: «در راستای اتفاقات روز گذشته در تهران، گیدو وستروله، وزیر امورخارجه، تصمیم گرفت تا سفیر آلمان در ایران را برای رایزنی به برلین فرا بخواند.»

این در حالی است که پیشتر روز چهارشنبه، سفیر ایران در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور فراخوانده شد و مراتب اعتراض آلمان نسبت به حمله روز سه شنبه به سفارت بریتانیا در تهران به وی ابلاغ شد.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه دیگری اعلام کرد که امیلی هابر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آلمان، به سفیر ایران گفته است حمله به مقر دیپلماتیک یک کشور دیگر، «نقض فاحش قوانین بین المللی» است که آلمان آن را به «شدیدترین» وجه محکوم می کند.

در همین حال، جولیو ترزی وزیر امور خارجه ایتالیا گفته است که کشورش تعطیلی سفارت خود در تهران را بررسی می کند.

وی همچنین خبر داد که ایتالیا در همکاری با شرکای اروپایی اش و آمریکا تحریم نفتی جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

حمله به سفارت بریتانیا در تهران واکنش های شدید بین المللی در پی داشته است. شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا این حمله را محکوم کرد. آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، سوئد، دانمارک و کانادا نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

دولت نروژ نیز اعلام کرده است، به خاطر نگرانی از ناامنی، سفارت خود در ایران را موقتا تعطیل می کند.

این در حالی است که خبرگزاری نیمه دولتی فارس گزارش داده است به دنبال اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تا «ساعتی دیگر» تمامی کارکنان سفارت بریتانیا را از این کشور اخراج خواهد کرد.

خبرگزاری فارس در حالی از اخراج کارکنان سفارت بریتانیا در تهران تا ساعاتی دیگر خبر داده است که پیشتر روز چهارشنبه وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود: «ما هم اکنون سفارت بریتانیا در تهران را بسته ایم و تصمیم گرفتیم که تمام کارکنان خود را از ایران خارج کنیم و آخرین آنها نیز خاک این کشور را ترک کرده اند.»

شورای امنیت حمله به سفارت بریتانیا در تهران را محکوم کرد

بیانیه شورای امنیت با توافق هر ۱۵ کشور عضو – از جمله چین و روسیه – توسط سفیر پرتغال، رییس دوره ای شورای امنیت، قرائت شد.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از وقایع امروز تهران به شدت ابراز نگرانی کرد و آن را “حمله ای کاملا غیر قابل قبول” خواند.

سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران بعدازظهر روز ۸ آذر (۲۹ نوامبر) مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ایران از “رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان” ابراز تأسف کرده و گفته است که ایران قوانین و مقررات بین المللی و مصونیت اماکن دیپلماتیک را محترم می داند.

مقامات ایران می گویند که از قصد معترضان برای ورود به سفارت بریتانیا بی خبر بوده اند و تلاش پلیس برای جلوگیری از آن هم بی نتیجه مانده است.

آغاز دیدار گزارشگر سازمان ملل با شاهدان ایرانی نقض حقوق بشر

 

رادیو فردا: احمد شهید، وزیر پیشین امور خارجه مالدیو و گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به حقوق بشر در ایران، که جمهوری اسلامی تاکنون به او روادید سفر به تهران نداده است، با شماری از قربانیان و شاهدان نقض حقوق بشر در ایران، در اروپا دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

این دیدار و گفت‌و‌گو‌ها از روز چهارشنبه، نهم آذرماه، در پاریس آغاز می‌شود، و تا هفدهم آذرماه ادامه خواهد یافت.

عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع مدافع حقوق بشر، و یکی از هماهنگ‌کنندگان این دیدار‌ها، که خود او نیز با احمد شهید گفت‌و‌گوهایی خواهد داشت از برنامه کار این گزارشگر سازمان ملل گفت: با توجه به این که چهار ماه از آغاز ماموریت آقای احمد شهید می‌گذرد و جمهوری اسلامی به ایشان اجازه ورود [نداده] و ویزای ایران را صادر نکرد، با گفت‌و‌گوهایی که با او انجام شد، قرار شد که برنامه‌ای برای دیدار با قربانیان نقض حقوق بشر بگذارد که طی سال‌های گذشته و به ویژه، پس از وقایع خون‌بار پس از انتخابات، ناگزیز به ترک ایران شدند و الان در کشورهای اروپایی به سر می‌برند.

در همین چهارچوب آقای احمد شهید یک هفته را برای گفت‌و‌گو با قربانیان نقض حقوق بشر در اروپا خواهد گذراند، به ویژه گفت‌و‌گو با کسانی که خودشان شاهد چگونگی وقوع خشونت‌های پس از انتخابات بودند و در معرض دستگیری‌ها و زندان رفتن‌ها بوده‌اند.

آقای احمد شهید در همین راستا با روزنامه‌نگارانی که در ایران تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و ناگزیر شده‌اند از ایران خارج شوند نیز دیدار و گفت‌و‌گو خواهد کرد.

نخست ایشان به فرانسه می‌روند و چند روز در پاریس خواهد بود و بعد از آن به آلمان سفر خواهد کرد و در دو شهر آلمان به مدت کوتاهی حضور خواهد داشت و بعد از آن هم به بلژیک سفر می‌کند و دو روز هم در بروکسل خواهد ماند.

اما برنامه اصلی او در پاریس خواهد بود با توجه به این که پناهندگانی که به ویژه پس از اتفاقات اخیر به اروپا مهاجرت کرده‌اند، بیشترشان در شهر پاریس ساکن شده‌اند و از این رو در فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در همین زمینه برنامه‌ای ترتیب داده شده و ایشان در آنجا با بخشی از این افراد گفت‌و‌گو خواهد کرد.

گام بعدی احمد شهید این است که در مرحله نخست بایستی یک گزارش موقت به مجمع عمومی سازمان ملل می‌داد که در ماه گذشته این گزارش را ارائه کرد. گزارش نهایی خودش را بایستی در اسفندماه آینده یعنی در طول دو یا سه ماه آینده به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کند، برای این که شورای حقوق بشر سازمان ملل است که هم می‌تواند ماموریت آقای احمد شهید را تمدید کند و هم باید به گزارش ایشان رسیدگی کند.

تمام این تلاش‌ها و کوشش‌ها برای این است که تا جایی که امکان دارد، گزارش آقای احمد شهید مستند باشد، هر چند که او اجازه ورود به ایران را دریافت نکرده است. تا شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اساس گزارشی که آقای احمد شهید به آنان ارائه خواهد داد، بتوانند درباره وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مارس آینده، یعنی در اواخر اسفند و در اوایل فروردین‌ماه، بتوانند یک تصمیمی در این مورد اتخاذ کنند.

 

تحریک درگیری میان شیعه و سنی در ایران

 

رادیو آلمان: منابع اطلاع رسانی اهل سنت از جمله “سنی آنلاین”، پایگاه رسمی اهل سنت ایران که به چهار زبان منتشر می‌شود، خبر می‌دهند: «مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از برخی سایت‌ها و نیز یک نشریه جدیدالانتشار در سیستان و بلوچستان که از طریق تهمت و افترا، درصدد تخریب چهره‌ی علما و شخصیت‌های معتدل اهل سنت هستند، به شدت انتقاد کرده است».

امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان در ۴ آذر ۱۳۹۰ گفت، مجبور کردن دیگران به سکوت و عدم مطالبه‌ی حقوق قانونی مهمترین اهداف این قبیل سایت‌ها و روزنامه‌هاست.

وی افزود: «وقتی افراد از راه قانونی و منطقی خواستار حقوق خود می‌شوند، این سایت‌ها و روزنامه‌ها، به منظور خفه کردن صدای حق‌طلبی، شروع به هیاهو، اهانت و افترا می‌کنند، در حالی که خفه کردن صدای حق طلبی، پیامدهای بسیار خطرناکی دارد، از جمله این‌که کار در دست افراطیون خشونت‏ طلب افتاده و امنیت جامعه به مخاطره می‌افتد».

دکتر عبدالستار دوشوکی تحلیل‌گر مسائل اقلیت‌ها، درباره‌ی انگیزه صحبت‌های مولانا عبدالحمید توضیح می‌دهد که فشار به اهل سنت در ایران بخصوص در سیستان و بلوچستان تشدید شده است. وی مثال می‌آورد: «به اهل سنت اجازه ندادند نماز عید در تهران و کلان شهرهای ایران برگزارکنند، مانع سفر برخی رهبران اهل سنت به حج شدند و مدارس دینی آن‌ها به شدت کنترل می‌شود. تنها صدایی که در میان اهل سنت منعکس می‌شود، صدای مولانا عبدالحمید است».

Bildunterschrift: این کارشناس مقیم لندن همچنین اضافه می‌کند: «به دلیل اعتراض‌ها و انتقادهای مولانا عبدالحمید سایت‌های وابسته به خشونت‌طلب وی را متهم به همکاری با سلفی‌ها، وهابیون و اصلاح طلبان یعنی با موسوسی و کروبی می‌کنند».

به‌گفته دوشوکی این تبلیغات قبلا هم بوده ولی اکنون شدت یافته است.

گرچه عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان از سایت‌ها و نشریات مشخصی نام نبرده، اما به عقیده‌ی آقای دوشوکی تارنمای “زاهدان پرس”، “قائم نیوز” و “زاهدان نیوز” همواره درباره‌ی مسائل اهل سنت مطالب توهین آمیزی منتشر می‌کنند.

دوشوکی همچنین می‌گوید، در برخی از مناطق سنی‌نشین، علما و امامان جمعه را مجبور کرده‌اند مواضع جمهوری اسلامی را میان پیروان اهل سنت تبلیغ و تکرار کنند. وی اما تاکید می‌کند: «استثنایی که هست این است که مولانا عبدالحمید همیشه از حقوق ضایع شده مردم اهل سنت دفاع کرده است».

دوشوکی در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان می‌کند: «وقتی مولانا به خراسان، کرمان و هرمزگان سفر می‌کند هزاران نفر از ایشان استقبال می‌کنند و به همین دلیل او اکنون حق مسافرت و خروج از استان سیستان و بلوچستان را ندارد. مسئولین جمهوری اسلامی نگران رشد محبوبیت ایشان در بین مردم اهل سنت ایران و کشورهای همسایه و همچنین در بین آزادیخواهان شیعه ایران هستند».

 

جدایی نادر از سیمین” برگزیده انجمن منتقدان نیویورک

 

بی بی سی: انجمن منتقدان فیلم نیویورک، “جدایی نادر از سیمین” به کارگردانی اصغر فرهادی را به عنوان بهترین فیلم خارجی برگزید.

براساس این گزارش مریل استریپ به عنوان بهترین هنرپیشه زن و براد پیت به خاطر بازی در فیلم” مانیبال” به عنوان بهترین بازیگر مرد انتخاب شدند.

در بخشی دیگر فیلم صامت و سیاه و سفید” هنرمند” به عنوان بهترین فیلم سال آمریکا وکارگردان این فیلم، میشل هازاناویسیوس به عنوان بهترین کارگردان برگزیده شد.

سایر برگزیدگان این دوره عبارتند از جسیکا چاستین، به خاطر ایفای نقش در فیلم های کمک و درخت زندگی به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن، و آلبرت بروکس، برای بازی در فیلم(Drive) به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برگزیده شد.

ورنر هرتزوگ، به خاطر مستند سه بعدی “غار رویاهای فراموش شده”، عنوان بهترین فیلم غیر داستانی را از آن خود کرد.

انجمن منتقدان فیلم نیویورک امسال اسامی برندگانش را زودتر از سال های پیش اعلام کرده است.

قرار است جوایز انجمن منتقدان فیلم نیویورک در نهم ژانویه به برندگان اهدا شود.

 

عمل موفقیت آمیز مجید بهرامی، هنرمند جوان تئاتر و سینما

 

انتخاب: مجید بهرامی بازیگر جوان تئاتر و سینما که برای درمان بیماری سرطان به کشور آلمان اعزام شده بود‌، عمل موفقیت‌آمیز پیوند مغز استخوان را پشت سر گذاشت و به زودی مراحل بعدی درمان خود را سپری خواهد کرد.

رضا ثروتی یکی از دوستان مجید بهرامی‌ با اعلام این خبر به ایسنا گفت:‌ خوشبختانه مجید بعد از پشت سرگذاشتن دوره‌های متعدد شیمی درمانی و پرتو درمانی به مرحله پیوند مغز استخوان رسید و این عمل را انجام داد که در این مرحله نتیجه‌ی بسیار رضایت‌بخشی داشته است.

این کارگردان تئاتر یادآور شد:‌ سه سال بود مجید منتظر چنین عملی بود که شرایط آن فراهم نمی‌شد و خوشبختانه بعد از سه سال این انتظار به پایان رسید و حالا باید یک ماه دیگر صبر کنیم تا این پیوند خودش را با بدن او تطبیق بدهد.

او درباره وضعیت فعلی مجید بهرامی توضیح داد:‌ در حال حاضر به دلیل داروهای بسیار زیادی که استفاده کرده پلاکت‌های خونش بسیار پایین است و چندین روز طول می‌کشد تا به حالت طبیعی دربیاید. البته این روند کاملا عادی و طبیعی است، حالا مجید بیش از همه چیز نیازمند دعا است تا سلامتی‌ کاملش را به دست آورد.

رضا ثروتی درباره زمان بازگشت مجید بهرامی به ایران توضیح داد:‌ مجید یک ماه دیگر مرخص می‌شود و پس از آن هم به مدت یک ماه دیگر باید در خانه‌ای نزدیک بیمارستانی در آلمان سکونت داشته باشد تا چکاپ هر روزه انجام دهد. پس از آن اگر شرایط فراهم باشد می‌تواند برای ادامه درمانش به ایران منتقل شود و ادامه پروسه درمان را در داخل کشور به سرانجام برساند.
این کارگردان جوان تئاتر که در نمایش «عجایب المخلوقات» با مجید بهرامی همکاری کرده بود‌ با ابراز خرسندی از نتیجه مثبت عمل این بازیگر جوان ادامه داد: همیشه با خودم می‌گفتم این بیماری در چنین سطحی اگر قرار باشد بازگشت و شفایی داشته باشد متعلق به مجید بهرامی است‌؛ مردی که هرگز خنده از روی لبش نمی‌رود و همیشه در حال جنب و جوش است.

کارگردان نمایش«مکبث» ابراز خرسندی کرد: حالا از طرف خودش به تمامی جامعه هنری ایران سلامتی او را‌، این اتفاق بزرگ را تبریک می‌گویم؛ رویدادی بی‌سابقه که این چنین بخش دولتی‌، مردمی و هنرمندان را برای درمان این بازیگر عزیز همسو و یک جهت کرد.

او در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری بنیاد حمایت از هنرمندان سرطانی و بیماری‌های خاص خاطرنشان کرد: ما در این پروسه‌ای که تجربه کردیم‌، ضرورت تشکیل بنیاد‌، نهاد یا تشکیلاتی برای حمایت از هنرمندان سرطانی یا بیماران خاص را الزامی دیدیم تا از راه تشکیل این نهاد رسمی، از وقفه‌های بوروکراسی اداری که جان هنرمندان را به خطر می‌ ا‌ندازد پیشگیری کنیم.

رضا ثروتی در پایان گفت: امیدواریم با تشکیل این نهاد این جریان از این پس به شکل سازمان یافته‌تر و رسمی‌تری برای هنرمندانی که جانشان را برای جایگاه مقام انسان به خطر می‌اندازند‌، ادامه پیدا کند.

 

پناهندگان زلزله زده شهر وان کمک های مالی ایرانیان تورنتو  را دریافت کردند

 

کمپین دفاع از پناهندگان زلزله‌ زده‌ شهر وان ترکیه در سایت خود آورده است:‌ فراخوان به‌ جمع آوری کمکهای مالی از اقصا نقاط جهان، خوشبختانه‌ با استقبال گرم و احساس نوعدوستی قابل تحسین روبرو شد. کمک هایی که‌ توانست بخش کوچکی از نیازهای اولیه‌ صدها پناهنده‌ را برآورده کند نشان از همبستگی عمیق انسانیست.

در ادامه این خبر آمده است: به همت مینو همیلی در کانادا و حمایت شهروند و تعدادی از فعالان سیاسی و هنرمندان دلسوز جشن شب همبستگی برگزار شد و مبلغ ۴۷۳۷ دلار آمریکا معادل ۸۸۵۰ لیر ترکیه جمع آوری و جهت توزیع به پناهندگان زلزله زده شهر وان به حساب صندوق اهدا شد. مبلغ فوق دریافت و در میان پناهندگان زلزله‌ زده‌ شهر وان توزیع گردید.

کمپین دفاع از پناهندگان زلزله زده ی شهر وان- ترکیه در پایان این خبر، از مینو همیلی، نشریه شهروند، هنرمندان و همه افرادی که در شب همبستگی با پناهجویان زلزله زده ی شهر وان ترکیه در تورنتو با همیاری این کمک های مالی را میسر ساختند، سپاسگزاری کرده است.
|

تحریم‌ها و تحرکات نظامی در قبال سوریه

Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:

خبرها حاکی است که روزهای سختی در انتظار شرکت‌های تولیدی و تجاری سوریه‌اند. هم‌زمان تحرکات نظامی نیز در مرزهای این کشور به چشم می‌خورد. با این حال هیچ نشانه‌ای دال بر عقب نشینی بشار اسد از مواضع خود به چشم نمی‌خورد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، با وجود تلاش‌های همه‌جانبه برای تحت فشار گذاشتن حکومت سوریه، رژیم بشار اسد با همه توان برای بقاء خود می‌جنگد و ذره‌ای قصد عقب‌نشینی از اقدامات خشونت‌بار علیه معترضان ندارد. حتی تحریم‌های وضع شده از سوی اتحادیه عرب نیز در رفتار دولمتردان سوریه تغییر نداده است.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه تحریم‌هایی اتحادیه عرب در قبال این کشور را اقدامی ناعادلانه نامید که اقدامات تروریستی اپوزیسیون را نادیده می‌گیرد. وزیر خارجه سوریه از این تحریم‌ها به عنوان جنگ اقتصادی علیه سوریه یاد کرد.

در مقابل اروپا از تحریم‌ سوریه خشنود است. اتحادیه اروپا امیدوار است تحریم‌های اقتصادی تغییری در روش حکومت سوریه ایجاد کند. آنگلا مرکل از اقدام اتحادیه عرب تمجید کرد و گفت که از این سیاست کاملا حمایت می‌کند. ۱۹ کشور از ۲۲ کشور عربی شرکت کننده در اجلاس روز یک‌شنبه گذشته (۲۷ نوامبر) در قاهره به تحریم سوریه رای دادند.

تحریم‌هایی که گفته می‌شود فشار را بر رژیم بشار اسد افزایش چشمگیری خواهد داد. تنها عراق و لبنان با این تصمیم همراهی نکردند.

ولی حتی پس از وضع تحریم‌ها نیز وضع در سوریه تفاوت فاحشی نکرده است و خشونت نسبت به شهروندان معترض با شدت تمام ادامه دارد. روز سه‌شنبه (۲۹ نوامبر) العربیه خبر داد که عربستان سعودی از شهروندان تبعه خود خواسته است هرچه سریعتر خاک سوریه را ترک کنند.

Bildunterschrift: آمار کشته شدگان از زمان شروع نار‌آرامی‌های سوریه به ۴۱۰۰ تن رسیده است.

کشتی‌های جنگی روسیه در سواحل سوریه

در همین‌حال از مسکو خبر رسیده است که روسیه کشتی‌های جنگی خود را روانه سواحل سوریه کرده است. روسیه تا به حال بارها به ناتو درباره فشار به سوریه و پیاده کردن طرحی مانند لیبی در قبال این کشور هشدار داده است.

روسیه قدرت متحد سوریه و صادرکننده اصلی سلاح به این کشور است. از این گذشته روسیه در سواحل سوریه پایگاه نظامی دارد. این کشور تاکنون موفق شده از تصویب قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت جلوگیری کند. با وجود افزایش فشارهای جهانی برضد سوریه، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با تحریم تسلیحاتی سوریه مخالفت کرده است.

Bildunterschrift: خبرهای دیگری حاکی از استقرار موشک‌های اسکاد سوریه در مرز ترکیه و عراق‌اند. این درحالی است که احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز از بررسی طرح ایجاد منطقه حائل امن در مرز با سوریه خبر داده است. البته وزیر خارجه ترکیه به این نیز اشاره کرده است که کشورش در شرایط فعلی قصد مداخله نظامی در سوریه را ندارد اما آمادگی لازم “برای چنین سناریویی» را دارد.

آزادی صدها معترض از زندان

مقامات دولت سوریه می گویند بیش از ۹۰۰ نفر را که به علت شرکت در تظاهرات ضد دولتی بازداشت شده بودند، آزاد کرده است.

دولت سوریه ماه پیش نیز ۱۵۰۰ نفر از معترضان را آزاد کرد.

فشارها بر دولت سوریه برای پایان دادن به سرکوب خشن معترضان افزایش یافته است.

ترکیه، بزرگ ترین شریک تجاری سوریه، امروز تحریم های اقتصادی علیه این کشور وضع کرد.

نشست اضطراری شورای حقوق بشر

از سوی دیگر به گفته محافل دیپلماتیک در ژنو، قرار است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه آینده نشستی اضطراری در ژنو برگزار کند و به بررسی اوضاع سوریه بپردازد. کمیته بررسی اوضاع سوریه که از سوی شورای حقوق بشر مسئول رسیدگی به پرونده حقوق بشر سوریه شده است گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن نیروهای نظامی سوریه دست به «جنایت علیه بشریت» زده‌اند.

تعدد زوجات و عروس‌های خردسال در یک فرقه مذهبی آمریکایی

 

بی بی سی ـ محمد منظرپور: واژه هایی همچون چند همسری، ازدواج با دختران کم سن و تعصب مذهبی خشک معمولا ً بعضی از کشورهای در حال توسعه را به ذهن می آورند. اما صنعتی ترین جوامع هم از گزند این پدیده ها در امان نیستند و هر از چند گاهی نمونه های از این موارد در آنها نیز خبر ساز می شوند.

یک نمونه، فرقه موسوم به کلیسای عیسی مسیح و قدیسین متاخر است که رهبر مذهبی آن به جرم تجاوز به دو کودک به حبس ابد محکوم شده و با اتهامات دیگری هم رو به روست.

وارن جفز، فردی که بسیاری او را پیشوای مخوف یک فرقه شستشوی مغزی شده توصیف می کنند، پیش از دستگیری به مدت یک سال تحت تعقیب بود. برای دستگیری او ۱۰۰ هزار دلار جایزه تعیین شده بود و نام او در فهرست ۱۰ متهم اصلی تحت تعقیب اف بی آی (اداره تحقیقات فدرال آمریکا) قرار داشت.

در آن زمان، پیروانش اعتقاد داشتند او توسط نیروهای الهی محافظت می شود.

جفز بالاخره در ماه اوت سال ۲۰۰۶ به طور اتفاقی به خاطر یک تخلف رانندگی در تگزاس دستگیر شد و از “عرش به فرش” آورده شد.

در اتومبیل او مقادیر زیادی پول، کارت های اعتباری، تجهیزات مخابراتی و حتی وسایل تغییر چهره کشف شد.

جفز رهبر روحانی کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح و قدیسین متاخر است. این کلیسا یکی از انشعاب‌های کلیسای مورمون است که حدود یک قرن پیش و پس از منع تعدد زوجات توسط کلیسای مادر، از آن جدا شد. خود کلیسای مورمون هم البته توسط قاطبه اعظم مسیحیان جهان به عنوان یک فرقه مسیحی به رسمیت شناخته نمی شود.

حدود ده هزار نفر از پیروان جفز در ایالت های یوتا و آریزونا زندگی می کنند. در مجتمع های دورافتاده ای که در آنها او حکم پیامبر را دارد و تعدد زوجات یک سنت الهی شناخته می شود.

تصور می شود که شخص جفز بیش از ۴۰ همسر و ۶۰ فرزند داشته باشد. در آغاز اتهام او اجبار دختران زیر سن قانونی به ازدواج با مردان مسن بود. اما با ادامه تحقیقات پلیس بر دایره اتهامات او افزوده شد.

فلورا جسوپ یکی از قربانیان سابق این فرقه است. او در ۱۶ سالگی از یکی از اردوگاه های این فرقه گریخته و می گوید از هشت سالگی توسط پدرش مورد آزار جنسی قرار گرفته است.

خانم جسوپ در تشریح نظام اعتقادی زمینه ساز این نوع تجاوزها به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “در جامعه چند همسری، این اعتقاد وجود دارد که وقتی یک مرد به فرزندانش تعرض جنسی می کند، این تقصیر آن کودک است که مرد را تحریک کرده، چون مردان عاری از گناه هستند؛ در نتیجه وقتی تعرضی رخ می دهد، مرد متجاوز آیاتی از کتاب مقدس ورد زباش است، چون به اعتقاد او، اهریمن در درون کودک است و او این وردها را به زبان می آورد حتی در حین تجاوز تا مانع از انتقال اهریمن از کودک به خودش شود.”

خانم جسوپ که اکنون در امر مبارزه با کودک آزاری فعالیت دارد می گوید سوء استفاده جنسی از کودکان با فرهنگ چند همسری در هم تنیده است. وی می افزاید: “اگر شما به خاستگاه تعرض جنسی به کودکان در سراسر جهان نگاه کنید، چه در بین مورمون‌های بنیادگرا، چه بین مسیحیان بنیادگرا و چه بین مسلمانان، این عارضه با جوامعی که اعتقاد به عروسان کم سن و سال دارند پیوند خورده است. بین این دو عمل تفاوتی وجود ندارد. اساس باور آنها این است که شما باید با دختران کم سن و سال ازدواج کنید تا آنها را نگه دارید و آموزش دهید که زنان وفادار و تسلیمی باشند.”

در نهم ماه اوت سال جاری میلادی، دادگاهی در تگزاس جفز را به جرم یک فقره تجاوز و یک فقره تجاوز به عنف به دو کودک به حبس ابد محکوم کرد.

حال دادستان‌ها امیدوارند محکومیت جفز نظام وحشتی که مانع از فرار بسیاری از این فرقه شده بود را بشکند.

 

نخستین انتخابات مصر پس از انقلاب

 

بی بی سی: مصری‌ها روز سه‌شنبه ۲۹ نوامبر برای دومین روز متوالی در اولین انتخابات پارلمانی بعد از برکناری حسنی مبارک به پای صندوق های رای رفتند.

بنا به اظهارات یکی از اعضای شورای نظامی حاکم انتظار می‌رود که میزان مشارکت مردم در اولین دور رای گیری از مرز هفتاد درصد بگذرد.

به جز مشکلات تدارکاتی ناظران انتخاباتی از نقض مقررات یا برخوردهای خشونت بار جدی گزارشی نداده اند.

انتخابات پارلمانی مصر از بامداد روز دوشنبه، ۷ آذر ۲۸ نوامبر، برای تعیین بخشی از کرسی های مجمع خلق (مجلس الشعب) – مجلس سفلای پارلمان مصر – آغاز شد.

انتظار می رود روند انتخاب تمامی اعضای این مجلس و همچنین اعضای مجلس شورا – مجلس علیای پارلمان – چندین هفته به طول انجامد.

دوره قبلی پارلمان مصر که در آن اعضای حزب دموکراتیک ملی – حزب حاکم وقت – دارای اکثریت بودند پس از سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهوری سابق، با فرمان شورای نظامی حاکم منحل شد و قرار بود انتخابات در ماه سپتامبر برگزار شود، که به تعویق افتاد.

انتخابات پارلمانی قبلی مصر در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی برگزار شد و با انتقاداتی در مورد سلامت انتخابات همراه بود.

انتخابات کنونی نیز در حالی برگزار می شود که مصر در هفته های اخیر دستخوش تحولات سریع سیاسی ناشی از تجمع های گسترده اعتراضی در قاهره و چند شهر دیگر در اعتراض به ادامه زمامداری شورای نظامی بوده است. از جمله این تحولات، تغییر نخست وزیر و وعده تسریع در روند تعیین رئیس جمهوری جدید و انتقال قدرت از شورای نظامی به وی بوده است.

در انتخابات پارلمانی فعلی، نامزدهای بیش از چهل حزب به رقابت پرداخته اند که بسیاری از این احزاب بعد از سقوط حسنی مبارک تشکیل شده اند و برای رای دهندگان شناخته شده نیستند.

مصر بیش از هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد و شمار افراد واجد شرایط رای دادن در این انتخابات حدود پنجاه میلیون نفر برآورد شده است.

شیوه انتخابات پارلمانی مصر بسیار پیچیده و طولانی است. مجمع خلق مصر دارای ۴۹۸ کرسی است و نمایندگان این مجلس برای دوره های پنج ساله انتخاب می شوند و طبق قانون اساسی، رئیس جمهوری حق انحلال مجلس و برگزاری انتخابات جدید را در هر زمانی دارد.

نیمی از کرسی های مجمع خلق به طور مستقیم به نامزدهای پیروز در انتخابات اختصاص دارد و نیمی دیگر از کرسی ها به نسبت آرای اخذ شده توسط احزاب، در اختیار احزابی قرار می گیرد که به حد نصاب آرا دست یافته باشند.

طبق قانون انتخابات، نیمی از کرسی های پارلمان به کارگران و کشاورزان اختصاص دارد و در نتیجه، در هر حوزه انتخابیه، یکی از دو نامزدی که به پارلمان راه می یابد باید کارگر و یا کشاورز باشد.

پیروزی نامزدها در این انتخابات مستلزم کسب اکثریت مطلق است و به همین دلیل، انتظار می رود که در بسیاری از حوزه ها، انتخابات به دور دوم کشیده شود.

احزاب اصلی در این انتخابات عبارتند از حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین که خود را یک حزب مذهبی اما دموکراتیک می داند، حزب حریه که توسط برخی از اعضای سابق حزب دموکراتیک ملی تشکیل شده و حزبی سکولار است، حزب جدید وفد و حزب مصریان آزاد که خود را یک تشکل لیبرال معرفی می کند.