شهروند ۱۲۶۹ ـ
پژوهشگران یونانی در یک بررسی علمی بر روی گروهی از افرادی که در مصرف نوشابه های گازدار (Cola) زیاده روی می کردند معلوم نمودند که این دسته از افراد به نوعی بیماری و ناهنجاری عضلات بدن به نام Hypokalemia دچار می گردند، که همراه است با ضعف عضلات و گاهی فلج اعصاب آن. جالب اینکه افراد مورد نظر روزی بین دو تا ۹ لیتر نوشابه گازدار مصرف می نمودند که رقم بالایی ست و به علت داشتن مواد شیمیایی و همچنین قندهای مصنوعی و کافئین دار مشکلات خطرناکی را در بدن به وجود می آورند. زیاده روی در مصرف اینگونه نوشابه ها سبب بی اشتهایی، خستگی بی مورد، تهوع و از دست دادن املاح بدن مانند پتاسیم و کلسیم می شوند که همگی در ضعف عضلات بدن نقش دارند. متاسفانه مردم، مخصوصا جوانان علاقه ای به مصرف آب ندارند و به نوشابه های گازدار بازاری اعتیاد پیدا کرده اند که نتایج ناگواری را به وجود می آورد.

با خوردن توت بر بی خوابی و درد مفاصل غلبه کنید

انواع توت ها (Mulberries) در طب سنتی چینی ها مقام مخصوصی دارند و علاوه بر ارزش غذایی مانند املاح و ویتامین ها و آنتی اکسیدانها و غیره، در سلامتی گلبولهای قرمز و سفید خون نقش موثری دارند و در درمان سرگیجه، پیری زودرس، بی خوابی و جلوگیری از سفید شدن موی سر به کار می روند. در این میان شاه توت و توت های تیره رنگ از هر نظر بهتر از توت سفید هستند و کمیت و کیفیت غذایی و دارویی آنها بالاتر است.
در طب سنتی از میوه، برگ، پوست ریشه و شاخه درخت توت برای درمان بیماریهای مختلف استفاده می شود:
ـ میوه توت علاوه بر فروکتوز (مواد قندی) حاوی مقدار زیادی از انواع ویتامین های B، C ، اسیدهای لینولئیک و استاریک است که در بهزیستی و سلامتی بدن نقش مهمی دارند. ترکیبات موجود در توت می تواند از عوارضی مانند بی خوابی، درد مفاصل و سرگیجه جلوگیری نماید. در ضمن توت بهترین ملین طبیعی بوده و در درمان یبوست موثر است.
ـ برگ درخت توت علاوه بر نقش مهم آن در صنعت ابریشم سازی و تغذیه کرم ابریشم بهترین دارو است برای درمان سردرد، تب، عفونت های دهان و گلو، سرفه و چشم درد.
ـ پوست ریشه درخت توت را برای درمان سرفه های مزمن، ناهنجاریهای دستگاه تنفس و کم خونی استفاده می کنند. در ضمن پوست ریشه توت ادرارآور است و در فعالیت کلیه ها نقش دارد. در طب سنتی کشورهای اروپایی از عصاره ی پوست ریشه درخت توت برای از بین بردن کرم کدو استفاده می شود.
ـ عصاره شاخه درخت توت، مخصوصاً شاخه های جوان به علت دارا بودن مقدار متنوعی از مواد شیمیایی موثرترین دارو است برای درمان درد مفاصل (Arthritis). بررسیهای علمی بر روی این عصاره معلوم نموده که این عصاره سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

روغن نارگیل ویروس ها را می کشد

روغن خالص نارگیل بهترین و قوی ترین عامل از بین بردن انواع مختلف ویروس است. کمتر غذایی چنین خاصیت مهم را دارد و می تواند در مبارزه با عفونت های ویروسی موثر باشد. در بررسیهای علمی در این زمینه معلوم گردیده که اسیدهای چرب MCFA موجود در روغن نارگیل قادر است به راحتی سبب از بین بردن ویروس های آنفلوآنزا، هپاتیت کبد، منونوکلئوز، سرخک، ایدز و Herpes شود. روغن نارگیل بر روی بعضی از باکتریهای بیماری زا مانندHBP که سبب عفونت معده شده و در نهایت ممکن است سرطان معده را به وجود آورد، عفونت های دستگاه ادراری، قارچ ها و همچنین انگل های روده ای اثر گذاشته و آنها را از بین می برد. مهمترین اسیدهای چرب MCFA موجود در روغن نارگیل که نقش مهم در از بین بردن عوامل عفونت زای ویروسی، میکربی و قارچی را دارند عبارتند از اسید کاپریک، اسید کاپریلیک، و اسید لااوریک (Lauric) که تقریبا ۶۰ درصد اسیدهای چرب موجود در نارگیل را تشکیل می دهند. این اسیدها در همه غذاها دیده نمی شوند و روغن نارگیل و شیر مادر از آن دسته از غذاهایی هستند که از این نظر درصدر جدول قرار دارند که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش انکارناپذیر دارند.
خاصیت ضد ویروسی و ضد میکربی روغن نارگیل به این صورت عمل می کند که به راحتی توسط غشاء خارجی ویروسها و باکتریها که از نوعی اسید چرب درست شده و شباهت زیادی به اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل دارد جذب شده و از هم پاشیده می شود و DNA آن که در حقیقت مرکز فعالیت و اختصاصات درونی ویروس ها و میکربها است به راحتی از بین می رود.
دانشمندان و پژوهشگران با استفاده از اینگونه اسیدهای چرب و با به کار بردن آنها در مبارزه با عوامل عفونت زا می توانند روش سالم و طبیعی مبارزه با بیماریهای خطرناک عفونی را پیگیری و تجربه نمایند و از آن برای پیشگیری و درمان بیماریها استفاده کنند. به عبارت ساده تر ویروس ها و باکتریها به علت پوشش اسیدهای چرب مخصوص که شباهت کاملی با اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل دارند، به آنها نزدیک شده و گرفتار می شوند و از بین می روند.

درمان تهوع با زنجبیل

در طب سنتی برای جلوگیری و درمان تهوع و استفراغ از زنجبیل استفاده می شود. اخیرا پژوهشگران مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه میشیگان در یک کنفرانس بزرگ در آمریکا اعلان نمودند که زنجبیل بهترین دارو برای جلوگیری از تهوع و استفراغ در بیمارانی که به دلیل ابتلا به سرطان مجبور به شیمی درمانی هستند، می باشد. البته داروهای ضد تهوع و استفراغ وجود دارند ولی این ادویه یا غذای طبیعی می تواند بدون عوارض جانبی در جلوگیری تهوع در بیماران مبتلا به سرطان کمکی مهم باشد و لطمه ای به عملکرد داروی ضد سرطان در بدن نزند.

بواسیر را با مصرف فیبر درمان کنید

می گویند یکی از علل بروز و پیشرفت عارضه بواسیر کمبود فیبر و سلولز رژیم غذایی است که به آسانی می شود به وسیله رژیم غذایی متعادل و موازنه شده که حاوی مقداری لازم و کافی چربی، پروتئین، نشاسته و مواد قندی و سبزیجات و میوه جات و در ضمن حداقل دو لیتر آب است پیشگیری شود.
مقدار فیبر مورد نیاز بدن حدود ۳۰ گرم در روز است ولی از قرار معلوم مردم آمریکای شمالی به طور متوسط روزی فقط ۱۲ گرم فیبر مصرف می کنند که باعث بروز یبوست و در نتیجه عارضه بواسیر می شود.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.
EPIDEMIOSEARCH@yahoo.com