طبق مدارک موجود، دارچین یکی از قدیمی ترین ادویه هاست که بشر آن را می شناسد و به خاطر طعم و بوی دلپذیر و اختصاصی خود به همراه مواد خوراکی نوعی آرامش به شخص می دهد. در گذشته از دارچین به علت گران بودن آن طبقه مشخصی از مردم استفاده می کردند و در بازار هم وزن این ادویه قدیمی با نقره مبادله و خرید و فروش می شد، زیرا عقیده بر این بود که دارچین داروی بسیاری از دردهای مزمن بوده و در ضمن تقویت کننده قوای جنسی می باشد. هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا از دارچین برای درمان سرماخوردگی و سرفه و گلودرد استفاده می کنند. در سالهای اخیر نقش مهم دارچین در پایین آوردن قند خون مسلم شده زیرا ترکیبات موجود در این ادویه استثنایی سبب ترشح انسولین از غده لوزالمعده شده و در سوخت و ساز قند خون موثر است.

یونانیان معتقد بودند که سوزاندن دارچین در منزل موجب ضد عفونی محیط می گردد. به همین جهت از این ادویه در از بین بردن عوامل عفونت زا استفاده می کردند.


معجون پودر دارچین و عسل بهترین دارو و مسکن دردهای مفاصل (Arthritis) می باشد. در یک بررسی جالب در یکی از مراکز پزشکی آمریکا به ۲۰۰ نفر که به دردهای مفاصل دچار بودند مقداری از مخلوط دارچین و عسل قبل از صرف صبحانه داده شد و هر روز آزمایشات مختلفی در مورد این بیماری و اثرات دارچین و عسل به عمل آمد. این بررسی نشان می دهد که درصد بالایی از افراد تحت مطالعه پس از مدتی هیچ عارضه و دردی نداشتند. نتایج این بررسی سبب تعجب پژوهشگران و بیماران شد به دلیل این که ادویه و دارچین در تخفیف دردهای مزاحم و خسته کننده مفاصل معجزه می کند و این یافته جالب خود سبب می گردد که دانشمندان بیشتر در مورد خواص غذایی و دارویی دارچین تحقیق کنند و نسخه های طب سنتی را در آزمایشگاهها و مراکز تحقیقات طب مدرن کالبد شکافی نمایند و نظریه غذا به جای دوا را تحقق دهند.


تقلیل قدرت حافظه در موقع یائسگی


بررسی جدید علمی نشان می دهد که قدرت حافظه در موقع یائسگی تقلیل پیدا می کند و خانم ها در این مرحله از زندگی به نوعی عارضه فراموشی موقت دچار شده و قدرت یادگیری یا به خاطر آوردن در آنها کاهش می یابد و آن به خاطر تغییر و تحول در فعالیت تخمدانها و ترشح هورمونهای زنانه می باشد. همین بررسی نشان می دهد که وقتی دوره ی به سرانجام رسیدن یائسگی پایان یافت به تدریج این عارضه کم حافظه گی از بین رفته و شخص به حالت قبل از یائسگی برمی گردد. آمار نشان می دهد که دو سوم از خانمهایی که دوره تکوین یائسگی را می گذرانند تقلیل حافظه دارند و بقیه خانم ها چنین چیزی را تجربه نمی کنند. علت یا علل این تفاوت در خانم هایی که چنین دوره ای را می گذرانند معلوم نیست. شاید درجه کاهش فعالیت تخمدانها و در نتیجه ترشح هورمون استروژن در این دوره در خانمها متفاوت بوده و همین تفاوت ها سبب می گردد که درصدی از خانمها در موقع یائسگی به کمبود قدرت حافظه دچار شوند.

در این بررسی علمی ۲۳۶۳ نفر از خانمهای ۴۵ تا ۵۷ ساله که دوره به وجود آمدن یائسگی را می گذراندند مطالعه و پیگیری شده اند و تمام خصوصیات پریود ماهیانه آنها به مدت چهار سال ارزیابی گردیده است. هورمون تراپی در موقع یائسگی و جلوگیری از عوارض دوره یائسگی مانند گر گرفتن و بی خوابی و حساس بودن و غیره اثری در تقویت حافظه در این دوره نداشته است. به همین دلیل پژوهشگران این بررسی توصیه می کنند که به علت زیانبار بودن هورمون تراپی (بالا بردن امکان بروز سرطان سینه) بهتر است در مدت کوتاهی هورمون تراپی انجام گیرد و زیاد ادامه پیدا نکند.

برای تقویت حافظه و جلوگیری از تقلیل آن بهتر است غذاهایی که حاوی مقدر زیادی آنتی اکسیدان هستند مانند میوه های خوش رنگ و پررنگ و سبزیجات در رژیم غذایی منظور شود. خوردن ماهیهای پرچرب و دانه های روغنی به علت داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین نوشیدن چای سبز توصیه می گردد.


ویتامین E طبیعی از بروز سرطان ریه جلوگیری می کند


پژوهشگران دانشگاه تکزاس اعلان نمودند که مصرف لازم و کافی ویتامینE می تواند تا حدود ۵۵ درصد از بروز سرطان ریه که بیماری خطرناکی ست جلوگیری نماید. در یک بررسی علمی توسط این گروه بر روی ۱۰۸۸ بیمار مبتلا به سرطان ریه و ۱۴۱۴ نفر از افراد سالم و مطالعه دقیق عادات غذایی و روش زندگی آنها معلوم ساخت که ویتامین E ، مخصوصا ویتامین E طبیعی می تواند عملکرد عوامل سرطان زا را در بدن خنثی نموده و از بروز سرطان ریه پیشگیری کند. نتایج این بررسی نشان می دهد که افراد سالم به طور متوسط هر روز حدود ۱۳ میلی گرم ویتامین E به همراه رژیم غذایی دریافت می نمودند، در حالی که این رقم در افراد بیمار کمتر از ۷ میلی گرم گزارش گردیده و این خود به وضوح بیانگر نقش ویتامین E در جلوگیری از بروز سرطان ریه است.

چند نوع ویتامین E در طبیعت و در مواد خوراکی وجود دارد که نوع آلفا توکوفرول از بهترین آنها است. در این بررسی اثر ویتامین E از نوع بتاتوکوفرول و همچنین گاما و دلتا توکوفرول نقشی در پیشگیری سرطان ریه نداشتند. ویتامین E رژیم غذایی مردم اروپا به طور کلی از نوع آلفا است در حالی که مردم آمریکای شمالی بیشتر از نوع گاما استفاده می کنند. تقریبا تمام قرص های ویتامین E از نوع آلفا هستند.

غذاهایی مانند آووکادو، سبزیجات سبز تیره رنگ، مارچوبه، دانه های روغنی، زیتون و جوانه گندم حاوی مقدار زیادی ویتامین E هستند. روغنهای گیاهی مانند روغن ذرت، پنبه دانه، آفتابگردان، سویا نیز منابع خوبی از ویتامین E می باشند.

ویتامین E دارای خواص زیادی است که جلوگیری از پیری زودرس یکی از آنهاست.


بهتر است باور کنید


ـ در طب سنتی برای جلوگیری و درمان تهوع و استفراغ از زنجبیل استفاده می شود. اخیرا پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه میشیگان در یک کنفرانس بزرگ در آمریکا اعلان نمودند که زنجبیل بهترین دارو برای جلوگیری از تهوع و استفراغ در بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان مجبور به شیمی درمانی هستند، می باشد. البته داروهای ضد تهوع و استفراغ وجود دارند ولی این ادویه یا غذای طبیعی می تواند بدون عوارض جانبی در جلوگیری تهوع در بیماران مبتلا به سرطان کمکی مهم باشد و لطمه ای به عملکرد داروی ضد سرطان در بدن نزند.


ـ می گویند یکی از علل بروز و پیشرفت عارضه بواسیر کمبود فیبر و سلولز رژیم غذایی است که به آسانی می شود به وسیله رژیم غذایی متعادل و موازنه شده که حاوی مقداری لازم و کافی چربی، پروتئین، نشاسته و مواد قندی و سبزیجات و میوه جات و در ضمن حداقل دو لیتر آب است پیشگیری شود.

مقدار فیبر مورد نیاز بدن حدود ۳۰ گرم در روز است ولی از قرار معلوم مردم آمریکای شمالی به طور متوسط روزی فقط ۱۲ گرم فیبر مصرف می کنند که باعث بروز یبوست و در نتیجه عارضه بواسیر می شود.


ـ سنگ کلیه اصولا در بزرگسالان به وجود می آید و آن علل مختلفی دارد که نوع تغذیه یکی از آنهاست.

یکی از معروفترین متخصصان بیماریهای مجاری ادراری می گوید که در سالهای اخیر میزان بروز سنگ کلیه در کودکان به صورتی رو به افزایش است که باورکردن آن مشکل می باشد. این سنگها در اثر رسوب مواد معدنی در کلیه ها به وجود می آیند و با روش تغذیه و میزان مصرف آب رابطه مستقیم دارند. کودکان به علت فراوانی نوشابه های رنگارنگ توجه و علاقه ای به مصرف آب ندارند و این ممکن است یکی از عوامل بروز سنگ کلیه در کودکان باشد. در پنجاه سال قبل تشخیص سنگ کلیه در کودک ۳ ساله غیرقابل قبول و یکی از عجایب دنیای پزشکی به شمار می رفت ولی به قول این پزشک متخصص امروزه دیدن سنگ در کلیه کودکان تقریبا امریست طبیعی.


ـ آسپرین از بروز سرطان روده بزرگ و سکته های قلبی و مغزی جلوگیری می کند. خواص ضد سکته (قلبی و مغزی) آسپرین در کنار ویتامین های A و E تا ۸۰ درصد افزایش می یابد و قدرتی غیرقابل تصور به این داروی طبیعی و قدیمی می دهد. به عبارت دیگر اثر پیشگیری آسپرین از بروز سکته های قلبی و مغزی در عدم حضور این دو ویتامین در بدن تقریباً ناچیز است.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com