سر و صدا و جار و جنجالی که رسانه های عمومی در مورد آنفلوآنزا به پا کرده اند مردم را به وحشت انداخته است. برای زدن واکسن
شهروند ۱۲۵۸ ـ پنجشنبه ۳ دسامبر ۲۰۰۹

هنور شیهه اسبان بی شکیب مغولها
بلند می شود از خلوت مزارع یونجه
در کرانه ی هامون هنوز می شنوی؛
ـ بدی تمام زمین را فرا گرفت …
بیا و ظلمت ادراک را چراغان کن. (سهراب سپهری)

سر و صدا و جار و جنجالی که رسانه های عمومی در مورد آنفلوآنزا به پا کرده اند مردم را به وحشت انداخته است. برای زدن واکسن شاهد صف های طولانی جلوی در درمانگاهها هستیم. ترس از مرگ و وحشت از بیماری مردم را مضطرب کرده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) امسال آنفلوآنزا را پندمیک یا همه گیر اعلام نموده است. در سال ۱۹۱۸ این بیماری در مدت یک سال و نیم صد میلیون نفر قربانی گرفت. روزانه هزاران نفر به دلیل ابتلا به این بیماری از بین می رفتند. در حالی که امسال از ماه اپریل تاکنون ۳۲۲ نفر درگذشته اند که ۱۱۶ نفر آنها در مکزیک بوده است. (طبق گزارش مجله (Vitality, Toronto’s Wellness Monthly Jurnal) میزان سوددهی شرکتهای داروسازی Baxter Pharmaceutical، برای تأمین واکسن آنفلوآنزا به پنجاه میلیارد دلار رسیده است. طبق آمار، سالانه در آمریکای شمالی حداقل پنجاه میلیون نفر به آنفلوآنزای فصلی مبتلا می شوند (از ماه نوامبر تا مارچ) که ۷۵ درصد را کودکان تشکیل می دهد. از این عده بیش از صد هزار نفر در بیمارستانها بستری می شوند که ۲۰۰۰۰ (بیست هزار) نفر از آنفلوآنزا و عواقب آن تلف می شوند. (یعنی تنها چهار درصد). ارعاب عمومی از یک طرف و سوددهی شرکتهای داروسازی از طرف دیگر هر اندیشمندی را به فکر فرو می برد.
در کشورهایی نظیر مکزیک، اندونزی، هند و چین که کارگران در جوجه کشی ها و دامداری های بسیار بزرگ، با امکانات بهداشتی اندک کار می کنند، ویروس آنفلوآنزا بین جمعیت های کارگران، خوکها و مرغها، مرتب در حال چرخش بوده و RNA ویروس مرتب در حال تغییر و تحول است پس نسبت به آنتی ویروسها مقاوم و مقاومتر می شوند. همانطور که در مورد آنفلوآنزای خوکیH1N1 و آنفلوآنزای مرغی H5N1 تاکنون مشاهده شده است.

علائم آنفلولانزا
همانطور که می دانیم، آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی است که معمولا بعد از ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از تماس علائم آن بارز می شود. معمولا با گلودرد، سرفه و آبریزش بینی شروع می شود که درست شبیه به علائم سرماخوردگی با عامل باکتری است. تفاوت آنفلوآنزا با سرماخوردگی معمولا در بروز تب بالا، لرز، کوفتگی عضلانی و ضعف شدید است. سردردها بیشتر در ناحیه پشت سر و ناحیه سینوسها می باشد. درد عضلانی در ناحیه پشت، بازوها و پاها احساس می شود. گاهی این دردها تا مغز استخوان نیز نفوذ می کند. چنین بیمارانی تمایل دارند که مرتب دور از سر و صدا و جایی ساکت و آرام و تاریک دراز بکشند. گاهی علائم این بیماری به سینه و ششها نیز رسوخ می کند و تبدیل به برونشیت یا ذات الریه می گردد و باعث تنگی نفس، سوزش زیر جناغ سینه و سرفه خلط دار و خون آلود می گردد. حتی گاهی در ریه ها آب جمع شده و در صورت نرسیدن به بیمار به مرگ می انجامد.
حدود ۹۰ درصد از مرگ و میر حاصل از آنفلوآنزا در افراد بالای ۶۵ سال دیده شده است. اما درH1N1 بیشتر تلفات در میان جوانترها مشاهده شده و افراد بالای ۵۰ سال را به ندرت درگیر کرده است.

درمانهای پزشکی غربی

برای پیشگیری از آنفلوآنزا زدن واکسن را تبلیغ و ترغیب کرده و برای بعضی از کارمندان اجباری کرده اند. دکتر رابرت آلمن Dr.Robert Ulman در ژورنال Vitality معتقد است که هنوز آزمایشهای دقیق و کافی از این واکسن به عمل نیامده و به خاطر بحرانی بودن قضیه بررسیهای ایمنی لازم بر آن صورت نگرفته آن را به درمانگاهها فرستاده اند. از آنجایی که واکسن از ویروسهای مرده یا غیرفعال تشکیل شده، برای مطمئن شدن از اثر مثبت آن به زمان زیادی نیاز است، اما در مورد آنفلوآنزا به لحاظ تغییر و تحول دائمی ذاتی این ویروس، واکسنی که امروز ساخته شده به درد مبارزه با ویروس تحول یافته ی فردا نمی خورد. از طرفی، در ترکیب هر واکسن مواد شیمیایی مختلفی از جمله فلزات سنگین مثل جیوه و آلومینیوم به کار رفته که با بدن انسان ناسازگار است و متابولیسم نمی شود. از انباشته شدن این مواد به مرور زمان از طریق واکسن های پی در پی که هر سال زده می شود عوارض جانبی غیرقابل برگشت و در نتیجه بیماریهای مزمن جدی در بدن بروز خواهد کرد که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. Torrett Syndrome, ADD, Dyslexia, Autism از نمونه های اینگونه بیماریها می باشند.

پیشگیری و درمان از طریق همیوپاتی

اگر روشهای پزشکی غربی و مدرن نتواند از پس آنفلوآنزا برآید چطور روشهای طبیعی مثل همیوپاتی می تواند بر این بیماری فایق آید؟ نقش همیوپاتی در درمان، در غلبه کردن عوامل بیماری زا یعنی ویروس و باکتری و غیره نمی باشد، بلکه سعی در قوی کردن بدن انسان شده تا خود بتواند این عوامل مهاجم را دفع نماید. یک همیوپات از طریق مشابه درمانی سعی در یافتن ماده ای از طبیعت می نماید به طوری که علائم و عوارض مصرف آن ماده در فرد سالم منطبق بر علائمی است که فرد از خود نشان می دهد. مثلا هنگامی که پیاز خرد می کنید، دچار سوزش و آبریزش از چشم ها و بینی می گردید و شاید سرفه کنید. حال اگر در اثر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی های فصلی دچار همین علائم شدید، داروی همیوپاتی شما پیاز قرمز یا Allum Cepa می باشد. صرف نظر از عامل بیماری (باکتری، ویروس، قارچ یا انگل) همیوپاتی علائم را در فرد بیمار مورد بررسی قرار می دهد. به قول معروف “بیمار” را درمان می کند و نه “بیماری” را.
از آنجایی که افراد مختلف علائم متفاوتی از خود نشان می دهند به داروهای متفاوتی نیاز خواهند داشت. برای درمان بیماریهای زودگذر فصلی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه سئوال و جواب از فرد بیمار و معاینه دقیق، پزشک همیوپات می تواند داروی مناسب بیمار مزبور را تشخیص دهد. بیماریهای اپیدمیک یا پندمیک شامل علائم خاصی است که در همه افراد آن جامعه مشترک است.
Dr. Paul Herscu, N.D. در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ مطالعاتی انجام داد و داروی Nux-Vomica را رمدی شماره یک اعلام نمود زیرا این ماده علائم تب و لرز حاصل از شیوع هر نوع آنفلوآنزا را شامل می گردد.

سابقه ی همیوپاتی در تاریخ اپیدمی

در اپیدمی بیماریهای عفونی قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، همیوپاتی از موفقیت های چشمگیری برخوردار شده بود. بیماریهایی چون وبا، تیفوس، تب زرد و سرخجه که همواره انسان را تهدید کرده بود را بهتر از پزشکی غربی کنترل نمود، به طوری که همیوپاتی در آن زمان از محبوبیت خاصی برخوردار شد. در اپیدمی آنفلوآنزا ۱۹۱۸ که به Spanish Flu معروف شد و نوعی آنفلوآنزای خوکی محسوب می شد صد میلیون نفر از این بیماری جان باختند.
Dr. Dean W.A. Pearson در فیلادلفیا در مقاله ای که در مجله انستیتوی آمریکایی همیوپاتی در می ۱۹۲۱ به چاپ رساند، ۲۶۷۹۵ مورد را که توسط همیوپاتی درمان شده بود گردآوری کرد و نشان داد که تلفات تنها یک درصد بوده است، در صورتی که مرگ و میر از طریق پزشکی غربی آن زمان ۳۰ درصد اعلام شد. (مرگ و میر معاصر چهاردرصد است)
زیبایی و حسن همیوپاتی در این است که در این روش، به فرد بیمار کمک می شود تا بتواند مکانیسم دفاعی و سیستم ایمنی خود را قوی کند تا از آسیب پذیری آن کاسته شود. در صورتی که در پزشکی غربی با مصرف ضد درد و ضد تب بیماری را پنهان کرده و بروز علائم را سرکوب می کنند و در واقع قدمی در راه درمان انجام نمی گیرد.
به یاد داشته باشیم که Swine Flu یا آنفلوآنزای خوکی (H1N1) در نیمکره جنوبی شروع شد و قبل از اینکه واکسن آن تهیه شود مردم از پس آن به راحتی برآمدند.
در خاتمه، لازم به یادآوری است که قبل از زدن واکسن دوباره فکر کنید، تحقیق کنید و بعد تصمیم بگیرید. مقالات و کتابهای زیادی درباره مضرات واکسیناسیون منتشر شده است.

-“The Notion of Vaccine” by Dr Gary Null.
– Global Research, Oct 29,2009 Richard Gale.
-The International Hahnemann Association, Dewey, 1921.
-Vitality, Toronto’s Monthly Wellness Journal, Oct& Nov 2009.



* سهیلا تولایی، متخصص همیوپاتی و عضو انجمن همیوپاتی کانادا است.