شهروند ۱۲۶۱ ـ
پژوهشگران دانشگاه هاروارد طی مقاله جالبی در ژورنال تغذیه اعلان نمودند که مغز گردو می تواند سبب تقلیل کلسترول بد خون شده و از بروز پیشرفت التهاب بدن مانند دردهای مفاصل جلوگیری کند. التهاب مزمن موجب بروز بسیاری از بیماری ها مانند برخی سرطان ها، درد اعضای بدن و در ضمن بیماری های قلب و عروق می شود.

قبلا بارها گزارش شده بود که دانه های روغنی مانند پسته و بادام و بادام زمینی و غیره می توانند سبب سلامتی و بهزیستی قلب و عروق شوند، ولی این بار بررسی علمی که بر روی گروه بزرگی از مردم که ۱۰ تا ۲۵ درصد انرژی روزانه مورد لزوم خود را از مغز گردو دریافت می کردند و حدود ۲۴ هفته بررسی و پیگیری شده بودند، معلوم گردید که کلسترول بد خون این افراد در اثر مصرف گردو به طور چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه باعث سلامتی آنها گردیده است. گردو علاوه بر دارا بودن اسیدهای چرب امگا ۳ و مقدار قابل توجهی املاح و ویتامینها، حاوی آنتی اکسیدانهای قوی است که روی هم رفته در پیشگیری و درمان التهاب بدن موثر خواهد بود. دانشمندان استرالیایی چند سال قبل ثابت نمودند که خوردن مغز گردو در سوخت و ساز قند خون نقش دارد. تنها زیان مصرف زیاد گردو خاصیت چاق کنندگی آن است، زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است. مصرف روزی یک عدد گردو به همراه رژیم غذایی توصیه می شود. پوست قهوه ای رنگ مغز گردو حاوی مقدار زیادی تاتن است که در جذب آهن رژیم غذایی خلل به وجود می آورد و در نهایت باعث کم خونی می شود. در این صورت افرادی که کم خون هستند و یا آمادگی ابتلا به عارضه کم خونی را دارند بهتر است با خیساندن مغز گردو در مقداری آب و کمی نمک، قبل از خوردن آن، پوست مورد بحث را از مغز گردو جدا نمایند تا مشکلی به وجود نیاید.


یبوست مزمن یکی از علائم بیماری پارکینسون

کلینیک مایو (Mayo Clinic)طی بررسی علمی ثابت نمود که یبوست مزمن و طولانی یکی از علائم بروز بیماری پارکینسون است. در این بررسی جالب معلوم شد که حدود ۳۶درصد بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون سابقه طولانی عارضه یبوست داشته اند. جالب این که اکثر بیماران این عارضه درمان نشده را تا حدود ۱۹ سال قبل از تشخیص پارکینسون داشته اند. روی هم رفته یبوست مزمن علت بسیاری از بیماری ها و نشانه بروز آنهاست. به همین جهت در درمان آن باید اقدام نمود.


پسته غذای کامل و مفید

پسته خام و بی نمک می تواند بسیاری از احتیاجات بدن را از نظر پروتئین و املاح و ویتامین ها تامین کند. روی هم رفته بیشتر از ۳۰ نوع ویتامین و املاح و فیبر و پروتئین در پسته وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از ویتامین B6، مس، منگنز و آنتی اکسیدان های قوی. در ضمن پسته حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب ضروری است که در سلامتی و بهزیستی بدن نقش دارند. مطالعات علمی نشان می دهد که ترکیبات موجود در پسته سبب پیشگیری بیماری های قلب و عروق شده و نه تنها در تقلیل کلسترول بد (LDL) نقش دارد، بلکه میزان کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش می دهد. کیفیت پروتئین موجود در پسته بالاست و به راحتی می تواند نیاز پروتئین بدن را برآورده کند. در ضمن مقدار زیادی فیبر در پسته وجود دارد که به اهمیت آن می افزاید. ویتامین E و اسیدهای چرب امگا۳ موجود در پسته به همراه سالاد سبزی جذب سلینیوم موجود در سبزی را افزایش می دهد. به همین جهت اضافه نمودن مقداری پسته با سالاد سبزی توصیه می گردد.


رژیم غذایی مدیترانه و سلامتی مغز و اعصاب

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا در نیویورک طی بررسی دامنه داری دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه که شامل زیتون و روغن زیتون، گوجه فرنگی و محصولات آن، لبنیات، ماهی و سبزی و میوه می باشد، می تواند از پیری زودرس مغز جلوگیری کند و در نتیجه از بروز عوارض فراموشی و بیماری آلزایمرز پیشگیری کند.

دانشمندان فرانسوی با استفاده از تجربه پروژه مورد بحث توانستند تعداد ۱۴۱۰ نفر از زنان و مردان فرانسوی را زیر پوشش تحقیقات علمی قرار داده و به دقت روش زندگی و عادات غذایی آنها را بررسی نمایند. نتایج تحقیقات پژوهشگران فرانسوی ثابت می نماید افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه پیروی می نمایند و در ضمن فعالیت های بدنی دارند ۶۱ تا ۶۷ درصد کمتر به بیماری آلزایمرز دچار می شوند. در مقاله ای که نتایج این بررسی را گزارش نموده، اضافه شده است که کیفیت غذا در بهزیستی و سلامتی بدن بخصوص مغز و اعصاب نقش مهم دارد، نه کمیت آن. در ضمن فعالیت جسمی به هر اندازه ای می تواند در این مورد کمک نماید.


پاسخ به پرسش خوانندگان شهروند

آیا سیر پخته، پودر سیر و سیر ترشی هم همان خواص سیر خام را دارند؟

پاسخ: خواص سیر تازه خیلی بهتر و بالاتر از هر نوع فراورده سیری است که به صورت پودر و کپسول و ترشی و غیره مصرف می گردد. بعضی از ویتامین های موجود در سیر مانند گروهB و همچنین ویتامینC در اثر حرارت و نور و زمان از بین می روند. در این صورت فقط سیر تازه این مزیت را دارد که حاوی مقداری از ویتامین هاست. در عوض املاحی مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم، منگنز و سیلینیوم به مقدار کافی در فرآورده های سیر باقی می مانند. موضوع بسیار مهم ماده آلیسین سیر است که بوی سیر را به وجود می آورد و این ماده در سیر تازه به مقدار زیادی وجود دارد ولی در موقع تهیه پودر و ترشی و غیره مقداری از این مواد ارزشمند که در درمان بیماری های مزمن نقشی مهم دارند از بین می روند. پس بهتر است مقداری سیر تازه در رژیم غذایی شخص منظور گردد و اگر کسی به خاطر بوی نامطبوع سیر از آن دوری می کند بهتر است آن را در آخر هفته و یا در مواقعی که شخص مجبور به بیرون رفتن از منزل نیست مصرف کند تا از مزایای بی شمار آن بهره گیرد.


بهتر است باور کنید

پانصد سال قبل از میلاد مسیح بقراط حکیم شب کوری را با تجویز جگر درمان می کرد و در اواخر قرن ۱۸ (۱۷۹۵) ملوانان انگلیسی برای پیشگیری از بروز بیماری اسکوروی (Scurvy) که باعث خون ریزی لثه ها می شد لیموترش مصرف می کردند. این ها می دانستند که موادی در جگر و لیمو ترش وجود دارد که شب کوری و بیماری اسکوروی را درمان می کند، ولی نمی دانستند آن مواد چه هستند. در سال ۱۹۱۳ یک پزشک لهستانی به نام Casimir Funk این مواد ناشناخته را برای اولین بار ویتامین نامید(ویتا به زبان لهستانی یعنی زندگی). از آن پس چندین ویتامین توسط دانشمندان کشف و نام گذاری شدند و باور بر این است که هنوز ویتامین های کشف نشده در طبیعت وجود دارند.



* دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com