همیوپاتی با تحریک انرژی بدن، سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده بیمار را به سلامتی بازمی گرداند و تعادل جسمی و روحی و روانی را تضمین می کند.

شماره ۱۲۰۱ ـ پنجشنبه ۳۰ اکتبر ۲۰۰۸


“ریه را از ابدیت پر و خالی بکنیم

بار دانش را از دوش پرستو به زمین بگذاریم.

. . . روی پای تر باران به بلندی محبت برویم.

در به روی بشر و نور و گیاه و حشره باز کنیم.”

سهراب سپهری


همیوپاتی با تحریک انرژی بدن، سیستم ایمنی بدن را تنظیم کرده بیمار را به سلامتی بازمی گرداند و تعادل جسمی و روحی و روانی را تضمین می کند. به همین دلیل است که به آن کلی نگری یا Holistic گویند. سالیان سال است که همیوپاتی در جوامع مختلف تجربه شده است. در این نگرش، اعتقاد بر این است که بدن انسان حاوی انرژی است که در کشورهای مختلف به نامهای گوناگون معروف است. در هند به آن “کارما” گویند، در چین “چی” در اروپا Vitality و در جوامع مذهبی “نفس خداوند”. این انرژی می تواند تحت تاثیر انرژی محیط قرار گیرد. جذب انرژیهای مثبت از طبیعت، مثل جریان آب، جریان باد، طلوع خورشید و رنگ مهتاب ما را مفرح می سازد، احساس سرزندگی، طراوت و شادابی می کنیم. برعکس، مواد غیرطبیعی و آلوده، سرکوب احساسات پاک و ذاتی و ایجاد ترس و دلهره بالاخص در کودکان باعث عدم تعادل انرژی درونی انسان شده او را دچار انواع بیماریهای حاد و مزمن می نماید.

یکی از این بیماریهای حاد بسیار رایج سرماخوردگی است. بعضی از افراد مخصوصا کودکان و سالمندان با کوچکترین تغییر در آب و هوا سرما می خورند. در این گونه افراد، دستگاه ایمنی تحت شرایط نامناسب محیطی و وراثتی ضعیف شده قادر نیست به خودی خود میکروبهای بیماری زا را از بدن دور نماید.


عوارض آنفلوانزا


سرماخوردگی و آنفلوانزا، با عوارضی نظیر آبریزش و گرفتگی بینی، ناراحتی در ناحیه ی سینوس ها، سردرد، کوفتگی، گلودرد، تب، لرز و سرفه همراه است. در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی کار می کند و بدنشان انرژی لازم و کافی را برای دفع عوامل بیماری دارد، سرماخوردگی، سه روز بیشتر طول نمی کشد و تنها با استراحت به بهبودی دست می یابند، اما کسانی که سیستم دفاعی آنها از کارافتاده یا ضعیف شده به دارو و درمان نیاز پیدا می کنند. این چنین افراد، بارها و بارها در سال دچار این عوارض شده، مکررا در حال مصرف آنتی بیوتیک های قوی و قوی تر می باشند و بدن آنها به مرور زمان ضعیف و ضعیف تر می شود. بدین ترتیب در اینگونه افراد، یک بیماری ساده تبدیل به بیماریهای سمج و مزمنی از قبیل سینوزیت، لارنژیت و بالاخره ذات الریه می شود و در بعضی سرفه، روزهای متمادی ادامه یافته، امان آنها را می برد. افرادی که دچار سرماخوردگی های مکرر می شوند، افرادی هستند که به طور حتم، دچار یک بیماری مزمن بوده و بدن آنها با گذشت زمان به قدری ناتوان شده که از پس یک سرماخوردگی ناچیز هم برنمی آیند. برای این گونه اشخاص، همیوپاتی، بهترین روش درمانی است. همیوپاتی به این گونه بیماران کمک می کند تا سال به سال قوی تر شوند و ضربه پذیری آنها با گذشت زمان کاهش یابد.


درمان سرماخوردگی به روش همیوپاتی


همانطور که قبلا اشاره شده است، داروهای همیوپاتی از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده، بستگی به نوع واکنش فرد و چگونگی عوارض بیماری در آن فرد بخصوص دارد. مثلا سرفه در یکی خشک و در دیگری خلط دار است. یکی با آب گرم و دیگری با آب سرد تسکین می یابد. خوردن غذا برای یکی بهتر است و در دیگری باعث تهوع. بعضی میل به سوپ دارند و دیگران غذای جامد را ترجیح می دهند. بنابر این همانطور که ملاحظه می کنید بدن افراد مختلف عکس العمل های مختلف از خود نشان می دهند. به همین جهت فلسفه همیوپاتی، برای بیمار و علائم بیماری احترام قائل است و داروی مناسب با دقت بسیار و براساس فردیت هر فرد تجویز می شود. هر داروی همیوپاتی برحسب چگونگی تصویر کلی بیمار و علائم منحصر به فرد او تجویز می شود. از رایج ترین رمدیهای موثر برای دفع آنفلوآنزا Gelsemium یا “یاس زرد” می باشد که هنگام تغییر فصل و یا زمانی که دمای هوا در نوسان است از مهمترین داروها به شمار می رود.

Oscillococcinum رمدی مهم دیگری است که می تواند علائم عمومی سرماخوردگی و آنفلوآنزا را برطرف نماید. اگر در ۴۸ ساعت اول بیماری مصرف شود نتیجه بهتری خواهد داد. این دارو از Muscovy Duck گرفته شده که به طریقه همیوپاتی بارها رقیق شده و ارتعاش داده شده است تا هیچگونه عارضه جانبی به همراه نداشته باشد. تجربه نشان داده که این ماده دوره بیماری را کاهش داده علائم آن را تخفیف می دهد.

این رمدی ها را می توان از داروخانه های Health food stores تهیه کرد. برای مقدار مصرف آن بهتر است با یک همیوپات مجرب مشورت شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد، چرا که مقادیر کم، بی اثر و مصرف بیش از حد باعث تشدید موقتی عوارض می شود.


پیشگیری از سرماخوردگی به روش همیوپاتی


به قول قدیمی ها، بهترین درمان، پیشگیری است. این روزها، پزشکی رایج برای جلوگیری از سرماخوردگی، واکسن آنفلوانزا را تبلیغ و ترغیب می کند، اما واکسن آنفلوآنزا جزو کم اثرترین واکسن ها محسوب می شود؛ (به نقل از The Centre for Disease) کودکانی که از آسم رنج می برند، پس از تزریق واکسن آنفلوآنزا بدتر شده اند و بیشتر مراجعان به بخش اورژانس این دسته از اطفال هستند.

اما پیشگیری از طریق همیوپاتی همواره نتیجه چشمگیری به همراه داشته و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد از مواقع با موفقیت روبرو بوده است. هیچ روش درمانی نمی تواند صددرصد ضمانت دهد چون شیوه ی زندگی و وراثت افراد در سلامتی آنها تاثیر به سزایی دارد. واکسن های همیوپاتی همه طبیعی بوده، هیچگونه ماده مصنوعی در آنها به کار نرفته است و فاقد هرگونه عارضه جانبی می باشد و جذب آنها از طریق دهان و زیر زبان صورت می گیرد تا سیستم نخاعی را تحریک کرده آنتی بادی های لازم و کافی را در دسترس بدن قرار دهد تا موقع حمله میکروبها آمادگی کامل داشته باشد. مقدار تجویز این رمدیها از افرادی به فرد دیگر متفاوت است و زیرنظر همیوپات مجرب به طور مجانی در کانادا صورت می گیرد.


مراکز پیشگیری از آنفلوآنزا از طریق همیوپاتی


در کانادا، تمام کلینیک های همیوپاتی، پیشگیری از آنفلوآنزا را به طور رایگان و یا با دریافت مبلغ بسیار ناچیزی انجام می دهند. برای یافتن همیوپات ماهر در نزدیکی خود می توانید به سایت اینترنتی Canadian Society of Homeopaths یا www.CSH.com مراجعه فرمایید.


سهیلا تولایی ـ متخصص همیوپاتی

عضو انجمن همیوپاتی کانادا