هشدار برژینسکی درباره خطر جنگ آمریکا با ایران

 رادیو آلمان: به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشاور امنیت ملی جیمی کارتر که سه‌شنبه شب (۱۳ دسامبر/ ۲۲ آذر) در واشنگتن در اتاق‌فکر “شورای آتلانتیک” سخنرانی می‌کرد، گفته است، ما تصور می‌کنیم که از طریق تشدید فشار بر ایران می‌توانیم از بروز جنگ جلوگیری کنیم.مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که هم‌چنان یکی از مردان با نفوذ در سیاست خارجی آمریکاست، افزود هر اندازه فشارها بر ایران را افزایش دهیم، اگر این فشارها نتیجه‌بخش نباشند، به همان اندازه خطر جنگ افزایش پیدا می‌کند.

برژینسکی گفت، او نگران تشدید «جنگ لفظی» میان ایران و آمریکاست. او افزود، به‌نظر می‌رسد رویکرد ایالات متحده در ارتباط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران، به طور انعطاف‌ناپذیر بر وادار کردن این کشور به تن دادن به خواست‌های جامعه بین‌المللی متمرکز است.

به گفته‌ی مشاور امنیت ملی آمریکا جیمی کارتر مجموعه‌ای از تصمیم‌های کوچک باعث می‌شود که در آینده آزادی انتخاب محدود شود.

برژینسکی به طور مکرر نگرانی خود را در این مورد ابراز داشت که ممکن است ایالات متحده به سوی درگیری نظامی با ایران کشیده شود. او گفت، اگر ما به جنگ با ایران کشیده شویم، پیامدهای آن برای ما هم در مقیاسی گسترده و هم در سطح جهان، فاجعه‌آمیز خواهد بود.

تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های اخیر، بویژه پس از انتشار آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش یافته است. مدیرکل آژانس در این گزارش از ابعاد احتمالاً نظامی برنامه‌ی اتمی ایران و عدم همکاری کافی ایران با آژانس ابراز نگرانی کرده است.

هم‌چنین بازداشت دو نفر در آمریکا که مرتبط با ایران و متهم به طراحی ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن هستند، به تنش‌ها میان دو کشور ایران و آمریکا افزوده است.پیامد این رخدادها تشدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر بوده است. این تحریم‌ها بخش‌های حساس اقتصاد ایران از جمله صنعت نفت، پتروشیمی، بانک‌ها و موسسات مالی را هدف گرفته‌اند. این تحریم‌ها در حالی است که احتمال حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران نیز به عنوان یک گزینه از وزنی بالا برخوردار است.

در نشست شورای آتلانتیک دیگر مشاوران سابق امنیت ملی آمریکا نیز حضور داشتند؛ افرادی مانند “برنت اسکوکرافت”، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جرالد فورد و جورج بوش پدر و “جیم جونز” که تا همین اواخر مشاور امنیت ملی باراک اوباما بود.مشاروان سابق کاخ سفید در این امر هم‌عقیده بودند که جهان در یک نقطه عطف تاریخی از هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دو دهه پیش قرار گرفته است. جنبش فراگیر در خاورمیانه که به “بهار عربی” موسوم شده و نیز برآمدن قدرت بزرگی همچون چین از نشانه‌های این دوره‌ی تاریخی است.

برژینسکی گفت، ما نیاز به درک عمیق‌تر از چالش‌های بین‌المللی داریم که ایالات متحده با آنها در پهنه جهان روبروست. او افزود، یکی از دلهره‌آورترین موضوعات این است که ما در مقایسه با گذشته با چالش‌های پیچیده‌تری مواجه هستیم.

برژینسکی همچنین خواستار «مدیریت هوشمندانه» در عرصه سیاست خارجی آمریکا شد. وی تصریح کرد که عدم‌آگاهی عمومی، ترس و عوام‌فریبی مانع پیشبرد مدیریتی هوشمندانه می‌شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا که در سال ۲۰۰۸ میلادی از نامزدی باراک اوباما برای احراز مقام ریاست جمهوری پشتیبانی کرده بود افزود، ما در شرایط عجیبی به سر می‌بریم. در حالی‌که اوباما و حزب دمکرات خواهان ادامه حکومت هستند، رقیبان جمهوری‌خواه از سیاستی افراطی و یا از برنامه‌ای پشتیبانی می‌کنند که مبتنی بر اطلاعاتی محدود است. برژینسکی در پایان درباره دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه گفت: «حزب حاکم دچار انجماد و حزب بیرون از قدرت کامل دیوانه شده است.»

 افشای سفر “محرمانه” وزیر اطلاعات ایران به عربستان

 رادیو آلمان: حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران دو روز پیش به عربستان سعودی رفته و با ولیعهد و رئیس سازمان اطلاعات این کشور دیدار کرده است. ظاهراً این سفر محرمانه بوده، اما مقام‌های عربستان سعودی آن را رسانه‌ای کرده‌اند.

سفر حیدر مصلحی به عربستان دومین سفر مقام‌های ایرانی به کشورهای همسایه است که خبر آن از سوی کشور میزبان رسانه‌ای و یا “افشا” می‌شود. پیش از حیدر مصلحی، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز به مسکو سفر کرده بود، اما خبر آن چند روز بعد از سوی رسانه‌های روسیه منتشر شد.

خبر سفر حیدر مصحلی به عربستان نخست توسط خبرگزاری دولتی عربستان سعودی انتشار یافت و سپس از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی تایید شد.

سفر مصلحی به عربستان سعودی در حالی صوت گرفته که دو کشور در سردترین و تنش‌آمیزترین دوره‌ی مناسبات خود قرار دارند. علاوه بر اختلاف دو کشور بر سر مسایل منطقه، بویژه ناآرامی‌های سوریه و بحرین، ایران اخیرا به تلاش برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم شده است.

 رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر/۲۲ آذر) ضمن تایید سفر مصلحی به ریاض گفت، سفر وزیر اطلاعات به عربستان سعودی به منظور گفت‌وگو با مقام‌های این کشور برای رفع سوءتفاهم‌های پیش آمده و به بحث گذاشتن مسائل امنیتی صورت گرفته است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان افشای سفر حیدر مصلحی به ریاض از سوی مقام‌های سعودی را “کلاهبرداری بزرگ” و سوءاستفاده آنان “از ناپختگی و کم توجهی مسئولان سیاسی” جمهوری اسلامی خوانده است.

مدیرمسئول کیهان در یادداشت خود (چهارشنبه ۱۴ دسامبر/ ۲۳آذر) نوشته است: اینگونه رفت و آمدها حتی میان کشورهایی که با یکدیگر در حال جنگ هستند نیز سابقه داشته و بیرون از عرف دیپلماتیک تعریف نشده است. ولی در مواردی از این دست برای پیشگیری از برداشت غلط و یا سوءاستفاده یکی از دو طرف، فرمول‌های شناخته شده‌ای وجود دارد که در برنامه‌ریزی سفر وزیر اطلاعات ایران به عربستان رعایت نشده است.

حسین شریعتمداری در ادامه یادداشت خود آورده است، وقتی دو کشور با یکدیگر تفاوت‌های راهبردی فاحش و در حد تضاد دارند و این تفاوت راهبردها به مرحله عملیاتی رسیده است ـ نظیر ایران و عربستان ـ سفرهای دیپلماتیک در سطوح بالا صورت نمی‌پذیرد. این سفر اگر ضروری بود، می‌توانست در سطح مدیرکل مربوطه صورت پذیرد و یا حداکثر معاون وزیر و نه یک مقام عالی رتبه در سطح وزیر، آنهم وزیر اطلاعات

به اعتقاد مدیرمسئول کیهان برای برنامه‌ریزی اینگونه سفرها برای پیشگیری از سوء استفاده طرف مقابل و برداشت غلط در افکار عمومی، دو فرمول تعریف شده وجود دارد. فرمول اول توافق دو کشور میزبان و میهمان در رسانه‌ای کردن سفر است که در آن صورت باید خبر آن پیش از انجام سفر انتشار یابد. فرمول دوم، توافق بر پنهان ماندن سفر است که به بنابر مصلحت‌های دو طرف صورت می‌گیرد.

به نظر مدیرمسئول کیهان سفر وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی به عربستان براساس فرمول دوم بوده و می‌بایست خبر آن از افکار عمومی پنهان می‌ماند. به اعتقاد حسین شریعتمداری مقام‌های ریاض با انتشار خبر سفر مصلحی “کلاهبرداری بزرگی” علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند.

حسین شریعتمداری در یادداشت خود ادعا کرده رژیم “در حال سقوط” عربستان سعودی “نیاز مبرمی” به سفر مصلحی داشته و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی “بی‌آن که بخواهد، به آل سعود هدیه‌ای داده است”.

 بیانیه در حمایت از حقوق انسانی ساکنان اردوگاه اشرف

بنا به گزارش‌ها حدود ٣۴۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف در شمال بغداد در عراق در وضعیت خطیری قرار گرفته‌اند. دولت عراق، با استناد به حق حاکمیت ملی، خواهان آن است که ساکنان اردوگاه آن را ترک کنند و خود کنترل محل را به دست بگیرد، و برای این منظور ضرب الاجل ٣۱ دسامبر ۲۰۱۱ (۱۰ دی ماه ۱٣۹۰) را تعیین کرده است. اکثریت ساکنان اردوگاه از هیچ نوع روادید برای رفتن به کشور ثالثی برخوردار نیستند و کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان پذیرفته است که تقاضای آنان برای پناهندگی را مورد بررسی قرار دهد. ولی در این فاصله کوتاه امکان بررسی این تقاضاها و پیدا کردن کشورهایی که پناهندگان را بپذیرند وجود ندارد. این وضعیت بن بست خطرناکی را به وجود آورده است. ساکنان اردوگاه اشرف نگران آن هستند که با انقضای ضرب الاجل یاد شده، دولت عراق در صدد برآید که با اعمال قهر اردوگاه را تصرف کند. آنان با توجه به روابط سیاسی بسیار نزدیک دولت عراق با حکومت ایران، به خصوص از این نگرانند که دولت عراق تعدادی از ساکنان را به حکومت ایران تحویل دهد که در این صورت آنان بدون تردید در معرض خطر جدی شکنجه و اعدام قرار خواهند گرفت. این نگرانی‌ها مسبوق به سابقه است: از سال ۲۰۰۹ که حفاظت از اردوگاه اشرف از سوی نیروهای آمریکایی به دولت عراق واگذار شد، در چند نوبت نیروهای عراقی تلاش کرده‌اند با کاربرد سلاح گرم به اردوگاه وارد شوند که با مقاومت ساکنان آن روبرو شده و ده‌ها نفر از آنان کشته و زخمی شده‌اند. هم اکنون نیز، بنا به گزارش‌ها، مقامات عراقی محدودیت‌هایی برای ورود مواد ضروری زندگی و از جمله دارو و لوازم پزشکی به اردوگاه ایجاد کرده‌اند که زندگی ساکنان آن را به خطر انداخته است

ما امضاکنندگان زیر، صرف نظر از مواضع و عملکردهای سازمان مجاهدین خلق ایران و مرزبندی‌های مشخصی که با آن داریم، خواهان حل و فصل مشکل اردوگاه اشرف به صورت انسانی و مسالمت‌آمیز هستیم و نسبت به عواقب سوء و فاجعه‌بار کاربرد زور و هر اقدامی که سلامتی و حیات ساکنان اردوگاه را به خطر بیندازد هشدار می‌دهیم. ما معتقدیم که ساکنان اشرف باید از حقوق انسانی و بشری خود و از جمله حق پناهندگی برخوردار شوند و بتوانند هر چه زودتر به کشور دیگری سفر و در آن‌جا اقامت کنند.  ما از کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان می‌خواهیم که در رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف تسریع کند و برای سفر و اسکان آنان در کشورهای دیگر تسهیلات لازم را فراهم آورد. ما از جامعه جهانی و به خصوص کشورهای دموکراتیک می‌خواهیم که برای دادن پناهندگی به ساکنان اشرف با کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان حد اکثر همکاری را به عمل آورند تا انتقال پناه‌جویان به آن کشورها در اسرع وقت انجام شود.  ما هم‌چنین با احترام به حق حاکمیت ملی عراق از دولت این کشور می‌خواهیم که
۱ – ضرب الاجل ٣۱ دسامبر را برای مدتی که روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف طول می‌کشد (به تشخیص کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان) تمدید کند؛

۲ – تسهیلات لازم را برای کار کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان در رسیدگی به تقاضای پناهندگی ساکنان اردوگاه اشرف فراهم کند تا این روند هر چه زودتر به انجام برسد؛

۳- از کاربرد هرگونه خشونت برای ورود به اردوگاه اشرف اجتناب کند؛

۴ – رسما تعهد کند که هیچ یک از ساکنان اردوگاه اشرف را در هیچ شرایطی به حکومت ایران تحویل نخواهد داد؛

۵ – محدودیت‌های ورود مواد مورد نیاز زیستی و پزشکی و مزاحمت‌های صوتی ساکنان اردوگاه اشرف را فورا بر طرف کند.

به باور ما مسئولان سازمان مجاهدین خلق با پذیرش واقعیت ها و شرایط عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین باید برای تسریع خروج اعضای خود از عراق و دریافت پناهندگی تلاشهای لازم را انجام دهند و در هر شرایطی حفظ جان و حقوق انسانی ساکنان اشرف را بر سرنوشت سازمان و مصلحت های سیاسی آن مقدم بدارند. ما امیدواریم مشکل ساکنان اردوگاه اشرف با همکاری دولت عراق، کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، و جامعه جهانی در اسرع وقت به صورت مسالمت‌آمیز حل و فصل شود و آنان بتوانند با استقرار در کشورهای دموکراتیک در باره آینده خود آزادانه تصمیم بگیرند.

این بیانیه را بیش از دویست تن از دانشگاهیان، فعالان سیاسی، روزنامه نگار و … امضا کرده اند. در میان امضاکنندگان اسامی زیر به چشم می خورد:

احمد باطبی، امیر خدیر، جهانشاه جاوید، حسن ماسالی، سعید رهنما، سهراب بهداد، شهلا بهاردوست، عفت ماهباز، علی افشاری، علی اکبر مهدی، فرهاد نعمانی، فریبا داودی مهاجر، فرید اشکان، فریدون احمدی، کاظم علمداری، محسن سازگارا، محمد برقعی، محمد تاج‌دولتی، محمدرضا نیکفر، مهدی جامی، مهرداد درویش پور، میثاق پارسا، هایده مغیثی، یوسف عزیزی بنی طرف…

کشف یک مخزن بزرگ گازی در آب‌های ایران در دریای خزر

رادیو فردا: پس از اعلام کشف یک مخزن بزرگ گازی در آب‌های ایران در دریای خزر، مدیرعامل شرکت نفت خزر از افزایش احتمال وجود ذخایر نفت خام در آب‌های ایرانی دریای خزر خبر داد.

خبرگزاری مهر روز چهارشنبه در خبری اختصاصی نوشت که محمد اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، وجود ذخایر نفت خام در بلوک اکتشافی ۶ را «تأیید کرده‌ است»، ولی در ادامه از قول او نوشت که «وجود ذخایر نفت خام در این بلوک اکتشافی محتمل است».

این خبر در بخش دیگری می‌نویسد که «پی‌گیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که در این بلوک اکتشافی حدود ۸ تا ۱۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام وجود دارد که با توجه به ادامه فعالیت‌های اکتشافی در مورد حجم دقیق ذخایر نفت این بلوک در شرایط فعلی نمی‌توان اظهار نظر کارشناسی شده‌ای انجام داد».

حجم این مخزن بیش از حجم پیش‌بینی شده ۵۰ تریلیون فوت مکعب، و ۱۰ برابر حجم میدان شاه‌دنیز در جمهوری آذربایجان است».

رستم قاسمی وزیر نفت ایران روز یک‌شنبه از کشف یک مخزن گازی با حجم بیش از ۵۰ تریلیون فوت مکعب خبر داده بود. این مخزن گازی که در ۱۸۸ کیلومتری ساحل رودسر گیلان و در انتهای آب‌های مرزی قرار گرفته «با کشورهای دیگر مشترک نیست» و محمد اصولی، مدیرعامل شرکت نفت خزر، نیز روز چهارشنبه دامنه مخزن گازی کشف شده را به طور کامل «در محدوده آب‌های حاکمیتی ایران» عنوان کرد.

در همین حال، به گزارش مهر، کارشناسان از نیاز به سرمایه‌گذاری حدود ۱۰ میلیارد دلاری برای توسعه ذخایر احتمالی هیدروکربوری ایران در دریای خزر خبر می‌دهند.

تحریم دو فرمانده ارشد نظامی ایران به وسیله آمریکا

بی بی سی: ایالات متحده دو فرمانده ارشد نظامی ایران را به اتهام نقض حقوق بشر در فهرست تحریم های خود قرار داده است.

وزارت خزانه داری آمریکا سه شنبه اعلام کرد سرلشکر بسیجی، حسن فیروزآبادی، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی، معاون نیروی زمینی سپاه پاسداران را در “حمایت از خواسته مردم ایران برای برقراری عدالت و پاسخگو کردن مسئولان”، تحریم کرده است.

این تحریم به معنی مسدود کردن اموال این دو نفر در آمریکا، منع ورودشان به این کشور و ممنوعیت معامله اتباع ایالات متحده با آنهاست.

به گفته مایکل پاسنر، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کارگران، تحریم این دو فرمانده نظامی ایرانی “بیانگر تعهد آمریکا برای پاسخگو کردن” مقام های ایرانی ناقض حقوق بشر است.

عبدالله عراقی در ناآرامی های پس از انتخابات ریاست جمهوری فرماندهی سپاه تهران بزرگ را عهده دار بود.

آقای پاسنر گفت: “ما به شهروندان ایران کمک می کنیم تا حکومت خود را بر اساس قوانین این کشور و کنوانسیون های بین المللی، در قبال حفاظت از حقوق بشر پاسخگو کنند.”

تحریم حسن فیروزآبادی و عبدالله عراقی بر اساس دستورالعمل اجرایی سپتامبر ۲۰۱۰ باراک اوباما انجام می شود که با هدف مجازات مقام های شرکت کننده در سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و وقایع پس از آن صادر شد.

سردار سرتیپ عبدالله عراقی در حوادث پس از انتخابات فرمانده سپاه محمد رسول الله بود که مسئولیت امنیت تهران بزرگ را برعهده دارد. او در نوامبر ۲۰۰۹، پنج ماه پس از انتخابات از این سمت برکنار شد.

ایران درخواست اوباما را رد کرد

رادیو فردا: احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، در واکنش به در خواست باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا، برای بازگرداندن هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، گفته است:« این هواپیما مایملک جمهوری اسلامی ایران است و ما تصمیم می گیریم که باید درباره آن چه اقدامی انجام دهیم.»

احمد وحیدی در حاشیه بازدید از دوازدهمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری درباره ویژگیهای هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به خبرنگار مهر گفته است:« این هواپیما توانایی های تکنولوژیکی بالایی دارد و جزو بالاترین دستاوردهای علمی آمریکا محسوب می شود که وظیفه اش “شناسایی” است.»

باراک اوباما روز دوشنبه گفته بود که دولت آمریکا از ایران خواسته است تا هواپیمای تجسسی بدون سرنشین «سینتیل RQ-۱۷۰» را بازگرداند و منتظر پاسخ مقامات ایرانی در این زمینه است.

رسانه های ایران می گویند:یکشنبه هفته گذشته نیروهای مسلح این کشور توانسته اند «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی» که در حوالی شهر کاشمر، در عمق ۲۲۵ کیلومتری خاک ایران، در حال پرواز بوده است با «اندکی خسارت» در اختیار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، نیز سه شنبه در گفت وگوی زنده با شبکه تلویزیونی بین المللی ونزوئلا (تله سور) در پاسخ به اینکه آمریکایی ها معتقدند فناوری های پیچیده این هواپیما برای ایران کاربردی ندارد اما برای روسیه و چین کاربرد دارد، گفت: آمریکایی ها بالاخره به زودی با توانمندی های جدید ایران آشنا خواهند شد.

گسترش روابط اقتصادی ایران و سوریه

رادیو آلمان: در حالی که کشورهای غربی تلاش می‌کنند دولت سوریه را تحت فشار قرار دهند، ایران روابط خود را با سوریه گسترش می‌دهد. تازه‌ترین اقدام‌ها، یک قرارداد تجاری و اجلاس مشترک در دمشق هستند. در همین حال کشتار معترضان ادامه دارد.

روز سه‌شنبه (۲۲ آذر/۱۳دسامبر) مجلس شورای اسلامی لایحه‌ی موافقتنامه‌ی تجارت آزاد میان ایران و سوریه را تصویب کرد. این لایحه با درخواست دولت برای بررسی خارج از نوبت، در دستور کار مجلس قرار گرفت.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دفاع از این لایحه گفت: «آمریکا با استفاده از هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای خود میلیاردها دلار برای تغییر ساختار سیاسی حاکم بر سوریه سرمایه گذاری می‌کند و شبکه‌های عربی منطقه مثل العربیه نیز در همین راستا اقدام به پخش سریال‌ها و فیلم‌های هدف‌دار می‌کنند.»

به گفته‌‌‌ی بروجردی، مجلس ایران با تصویب این لایحه «پاسخی دندان‌شکن و قاطع به آمریکا و هم‌پیمانانش» داده است.

در روز سه‌شنبه همچنین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه در دمشق آغاز به‌کار کرد. مهم‌ترین اهداف این اجلاس «دست‌یافتن به راهکارهای ارتقای روابط دو جانبه و پی‌گیری راه‌های افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف و گسترش بیش از پیش سطح همکاری‌ها به خصوص در زمینه‌ی اقتصادی و مبادلات تجاری میان تهران و دمشق» اعلام شده است.

بامداد سه‌شنبه علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی، برای شرکت در این اجلاس در راس هیئتی وارد دمشق شد. به گفته‌ی نیکزاد، ایران مایل است با سوریه و عراق همکاری‌های اقتصادی سه‌جانبه داشته باشد. نیکزاد همچنین بر گسترش فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی و افزایش رفت و آمدهای تجاری و ورود به بازارهای یکدیگر تاکید کرد.

محمد نظال الشعار، وزیر اقتصاد و بازرگانی سوریه از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد و خواستار تسهیل در روابط بانکی میان دو کشور شد. او از جمهوری اسلامی خواست، در زمینه‌ی حمل و نقل کالا تسهیلاتی قائل شود و کامیون‌های سوری را از عوارض و مالیات در ایران معاف کند.

همزمان با تلاش‌های ایران برای نجات دولت سوریه از بحران سیاسی، اتحادیه‌ی اروپا نسبت به وقوع جنگ داخلی در سوریه هشدار داد. کاترین اشتون، هماهنگ‌کنند‌ه‌ی سیاست خارجی اتحادیه روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر) در پارلمان اروپا اظهار داشت: «خطر جنگ داخلی در سوریه هر روز بیشتر می‌شود»

به گفته‌ی اشتون، همواره تعداد افرادی که برای مقابله با سرکوب دولتی دست به اسلحه می‌برند افزایش می‌یابد. او همچنین گفت که شرایط زندگی در سوریه سخت‌تر می‌شود و مردم این کشور با مشکلات درمانی و در بسیاری از مناطق، با کمبود آب و برق مواجه هستند.

هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار رساندن کمک‌های فوری به مردم سوریه شد و اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده است، برای کمک به پناهجویان سوری، در کشورهای همسایه‌ی سوریه اردوگاه‌های موقت دایر کند.

علاوه بر اشتون، چند نماینده‌ی پارلمان اروپا نیز در رابطه با خطر وقوع یک فاجعه‌ی انسانی در سوریه هشدار دادند.

دوشنبه ۱۲ دسامبر، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل را در جریان خشونت‌های رژیم سوریه علیه مردم این کشور قرار داد. به گفته‌ی او در میان ۵۰۰۰ قربانی اعتراضات خیابانی، بیش از ۳۰۰ کودک وجود دارد.علیرغم انتقادهای بین‌المللی نیروهای دولتی سوریه همچنان با خشونت به سرکوب معترضان ادامه می‌دهند. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که مقر اصلی آن در لندن است، روز سه‌شنبه نیروهای دولتی در استان ادلب به روی افرادی که در یک مراسم ترحیم شرکت داشتند آتش گشوده و ۸ نفر را کشتند.

علاوه بر آن در همین روز در حمص و چند شهر دیگر در مجموع ۱۳ تن از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته شدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در ادلب سربازان متواری به یک کاروان ارتشی حمله برده و ۷ نظامی را کشته‌اند.

تحریم‌های جدید به ایران لطمه‌ی شدیدی خواهند زد

رادیو آلمان: بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، در صورتی که صنعت نفت ایران مورد تحریم قرار گیرد، تولید نفت این کشور به میزان یک چهارم کاهش خواهد یافت. این اقدام باعث افزایش بیش از حد قیمت نفت خواهد شد.

برخلاف کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی، مقامات ایرانی از جمله رستم قاسمی وزیر نفت معتقدند که تحریم صنعت نفت ایران آنطور که کشورهای غربی انتظار دارند، به اقتصاد ایران آسیب نخواهد رساند. قاسمی مدعی شد که کشورش نگران تحریم‌های جدید نیست، زیرا برای «۱۸ درصد نفت صادراتی به اروپا جایگزین دارد.»

وزیر نفت ایران در عین حال تاکید نمود که «تحریم نفتی ایران موجب نوسانات شدید قیمتی می‌شود و به همین دلیل اتحادیه اروپا هرگز به دنبال تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران نخواهد بود.»حسینی صدر، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز اطمینان داد که اتحادیه‌ی اروپا واردات نفت خود از ایران را قطع نخواهد کرد. او در مصاحبه با سایت “شفاف”، با اشاره به اینکه ایران روزانه ۴۵۰هزار بشکه نفت به اروپا صادر می‌کند گفت: «یونان، اسپانیا و ایتالیا از مصرف‌کنندگان عمده‌ی نفت ایران هستند و ان‌پی‌های نفت آنها با ما سنخیت دارد و به سختی می‌توانند جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند.

روز ۶ دسامبر گونتر اوتینگر، مسئول انرژی اتحادیه اروپا گفته بود که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم نفتی ایران به توافق رسیده‌اند.

مقامات ایرانی تلاش می‌کنند بخشی از نیاز مالی خود را از طریق فروش اوراق مشارکت و سرمایه‌های داخلی تامین کنند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سیاست‌های اقتصادی و مالی دولت چنین برنامه‌هایی موفقیت مورد انتظار را به همراه نخواهد آورد.

نوکیا زیمنس قرارداد جدیدی با ایران امضا نمی‌کند

بی بی سی: شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس اعلام کرده است که قراردادهای جدیدی در ایران امضا نخواهد کرد و تعهدات فعلی خود را نیز به تدریج کاهش خواهد داد.

این شرکت با صدور بیانیه ای گفته است که این تصمیم از اول ژانویه ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته خواهد شد.

نوکیا-زیمنس گفته است که حداکثر تلاش خود را خواهد کرد که با وجود تحریم‌های فعلی (علیه ایران) و آنچه که ممکن است در آینده اعمال شود، به تعهداتش در مقابل مشتری‌های فعلی خود پایبند بماند.

شرکت مخابراتی نوکیا-زیمنس گفته است که تحریم‌های اعمال شده علیه بانک‌ها و نهادهای مالی ایران، موجب شده است که این شرکت در حدود یک سال گذشته فقط بتواند مبلغ کمی از پول‌های خود را از ایران خارج کند. این شرکت می‌گوید قطع معاملات بانکی تعدادی از کشورهای اروپایی با بانک‌های ایران، ادامه کار این شرکت با مشتری‌های ایرانیش را تقریبا غیرممکن کرده است.

شرکت نوکیا-زیمنس گفته است که به عقیده این شرکت، شبکه‌های مخابراتی با فراهم کردن شرایطی برای آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و تبادل عقاید، به رعایت حقوق بشر کمک می‌کنند، و وجود این شبکه‌ها برای توسعه اقتصادی حیاتی است.

این شرکت تاکید کرده است که خود را نسبت به کشور ایران و همینطور مردم آن متعهد می‌داند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی هم شرکت نوکیا-زیمنس به دنبال انتقاداتی که از این شرکت در مورد فروش تجهیزات پیشرفته شنود مکالمات تلفنی به ایران و ردیابی مخالفان حکومت این کشور شده بود، اعلام کرد که فروش تجهیزات شنود و ردیابی تلفن همراه به ایران را متوقف کرده است.

پیام رئیس اتحادیه کشتیرانی و حمل و نقل بریتانیا به رضا شهابی برای شکستن اعتصاب غذا

الکس گوردن از اتحادیه کارگران قطار، کشتیرانی و حمل و نقل بریتانیا پیامی به رضا شهابی فرستاده است و در آن از رضا شهابی خواسته است که به اعتصاب غذایش خاتمه دهد. در این پیام که از سوی  اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران تکثیر شده  از جمله آمده است:

این پیام را بنا به درخواست دوستان و رفقای “اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران” برایتان می نویسم. من ریاست اتحادیه کارگران کشتیرانی و حمل نقل را به عهده دارم که از هشتاد هزار کارگر حمل و نقل عمومی در بریتانیا، شامل کارگران قطار، مترو، اتوبوس و تاکسی، تشکیل شده است.

امروز کارگران در سراسر جهان در حال آماده شدن برای مهم ترین مصاف احتمالی با سرمایه داری جهانی در طول تاریخ هستند. ما به طور مرتب در جریان مبارزه شما برای آزادی سیاسی و در راه کسب حقوق کارگری، و سرکوب آشکار و بی شرمانه شما و دیگر رفقای کارگر که توسط رژیم ضد طبقه کارگر ایران صورت می گیرد، قرار داریم.

در ماه اوت سال ۲۰۱۰ در کنگره فدراسیون بین المللی  کارگران حمل و نقل ( آی تی اف) در مکزیکوسیتی که هر چهار سال یک بار برگزار می شود، من توانستم قطعنامه ای در حمایت از سندیکای کارگران شرکت واحد و نمایندگان زندانی این سندیکا از جمله خود شما ارائه دهم. در آن قطعنامه به طور مشخص از شما نام برده شده بود. ما امسال در همکاری با نمایندگان سوسیالیست و نمایندگان مدافع طبقه کارگر در پارلمان بریتانیا، کوشیده ایم که موضوع شما را برجسته و آزادی شما را درخواست کنیم.

ما به استقلال و حق حاکمیت مردم و جنبش کارگران در ایران احترام می گذاریم و آماده هر گونه یاری به شما هستیم تا آزادی خود را به دست آورید و به مبارزه خود برای کسب حقوق کارگران در ایران ادامه دهید.

به همین دلیل من بنا به درخواست رفقای خود در جنبش کارگری ایران، از شما تقاضا می کنم که اعتصاب غذای خود را که اکنون ۲۱ روز از آن می گذرد، بشکنید. ما از قاطعیت شما علیه شکنجه و سرکوب توسط رژیم ایران آگاهیم. من صمیمانه از شما تقاضا می کنم که اقدام شجاعانه و از جان گذشته ی اعتصاب غذای خود را بشکنید؛ اعتصابی که اگر ادامه یابد مردم ایران را از یکی از رهبران خود محروم خواهد کرد، همان گونه که رژیم ضد طبقه کارگر ایران تلاش می کند با ربودن، به ناحق زندانی کردن و اعدام رهبران جنبش شما انجام دهد.

لطفا به خانواده و رفقای خود در سراسر جهان اعلام کنید که اعتصاب غذای خود را می شکنید تا باور خود به توانایی جنبش ما در رسیدن به پیروزی را نشان دهید.

مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی از باکو اخراج شد

آراز نیوز: احمد کاظمی، مدیر نمایندگی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در جمهوری آذربایجان روز جمعه از این کشور اخراج شد.

خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس روز شنبه خبر داد که به احمد کاظمی پس از ورود به فرودگاه باکو، اجازه ورود به خاک جمهوری آذربایجان داده نشده و مأموران فرودگاه وی را به ایران بازگردانده‌اند.

بنا بر این گزارش، هواپیمای ایران‌ایر به خاطر این که احمد کاظمی را به ایران برگرداند با دستور مسئولان فرودگاه با ۴۵ دقیقه تاخیر از باکو به سمت تهران پرواز کرد.

احمد کاظمی که از کارمندان «سیمای آذری شبکه جهانی سحر» در باکو است به همراه خانواده خود به باکو رفته‌ بود، اما مأموران جمهوری آذربایجان به سفارت ایران در باکو اعلام کردند تا زمانی‌ که وی تمایل به برگشت نداشته باشد، به هواپیمای ایران ‌ایر اجازه پرواز نخواهند داد.

مقام‌های جمهوری آذربایجان تاکنون چندین بار شبکه آذربایجانی‌زبان «سحر» وابسته به شبکه خبر ایران را متهم به ایجاد «ناامنی، تشویش و ایجاد تفرقه در میان مردم آذربایجان» کرده‌اند.

آذربایجان هم اکنون سایت اینترنتی شبکه سحر را فیلتر کرده و جلو فعالیت این شبکه تلویزیونی و پخش آن را در جمهوری آذربایجان گرفته ‌است. با این همه، این شبکه برخی از مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان را هنوز تحت پوشش دارد.

اخراج مدیر صدا و سیما در حالی است که علی حسن‌اف، مدیر بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، که هفته گذشته در رأس هیئتی از ایران بازدید کرده بود، پس از بازگشت به کشورش در مصاحبه با خبرگزاری «ترند» آذربایجان از توافق مسئولان مطبوعاتی دو کشور در مورد عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر خبر داد. ایران و آذربایجان همواره یکدیگر را به دخالت در امور داخلی طرف دیگر متهم کرده‌اند.

حسن‌اف می‌گوید که در دیدار با مقامات ایرانی بدون پرده و خیلی صمیمی گفته است که «دولت آذربایجان لائیک است، راه مدرنیته را در پیش گرفته و دولت ایران اسلامی و ایدئولوژیک است و راه خود را دارد، شما به راه خود و ما به راه خود».

مدیر بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان در این باره افزود که «من در ایران بر موضوعی که پافشاری می‌کردم، فعالیت شبکه تلویزیونی «سحر» ایران بود. همان طور که می‌دانید این شبکه تلویزیونی برای آذربایجان ایجاد شده ‌است. اگر در جهت تاثیر بر دیدگاه مردم فعالیت می‌کند، این قابل قبول و طبیعی نیست. با این روال، ما هم باید یک شبکه خبر «شب» ایجاد کنیم و جهت فرستنده را به طرف ایران بگیریم».

با توجه به این که اکثریت مردم آذربایجان شیعه هستند و طلبه‌های دینی آذربایجان عمدتا برای تحصیل به شهر قم سفر می‌کنند، مقامات آذربایجان تاکنون چندین بار به صراحت نسبت به تلاش ایران برای رواج افراط‌گرایی در آذربایجان هشدار داده‌اند.

پارلمان جمهوری آذربایجان به تازگی قانونی تصویب کرد که بر اساس آن تحصیل دینی در کشورهای خارجی برای شهروندان آذربایجان که بدون هماهنگی با ارگان‌های مربوطه دولت آذربایجان انجام شود ممنوع شد.

روز ۱۹ نوامبر، رافق تقی، نویسنده سرشناس آذربایجان، از طرف شخصی که هویت وی تحت بررسی پلیس جمهوری آذربایجان قرار دارد، با چاقو مورد سوء قصد قرار گرفت و چهار روز پس از آن جان باخت.

وی که به خاطر مقالات جنجالی‌اش در مورد اسلام افراطی تحت فشار بود با واکنش سخت سفارت ایران در سال ۲۰۰۶ به انتشار یکی از مقاله‌هایش مواجه شد و آیت‌الله مجتهد فاضل لنکرانی نیز در همان سال طی فتوائیه‌ای خون این نویسنده آذربایجانی را حلال اعلام کرد و در فتوائیه خود نوشت «قتل او (رافق تقی) بر هر کسی که دسترسی داشته باشد لازم است.»

مقام‌های آذربایجان همچنین به دفعات از «نفوذ» ایران در شهرستان «نارداران» واقع در ۴۵ کیلومتری باکو انتقاد کرده‌اند. این روستا از دیرباز محل آموزش طلبه‌های دینی شیعه بوده‌ است و اهالی آن چندین بار از جمله در سال ۲۰۰۲ میلادی علیه حکومت مرکزی شورش کرده‌اند.

خبرگزاری فارس روز شنبه از مراسم عزاداری در روستای نارداران خبر داد و گفت که «عزاداران حسینی عاملان منع حجاب و سیاست دین‌ستیز در این کشور مسلمان را محکوم و لعنت کرده، به آنها هشدار دادند که نتیجه این سیاست علیه خودشان تمام خواهد شد».

مهاجم بلژیکی مجرم سابقه‌دار بوده است

رادیو آلمان:  فرد مهاجمی که در مرکز شهر لییژ با انفجار چند نارنجک موجب کشته شدن ۳ تن شد، سابقه جنایی داشته است. مقامات بلژیک انگیزه‌های تروریستی در این حمله را رد کرده‌اند اما هنوز انگیزه اصلی مهاجم مشخص نشده است.

به گفته‌ی وزیر کشور بلژیک حمله‌ی مسلحانه‌ای که روز سه‌شنبه (۱۳ دسامبر/۲۲ آذر) در شهر لییژ رخ داد، انگیزه‌های تروریستی نداشته است. مقامات بلژیک فرد مهاجم را “نورالدین عمرانی” ۳۳ ساله و دارای سابقه جنایی از جمله حمل غیرقانونی سلاح، مواد مخدر و تجاوز جنسی معرفی کرده‌اند.

وی در سال ۲۰۰۸ پس از کشف سلاح گرم غیرقانونی در خانه‌اش از سوی پلیس به ۵۸ ماه زندان محکوم شد. با اینکه در خانه‌ی نورالدین عمرانی علاوه بر سلاح، قطعات اسلحه و نزدیک به سه هزار گیاه شاهدانه (برای تولید ماری جوانا) یافت شده بوده است، با این حال به گفته‌ی یکی از مقامات پلیس، وی اوایل سال جاری میلادی از زندان آزاد شد.دادستان شهر لییژ اظهار داشته است که در تمامی جلسات محاکمه نورالدین عمرانی، هیچ نشانه‌ای دال بر عدم تعادل روانی در وی مشاهده نشده است. وی در صبح روز حمله از سوی پلیس احضار شده بوده اما به مرکز مراجعه نکرده بوده است.

عمرانی ساکن شهر لییژ بوده و خود نیز در جریان حمله کشته شده است. پلیس کشته شدن فرد مهاجم را از سوی نیروهای امنیتی رد کرده و می‌گوید هنوز مشخص نیست که وی خودکشی کرده یا به طور اتفاقی در اثر انفجار کشته شده است.

دو پسر ۱۵ و ۱۷ ساله به همراه زنی ۷۵ ساله در پی این حمله جان باخته‌اند. حال یک دختر دو ساله نیز وخیم گزارش شده است. در این میان این حادثه ۷۵ مجروح نیز بر جای گذاشته است.

مقامات رسمی بلژیک گفته‌اند که مهاجم در روز حمله، خانه‌اش را در حالی که یک کوله پشتی‌، چند نارنجک و یک سلاح تهاجمی اتوماتیک به همراه داشته‌، ترک کرده است. وی سپس به میدان سنت لامبرت‌، جایی که حادثه در آن رخ داده، آمده و در پشت بام یک مغازه نانوایی که دید مناسبی به میدان داشته پناه گرفته است.این فرد مهاجم سپس سه نارنجک را به سوی یک ایستگاه اتوبوس پر تردد پرتاب کرده و در ادامه به سوی جمعیت آتش گشوده است.

ویدئوهای ضبط شده از صحنه حادثه هجوم مردم را به مراکز خرید اطراف میدان نشان می‌دهند. پلیس برای ساعاتی منطقه را بسته و از مردم خواسته بود تا در منازلشان باقی مانده یا در مغازه‌های اطراف پناه بگیرند.

گروهی از شاهدان عینی اظهار کرده‌اند که نورالدین عمرانی با شلیک گلوله خودکشی کرده اما گروهی دیگر اذعان داشته‌اند که وی بر اثر انفجار پیش از موعد یکی از نارنجک‌ها کشته شده است. پلیس ماشین وی را در نزدیکی محل وقوع حادثه پیدا کرده است.

شهر لییژ نزدیک به دویست هزار نفر جمعیت دارد و در شرق بلژیک واقع شده است.

دو نفر در تیراندازی در فلورانس ایتالیا کشته شدند

بی بی سی: یک مرد در شهر فلورانس ایتالیا دو دستفروش سنگالی را به ضرب گلوله کشته و چهار نفر دیگر را زخمی کرده است. فرد مهاجم پس از این حمله، دست به خودکشی زد. گفته شده است که فرد مهاجم از راستگرایان افراطی بوده است.

به دنبال این تیراندازی، حدود ۲۰۰ نفر از دستفروشان سنگالی دست به راهپیمایی زدند. آنها شعار می‌دادند: “خجالت! خجالت” و “نژادپرست‌ها”.

کارزار دولتی کراوات نزدن در شیلی

بی بی سی: دولت شیلی درصدد به راه اندازی کارزاری تبلیغاتی است که در آن از مردان این کشور خواسته می شود برای صرفه جویی در انرژی، از زدن کراوات پرهیز کنند.

رودریگو آلوارز، وزیر انرژی شیلی می گوید که که “راحت لباس پوشیدن” احتمالا به کاهش مصرف دستگاه های تهویه مطبوع می انجامد که می تواند به کاهش مصرف برق و انرژی کمک کند.

در این کارزار که شامل تبلیغات تلویزیونی هم هست، وزرا و مقام های دولتی شیلی دیده می شوند که در حال باز کردن کراوات های خود هستند و مردم عادی و کارمندان خود را هم تشویق به بازکردن کراوات می کنند.

مقام های شیلی امیدوارند که نتایج چنین کارزاری به صرفه جویی میلیون ها دلار در هزینه های انرژی این کشور بینجامد.