محققان دانشگاه آکسفورد در انگلستان گزارش می کنند که ویتامین B (B6, B12 و اسید فولیک) می تواند از بروز و پیشرفت بیماری آلزایمرز جلوگیری کند. این ویتامین مقدار پروتئین Homocysteine در خون را کاهش می دهد و در نتیجه از چروکیده شدن سلول های مغزی و بروز عواقب جانبی آن جلوگیری می کند.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد ۱۶۸ نفر از افرادی را که مسن تر از ۷۰ سال بودند و به نوعی عارضه فراموشی دچار شده ولی بیماری آلزایمرز نداشتند تحت بررسی و درمان ویتامین B قرار دادند (در دو دسته با ویتامین B و بدون ویتامین B مصنوعی). پس از دو سال نتایج این بررسی تجزیه و تحلیل گردید و معلوم شد که خوردن ویتامین B از چروکیده شدن مغز جلوگیری نموده و در نتیجه از پیشرفت عارضه ی فراموشی و بروز بیماری آلزایمرز جلوگیری می کند.

به طور کلی حدود یک نفر از هر شش نفر در زندگی به نوعی عارضه ی فراموشی دچار خواهد شد و تقریباً ۵۰ درصد از این عده در نهایت به بیماری آلزایمرز مبتلا می گردند که رقمی است بزرگ. حال اگر بتوان به وسیله ی غذاهایی که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین B هستند و یا توسط کپسول های ویتامین B که باید توسط پزشک متخصص توصیه گردد از بروز بیماری خسته کننده و مزاحم آلزایمرز جلوگیری نمود، کار بسیار جالبی خواهد بود.

پودر تالک (پودر بچه) و سرطان تخمدان

بیشتر از ۴۰ سال قبل گروهی از پژوهشگران پیشنهاد نموده بودند که مصرف پودر تالک (Talcum) که برای بچه ها از آن استفاده می گردد و خانم ها هم به خاطر جلوگیری از بوی عرق بدن از آن استفاده می نمایند می تواند امکان بروز سرطان تخمدان را افزایش دهد ولی دانشمندان به هر دلیلی با هم در این مورد هم عقیده نبودند و این نظریه دهه ها مسکوت باقی ماند تا اینکه این هفته گزارش منتشر شده ای این نظریه ی فراموش شده را تائید می کند. سرطان تخمدان عوامل گوناگونی دارد که در اینجا از اشاره به آنها خودداری می شود. پودر تالک که در کودکان و بزرگسالان، مخصوصاً بانوان در اطراف اعضاء تناسلی مصرف می گردد یکی از عوامل بروز این سرطان شناخته شده است. در یک پروژه ی تحقیقاتی معلوم گردید که ۷۵ درصد از خانم هایی که به سرطان تخمدان دچار شده بودند سابقه ی مصرف پودر تالک داشتند. در مطالعه ی دیگر که در هشت کشور مختلف به عمل آمده نشان می دهد که تالک امکان بروز سرطان تخمدان را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش می دهد. به عبارت دیگر چندین مطالعه یکی پس از دیگری سرطانزا بودن پودر تالک را که در بسیاری موارد دیگر مانند دستکش های پلاستیکی و غیره مصرف دارد پیشنهاد می نماید و خود سازندگان وسایل بهداشتی و زیبایی که در آنها پودر تالک وجود دارد، قبول دارند که مصرف پودر تالک تا حدود سه برابر به امکان بروز سرطان تخمدان می افزاید و FDA آمریکا نیز در گزارشات خود این مطلب را تائید می نماید ولی معلوم نیست چرا این عامل بیماری زا را از بازار خارج نمی کنند.

فقط در آمریکا هر ساله حدود ۱۴ هزار نفر به علت سرطان تخمدان از بین می روند و ۲۲ هزار نفر هم به آن دچار می گردند و این بیماری رقم چهارم مرگ و میر را پس از سرطان های روده ی بزرگ، سینه و ریه به خود اختصاص می دهد. دوری کامل از فرآورده هایی که حاوی مقداری پودر تالک هستند اولویت مهم و ضروری دارد و در تماس بودن با FDA آمریکا در این مورد می تواند راهنمایی های لازم را به وجود آورد.

نقش انگور در پیشگیری بیماری های قلب و عروق و دیابت

بروز سندروم متابولیک که نشانه هایی مانند چاقی، مخصوصاً چاقی دور شکم، بالا بودن فشار خون و کلسترول و قند خون به همراه دارد در نهایت می تواند بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلب و عروق و بیماری قند و غیره را منجر شود. روش های نادرست زندگی مانند مصرف مشروبات الکلی و سیگار، نداشتن فعالیت های جسمی و پرخوری و بدخوری و غیره نقش مهمی در بروز سندروم متابولیک و بیماری های مزمن دارند. اخیراً دانشمندان دانشگاه میشیگان طی بررسی علمی جالبی دریافتند که انگور می تواند در پیشگیری و کنترل بیماری های قلب و عروق و همچنین ابتلا به بیماری قند موثر باشد. این گروه تحقیقاتی نتایج مطالعات خود را در کنفرانسی که اخیراً در کالیفرنیا برگزارشده بود اعلان نمودند. در این بررسی معلوم گردیده که مصرف انگور می تواند فشار خون بالا را تقلیل داده و در سلامتی قلب و عروق مؤثر باشد و از بروز بیماری های قلبی و دیابت و سندروم متابولیک جلوگیری نماید. انگور مخصوصاً انگور یاقوتی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های بسیار قوی یا فیتوکمیکال هستند که تا به حال نقش آنها در پیشگیری بسیاری از بیماری ها ثابت گردیده است.

شکلات از بروز سکته ی مغزی جلوگیری می کند

پژوهشگران دانشگاه تورنتو در کانادا در یک بررسی بزرگ بر روی بیشتر از ۵۰ هزار نفر معلوم کردند که خوردن شکلات می تواند امکان بروز سکته ی مغزی را تا حدود ۲۲ درصد کاهش دهد. در یک بررسی دقیق تر چنین نتایجی یافت شده است که خوردن هفته ای فقط ۵۰ گرم شکلات تیره رنگ که حاوی مقدار زیادی فلاوونوئید و آنتی اکسیدان های قوی هستند امکان بروز سکته ی مغزی را تا حدود ۴۶ درصد کاهش می دهد. فلاوونوئیدهای موجود در شکلات فعالیت و عملکرد اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهد که در سلامتی ماهیچه های قلب مؤثر است و در ضمن به علت خاصیت آنتی اکسیدانی آن از صدمه DNA و بروز بیماری ها جلوگیری می نماید. در شکلات همچنین موادی مانند تریپتوفان(نوعی اسید آمینه) و Anandamide وجود دارد که سبب آرامش شخص می شود و از بروز استرس و اضطراب و نگرانی جلوگیری می کند. به همین دلیل است که افرادی که شکلات می خورند خوشحال تر و خوشروتر هستند و بهتر و راحت تر با مشکلات و دیگران کنار می آیند. در بازار شکلات هایی وجود دارند که تا ۹۵ درصد کاکائو دارند ولی بهترین و مناسب ترین آنها شکلات های تیره رنگی است که حدود ۸۵-۸۰ درصد کاکائو دارند. شکلات های معمولی حاوی مقدار زیادی چربی و شکر می باشند و خاصیت شکلات های تیره رنگ را ندارند. در خوردن شکلات هم باید حد اعتدال را درنظر گرفت چون چاق کننده است.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net