همانطوری که بارها با دلایل و آمار مستند خبر همه گیری بیماری قند را به اطلاع خوانندگان عزیز صفحه “تغذیه و بهداشت خانواده”ی شهروند رساندیم …

شهروند ۱۲۴۳ پنجشنبه ۲۰ آگوست ۲۰۰۹



همانطوری که بارها با دلایل و آمار مستند خبر همه گیری بیماری قند را به اطلاع خوانندگان عزیز صفحه “تغذیه و بهداشت خانواده”ی شهروند رساندیم، این بیماری در سراسر دنیا درصد بالایی از مردم را مبتلا نموده و متاسفانه با عوارض خسته کننده خود مشکلات پیچیده ای را به وجود آورده است. اگرچه داروهای شیمیایی مختلفی در بازار برای کنترل بیماری قند وجود دارند ولی هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد. به همین دلیل در سالهای اخیر عده زیادی از پژوهشگران و مردم عادی به دنبال داروهای گیاهی و روشهای طبیعی هستند تا از بروز بیماری قند جلوگیری نموده و یا در کنترل قند خون موثر باشند.

در بسیاری از کشورهای دنیا طب سنتی گیاهانی را به خدمت گرفته اند و از آن برای پیشگیری و یا درمان بیماری قند استفاده می نمایند. یکی از موثرترین و بی خطرترین آنها عصاره برگ درخت بنابا Banaba است که در کنترل قند خون نقشی غیرقابل انکار دارد.


در کشورهای آسیای جنوب شرقی از صدها سال قبل از برگ بنابا برای کنترل قند خون، سلامت و بهزیستی کبد و کلیه استفاده می شده و امروز هم در کشورهای فیلیپین و هند از عصاره یا چای برگ بنابا برای این منظور استفاده می گردد. امروز پژوهشگران طب مدرن بررسیهای گسترده ای را درباره چند و چون عملکرد عصاره برگ بنابا در پایین آوردن قند خون و سلامتی بدن شروع کرده اند و تا به حال نتایج جالبی به دست آورده اند. این عصاره نه تنها در کاهش قند خون نقش دارد بلکه بهترین دارو برای کم کردن وزن بدن است که خود در سوخت و ساز گلوکز خون موثر بوده و سبب سلامتی می گردد. در ضمن اسید Corosolic موجود در برگ بنابا که در متابولیسم انسولین بدن نقش دارد قادر است قند خون را به سلولهای بدن منتقل نموده و آن را به سوخت و ساز برساند. در مصرف عصاره برگ بنابا نباید زیاده روی نمود زیرا با پایین آمدن بیش از اندازه قند خون عارضه Hypoglycemia به وجود می آید که خطرناک خواهد بود. در بعضی از کشورهای دنیا که در مصرف عصاره برگ بنابا تجربه دارند مقدار مصرفی روزانه به طور تقریبی معین گردیده ولی هنوز از نظر علمی معلوم نیست که چه مقداری از آن یا چای برگ بنابا می تواند مصرف شود. این هم یکی دیگر از شاهکارهای طبیعت و وجود داروهای طبیعی است که در محیط زیست ما وجود دارند و می توانند برای پیشگیری و درمان بیماریها موثر باشند.


رابطه مصرف قند مصنوعی با سرطان خون و لنفوم


مطالعات علمی در چند دهه گذشته امکان افزایش بعضی از سرطانها را در افرادی که به مصرف قند مصنوعی عادت دارند گزارش کرده اند. در سال ۲۰۰۵ بود که گروهی رابطه مصرف قند مصنوعی Aspartame را با سرطان خون و لنفوم پیشنهاد نمودند، در حالی که آمریکا در سال ۱۹۸۱ اجازه مصرف آن را صادر کرده بود. در حال حاضر این قند مصنوعی در ترکیبات بیشتر از ۶ هزار غذا و دارو و غیره وجود دارد و در صنعت غذاسازی از آن استفاده می گردد. قند مصنوعی که در حقیقت فرمول اصلی این ماده شیمیایی را تشکیل می دهد و تفاوت چشمگیری ندارد به نام های گوناگون تهیه و عرضه می شود.

در اولین سال تصویب FDA در مورد مصرف قند مصنوعی ذکر شده در بالا ۶۰۰ فقره شکایت از طرف مصرف کنندگان آن ارائه گردید که عوارضی مانند میگرن و سرگیجه، درد دستگاه گوارش، آلرژی، عارضه فراموشی، درد مفاصل، صرع و بی خوابی و حتی مرگ ناگهانی جزیی از آنها بودند.


نتایج علمی بیشتر از ۹۰۰ مطالعه علمی درباره آسپارتام که در ژورنال علمی انستیتو سرطان آمریکا در ماه می امسال به چاپ رسیده نشان می دهد که این قند مصنوعی در بدن تولید موادی به نام Formaldehyde می کند که قادر است لنفوم یا سرطان لنف را به وجود آورد. در سال ۱۹۸۷ فرمالدهید به وسیله EPA امریکا به عنوان ماده شیمیایی مشکوک به سرطانزا شناخته شده که خود سبب ناهنجاریهایی مانند آلرژی و نقض عضو نوزاد و غیره هم می شود. در ضمن این ماده در بدن با نوعی پروتئین ترکیب شده و در کبد و کلیه و خون جمع می شود و در فعالیت طبیعی آنها خلل به وجود می آورد.

در ضمن به وضوح ثابت گردیده که برعکس عقیده عده زیادی قندهای مصنوعی سبب کم شدن وزن بدن نمی شوند و هیچ عمل مثبتی در بدن انجام نمی دهند. شخص با نوشیدن نوشابه هایی که با قند طبیعی شیرین شده اند و با خوردن غذاهایی که در آن از قند معمولی استفاده گردیده هرگز به عوارضی که قندهای مصنوعی در بدن به وجود می آورند دچار نمی شود. مخصوصا اگر حد اعتدال رعایت شود و در مصرف قند معمولی زیاده روی نگردد. پس اگر نگران سلامتی خود و عزیزان خود هستید از قندهای مصنوعی استفاده نکنید و نگذارید بچه ها از کودکی به نوشیدن نوشابه هایی که با قند مصنوعی شیرین شده اند عادت کنند.


اخبار کوتاه پزشکی


ـ دانشمندان دانشگاه هاروارد گزارش کرده اند افرادی که سابقه فامیلی نوعی سرطان پوست یا Melanoma دارند، دو برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز بیماری پارکینسون قرار دارند. این خبر نتیجه بررسی بزرگی است بر روی بیش از ۱۵۷ هزار نفر از خانمهایی که به بیماری پارکینسون دچار نبودند.

ـ این هفته گزارش شد که مصرف حشره کش های خانگی سبب بروز سرطان مغزی کودکان می گردد. در یک بررسی علمی بر روی ۱۳۰۰ خانواده و در چهار ایالت امریکا ثابت گردیده که مصرف حشره کش ها در منازل در موقع بارداری خانمها می تواند امکان بروز سرطان مغز را در نوزادان و کودکان افزایش دهد.

ـ پژوهشگران اسپانیایی و آمریکایی در یک پروژه تحقیقاتی مشترک بر روی بیش از ۸۳ هزار نفر از زنان دریافتند که نوشیدن قهوه کافئین دار (روزی چهار فنجان) می تواند امکان بروز سکته مغزی را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد.

ـ یک گروه تحقیقاتی بین المللی داروی جدید بیماری Crohn را کشف نمودند که با ژن و ژنتیک رابطه مستقیم دارد. این گروه
DNA حدود دو هزار نفر بیمار مبتلا به بیماری کرون و دو هزار نفر از افراد سالم را از نظر ژنتیکی بررسی نموده و عملکرد داروی مورد بحث را بر روی ژن های مخصوص مطالعه نموده و به کشف داروی جدید دست یافتند.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و کارشناس سازمان بهداشت جهانی است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com