تغذیه و بهداشت خانواده

از زمان های قدیم در ایران به بیماران مبتلا به بیماری قند خوردن توت و توت خشک را توصیه می کردند، اگر چه هنوز از نظر علمی برای توت سفید این نظریه به اثبات نرسیده است. در چند سال گذشته مقالات علمی مستندی انتشار یافته اند که بعضی از میوه جات مانند آلبالو و گیلاس و خرما با وجودی که حاوی مقدار قابل توجهی فروکتوز یا قند هستند ولی باز قادرند در سوخت و ساز یا متابولیسم قند معمولی در بدن نقش داشته باشند، زیرا حاوی فیتوکمیکال مخصوصی هستند که قند را در بدن به سوخت و ساز می رسانند. به عبارت دیگر افرادی که بیماری قند دارند و یا در معرض بروز آن قرار دارند به جای قند و شکر معمولی می توانند در حد تعادل مقداری آلبالو و گیلاس و خرما مصرف کنند.

توت ها  بویژه توت فرنگی موجب فعالیت آنتی اکسیدان ها در بدن می شوند

این هفته پژوهشگران دانشگاه وارویک ثابت کرده اند که ماده مخصوص موجود در توت فرنگی سبب تحریک پروتئین NRF2 در بدن شده که خود موجب فعالیت آنتی اکسیدان ها می گردد که در سوخت و ساز چربی خون نقش دارد و در نهایت قند خون را نیز کنترل می کند. قبلاً دانشمندان می دانستند که خوردن توت فرنگی و یا مصرف عصاره این میوه سبب بهزیستی و سلامتی قلب و عروق می گردد ولی دلیلی قاطع برای این عملکرد نداشتند. یافته های جدید این تحقیقات علمی تا حدودی گوشه های تاریک این نظریه را روشن می کند و نقش ترکیبات موجود در توت فرنگی را در بهزیستی و سلامتی بدن ثابت می کند. البته افرادی که قند خونشان بالا است باید رژیم غذائی مخصوصی را پیروی کنند و به طور کلی در مصرف هیچ نوع غذایی زیاده روی ننمایند. مصرف مقداری ماست به همراه برخی از میوه جات مانند توت فرنگی، گیلاس و آلبالو و همچنین کمی مغز گردو یا بادام و پسته می تواند مقدار قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز روزانه ما را تأمین نماید.

درخشش جدید تخم شربتی یا Chia Seed

تخم شربتی حدود ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در مکزیک کشت می شده و مردم این منطقه و همچنین کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی در تغذیه و درمان بیماری ها از آن استفاده می کنند. تخم شربتی انرژی زا بوده و کاتالیزور بسیار جالبی است که فعالیت های مختلف دستگاه های بدن را افزایش می دهد و سبب جلوگیری از خستگی می شود. می گویند که در کشورهای مورد بحث و در زمان های قدیم به سربازان در موقع جنگ مقداری تخم شربتی می دادند، زیرا غذایی است که به سادگی هضم و جذب بدن شده و کیفیت پروتئین آن بی نظیر می باشد. در ضمن تخم شربتی مقدار قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر دارد. تخم شربتی بهترین دارو برای بیمارانی است که به بیماری های مزمن و خسته کننده دچار هستند و به کلی انرژی و قدرت حرکت را از دست داده اند. گزارش اخیر نشان می دهد که کارکنان Wall Street که به خاطر طبیعت شغلی خود مجبورند مدت طولانی از روز را کار کرده و با استرس زندگی کنند به جای مصرف قهوه و نوشابه های انرژی زا که مدتی است مد روز هستند به مصرف تخم شربتی روی آورده اند و معتقدند که تخم شربتی یکی از بهترین و بی ضررترین غذایی است که سبب رفع خستگی شده، انرژی بی وقفه در بدن تولید می کند و به علت ترکیبات مخصوص آن بهزیستی و سلامتی را به وجود می آورد.

به طور خلاصه خواص مهم تخم شربتی عبارتند از: کنترل قند خون، کم کردن وزن بدن، پیشگیری بیماری Diverticulosis روده، ترمیم کمبود اسیدهای چرب امگا۳ در بدن، جلوگیری از عوارض خستگی و تقلیل اشتها به غذا و پرخوری.

شکلات جریان خون را در بدن تسهیل می کند

فلاوونوئیدهای موجود در شکلات (کاکائو) می تواند قدرت ارتجاعی بافت های عروق بدن را افزایش داده و از شکنندگی عروق جلوگیری نماید. این عمل سبب می شود که جریان خون در بدن آسان تر انجام گیرد و در نتیجه از بروز سکته های قلبی و مغزی پیشگیری شود. این گزارشی است که پژوهشگران اروپایی منتشر کرده اند و باور دارند که ترکیبات شکلات مخصوصاً شکلات سیاه با کمیت بالای کاکائو در بهزیستی و سلامتی قلب و عروق نقش مسلمی دارد. فلاوونوئید موجود در کاکائو در موقع تهیه شکلات خواص خود را از دست نمی دهد و ارزش های خود را حفظ می کند. شکلات های معمولی که حاوی مقدار زیادی شکر و چربی هستند چاق کننده اند و نمی توانند اثرات مفید شکلات سیاه را که حاوی مقدار ناچیزی شکر و چربی اند، داشته باشند. شکلات های حاوی ۸۵ درصد کاکائو یا بیشتر بهترین نوع برای سلامتی قلب و عروق می باشند.

شکر یا سم سفید

پزشکان رومی و هندی در زمان های قدیم از شکر در درمان بعضی از بیماری ها، مانند بیماری های عفونی و تغییر مزه تلخ و ناگوار داروهای گیاهی استفاده می کردند. در آن موقع هرگز گمان نمی رفت که شکر بتواند نقشی در تغذیه داشته باشد. امروز مزه شکر احساس چشایی مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده و غذایی نیست که در آن مقداری شکر به کار نرفته باشد. تقریباً می شود گفت که پایه و اساس اقتصاد غذایی دنیا بر روی شکر و نمک بنا شده است. کارتل های غذایی به چند علت مسلم از شکر و نمک در تهیه غذا استفاده می کنند و آن به خاطر مزه مخصوص و وزن و قیمت آن است. مثلاً یک کیلو کره بادام زمینی که به قیمت ۱۰ دلار به فروش می رسد حاوی مقدار زیادی نمک و شکر است که کیلویی چند سنت ارزش دارد. حال تصور کنید که یک کمپانی بزرگی که هر ساله هزاران تن کره بادام زمینی تهیه و به فروش می رساند چند هزار کیلو شکر و نمک بی ارزش را با قیمت کیلویی ۱۰ دلار به فروش می رساند و مردم به علت مزه مخصوص نمک و شکر و متاسفانه به خاطر عادت غذایی طولانی خود در مصرف آن زیاده روی می کنند.

کودکی که از بدو تولد با نوشیدن آب و قند به مزه ی شیرین عادت می کند دیگر به هیچ عنوان تن به نوشیدن آب بی رنگ و بی بو و طعم نمی دهد و تا آخر عمر به دنبال نوشابه های شیرین و غذاهای شیرین می رود. یک گرم شکر در بدن ۴ کالری انرژی تولید می کند و اگر به مصرف سوخت و ساز نرسد به صورت چربی در بدن انباشته می شود و در نهایت عارضه چاقی را به وجود می آورد. ده ها نوع بیماری مزمن از مصرف زیاد شکر در بدن بروز می کند که مهمترین و جدیدترین آن که چند سالی است شناسایی شده التهاب بدن یا Inflammation است که خود سبب بسیاری از بیماری های مزمن مانند دردهای مفاصل، سرطان، بیماری های قلب و عروق و غیره می شود و در نهایت مرگ و میر زودرس را به وجود می آورد. متأسفانه همه ی ما بزرگسالان نوعی وابستگی و اعتیاد و علاقه شدید به مزه شور و شیرین غذا پیدا کرده ایم ولی برای نجات جان نسل های آینده باید از بدو تولد در چند و چون تغذیه آنها دقت به عمل آید تا به مزه شیرین و شور غذا که نوعی اعتیاد به وجود می آورد، عادت نکنند. در ضمن افرادی که عادت به مصرف چای با قند و شکر دارند می توانند از میوه جات خشک که حاوی مقداری فروکتوز هستند و برخی از آنها مانند گیلاس و آلبالو و خرما و حتی توت فرنگی که به علت داشتن فیتوکمیکال های مخصوص سبب سوخت و ساز قند بدن می گردند استفاده نمایند و به تدریج عادت مصرف قند و شکر را ترک کنند.

بهتر است باور کنید

انیس یا فنول با طعم و بوی مطبوع خود یکی از بهترین سبزیجاتی است که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان Quecetin می باشد. ترکیبات ضد سرطان این سبزی معروفند و برای بیمارانی که به سرطان دچار هستند و شیمی درمانی و رادیوتراپی می کنند، بسیار موثر می باشند.

انیس در درمان ناهنجاری های گوارشی مانند سوءهاضمه مهم بوده و سبب سم زدایی ریه می شود. به عبارت دیگر انیس بهترین داروی خلط آور است و ریه ها را تمیز می کند.

آمار سخن می گوید

به طور کلی یک نفر بزرگسال هر روز به سه لیتر آب احتیاج دارد که یک لیتر آن به صورت غذا مانند سبزی و میوه و غیره به بدن می رسد و دو لیتر باقیمانده باید به صورت آب مصرف شود. از این مقدار هر روز ۵/۱ لیتر آن به صورت ادرار از کلیه ها خارج می شود و بقیه محلول که در سوخت و ساز بدن نقش دارند مقداری از طریق عرق بدن و همچنین تنفس از ریه ها خارج می شوند. جالب اینکه کلیه ها هرروز مقدار ۱۸۰ لیتر محلول را از صافی های مختلف و پیچیده گذرانیده و مواد زائد و باقیمانده سوخت و ساز بدن را به همراه مواد شیمیایی و غیره به صورت ادرار دفع می کند.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com