شهروند ۱۲۵۷
چای سبز در حقیقت داروخانه طبیعی است که در درمان بسیاری از بیماری نقش دارد و از بروز آنها جلوگیری می کند. در یک بررسی علمی جالب در شهر توکیو معلوم گردیده که نوشیدن چای سبز ۴۲ درصد از بروز بیماری سرطان خون و ۴۸ درصد از بروز بیماری سرطان غدد لنفاوی جلوگیری می کند و این رقمی است بسیار بزرگ و چشمگیر. در این بررسی بیشتر از ۴۰ هزار ژاپنی و به مدت ۱۰ سال بررسی و پیگیری شده اند.

در کلینیک معروف “مایو” در آمریکا و در اسپانیا و انگلستان مطالعات گسترده ای بر روی عصاره ی چای سبز و درمان و پیشگیری چند نوع سرطان انجام می گیرد و هر کدام به خواص ضد سرطانی آن پی برده اند.

چای سبز علاوه بر خواس آنتی اکسیدانهای بسیار قوی در متابولیسم غذا در بدن موثر است و با این عمل خود سبب تقلیل قند و کلسترول خون شده و در نهایت نمی گذارد وزن بدن اضافه شود که همه اینها در پیشگیری و درمان سرطانها نقش دارند. عصاره چای سبز در عملکرد آنزیم DHFR دخالت دارد و از بروز سلولهای سرطانی جلوگیری می کند. ماده ECGC موجود در چای سبز که ترکیبی شبیه داروهای ضد سرطان دارد در از بین بردن سلولهای سرطانی موثر است. به طور خلاصه این نوشیدنی جالب از نظر خواص موجود در آن در صدر جدول غذاهایی قرار دارد که در بهزیستی و سلامتی بدن نقش دارند. در زیر به خواص دیگر چای سبز اختصارا اشاره می شود:


ـ بالا بردن متابولیسم بدن

ـ پایین آوردن قند و کلسترول خون

ـ از دست دادن وزن بدن

ـ تقویت حافظه

ـ درمان سرطانها مخصوصا سرطان پروستات و خون و لنفاوی

ـ رقیق نمودن خون و جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی

ـ درمان عفونت ها

ـ جلوگیری از پیری زودرس

ـ محافظت پوست بدن

ـ تخفیف دردهای مفاصل

ـ درمان کبد چرب

ـ درمان آلرژی

ـ پیشگیری از بروز آب مروارید چشم


توجه داشته باشید که در مصرف چای سبز نباید زیاده روی نمود و نوشیدن بیشتر از ۵ فنجان چای سبز در روز توصیه نمی شود.


نقش ویتامین D در درمان سرطان پروستات


ژورنال علمی BJU نتایج بررسی گروهی از پژوهشگران انگلیسی را چاپ کرده که نقش ویتامین D را در درمان بیماری سرطان پروستات مشخص می کند. این در حقیقت اولین بررسی علمی است که بر روی بیماران مبتلا به سرطان پروستات به عمل آمده است. در این بررسی تعداد ۲۶ بیمار در کنار درمانهای استاندارد سرطان مقداری ویتامین D دریافت کرده اند و با گروه دیگری که این ویتامین را دریافت نکرده اند مقایسه شده اند. PSA بیمارانی که ویتامین D دریافت کرده بودند بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته. این اثر در آن دسته از بیمارانی که ویتامین D دریافت نکرده بودند مشاهده نگردیده که خود نشانه ی نقش این ویتامین در جلوگیری از پیشرفت و درمان این بیماری است.

مقدار قابل توجهی از ویتامین D مورد نیاز بدن به وسیله تابش نور خورشید بر پوست بدن حاصل می گردد. این ویتامین نقش مهمی در جذب کلسیم رژیم غذایی و در نتیجه در سلامتی و استحکام استخوانها و دندانها دارد و قادر است از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. در ضمن این ویتامین از بروز بیماریها و ناهنجاریهای سیستم ایمنی بدن پیشگیری می کند و اخیرا به وضوح ثابت شده که ویتامین D در پیشگیری بسیاری از بیماریهای مزمن مانند بیماری قند، بیماریهای قلب و عروق و بعضی از سرطانها موثر است. افرادی که پوست بدنشان روشنتر است پس از ۱۵ دقیقه آفتاب گرفتن مقدار لازم ویتامین D را در بدن خود به وجود می آورند و این زمان برای افرادی که پوست تیره رنگ دارند و سیاه پوستان حدود ۴۵ دقیقه در روز توصیه شده است. ماهی های پرچرب حاوی مقدار زیادی ویتامین D هستند. مردها در ژاپن کمتر از مردان آمریکایی به سرطان پروستات دچار می شوند. یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۱۹۹۲ ثابت کرد که این به علت مصرف ماهی پرچرب به وسیله مردان ژاپنی است.

فقط در آمریکا هر ساله حدود ۲۴۰ هزار نفر به سرطان پروستات دچار می شوند و حدود ۳۰ هزار نفر هم جانشان را به خاطر این بیماری از دست می دهند.


جواب به پرسشهای خوانندگان شهروند


به بیماری دیابت دچار هستم ولی نمی دانم آیا لازم است که واکسن آنفولانزای H1N1 بزنم یا خیر؟


پاسخ: به طور کلی افرادی که به بیماریهای مزمنی مانند دیابت، بیماریهای قلبی، بیماریهای کبد و کلیوی و ناهنجاریهای سیستم ایمنی دچار هستند هر ساله باید واکسن آنفولانزا بزنند. همانطوری که دست اندرکاران بهداشت تاکید می کنند آنفولانزایH1N1 بر روی بعضی از افراد مخصوصا زنان باردار و کودکان و افراد مسنی که به بیماریهای مزمن دچار هستند، تاثیر متفاوتی خواهد داشت و ممکن است باعث خطرات جبران ناپذیری شود. در این صورت افرادی که در خطر آلوده شدن به این ویروس قرار دارند و زمینه نوعی بیماری در آنها وجود دارد بهتر است واکسینه شوند.


خانمی هستم که به بیماری دیابت دچارم. به طور مرتب مقالات شما را در شهروند می خوانم. می خواهم بدانم چه نوع غذایی برای بیماری قند مفید می باشد و از چه نوع غذایی باید دوری کرد؟


پاسخ: اگر به مقالات صفحه تغذیه و بهداشت خانواده شهروند توجه نمایید مدام درباره بیماریها و رابطه آنها با تغذیه مطالبی به چاپ می رسد و متاسفانه تکرار آنها کار مشکلی است. به طور کلی بیمار مبتلا به بیماری قند باید وزن ایده آل داشته و از پرخوری دوری نماید. غذاهایی مانند مغز گردو، دارچین، پوست مرکبات، براکلی، سیر، شلتوک یا سبوس برنج و سرکه سیب و انگور یاقوتی می توانند در سوخت و ساز قند خون موثر باشند.

از مصرف غذاهای کمپوت و کنسرو شده باید دوری کرد و در خوردن چربیهای حیوانی و کلسترول و مواد قندی نباید زیاده روی نمود. ورزش و فعالیتهای بدنی از اساس مهم سالم ماندن است و می تواند در متابولیسم قند خون نقشی مهم داشته باشد.

بیماری قند درمان ندارد ولی در صورتی که طبیعت بیماری را بدانیم و از دستورات پزشک متخصص دقیقاً پیروی کنیم می توان آن را به خوبی کنترل نمود و زندگی طبیعی داشت. اگر در کنترل بیماری قند دقت کامل به عمل نیاید ناهنجاریهایی مانند از دست دادن قوه بینایی، از کار افتادن کلیه ها، سکته های قلبی و مغزی و غیره به وجود خواهند آمد و خطراتی را در پی خواهند داشت.


نظر شما درباره روغن نباتی کانولا چیست؟


پاسخ: چندی پیش در شماره ۱۲۵۱ مورخ ۱۵ اکتبر ۲۰۰۹ مقاله مفصلی در شهروند در همین خصوص نوشتیم. لطفا به لینک زیر در سایت شهروند مراجعه کنید.

http://fa.shahrvand.com/2008-07-14-20-59-51/2008-07-14-21-00-27/3629-2009-10-13-17-21-53


من یکی از خوانندگان و علاقمندان شهروند و صفحه تغذیه و بهداشت خانواده هستم. مدتی است به عارضه گاز و نفخ شکم دچارم لطفا مرا راهنمایی کنید که چه نوع غذایی بخورم و از چه نوع غذایی دوری نمایم.


پاسخ: نفخ شکم علل زیادی دارد که باید توسط یک پزشک متخصص علت یا علل آن بررسی شود و در درمان آن اقدام گردد. در افراد میانسال و یا کهنسال، اگر نفخ شکم پس از صرف غذا ظاهر شود علامت خوبی نیست و حتما باید دستگاه گوارش از جمله معده و روده ها به دقت آزمایش شوند. به هم خوردن میزان اسید معده و فعالیت آنزیم هایی که در هضم و جذب غذا نقش دارند می تواند سبب بروز گاز در دستگاه گوارش شوند ولی به طور کلی نباید با خوردن آنتی اسید، بدون مشورت پزشک بیماری را مزمن کرد و درمان آن را به تعویق انداخت. خوردن غذاهایی که سبب تولید گاز در دستگاه گوارش می شوند، مانند سیر و پیاز و انواع کلم ها و غیره در بروز و شدت این ضایعه کمک می کنند. نوشیدن لازم و کافی آب (۸ لیوان در روز) و دوری از مصرف نوشابه های گازدار و قهوه موارد دیگری هستند که در تخفیف بیماری نقش دارند. به طور کلی بهتر است به یک پزشک متخصص دستگاه گوارشی مراجعه کنید تا در درمان عارضه مورد بحث اقدام نمایند.




* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com