برخی از ما شب ها دیر می خوابیم، گاه پای کامپیوتر، زمان را از دست می دهیم و گاه معتقدیم کلا عادت داریم شب ها دیر بخوابیم. برخی از ما هم به دلیل نوع شغل شبها ناچارا بیداریم. اگر به هر دلیلی خواب شبها را به روز یا به زمان دیگری موکول می کنید مقاله امروز ما را حتما مطالعه فرمایید.

در یک بررسی جدید معلوم شد زنان شاغلی که در ساعات کاری چرخشی فعالیت می‌کنند و در ماه سه شب یا بیشتر در شیفت شبانه کار می‌کنند، بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم هستند.

این احتمال در زنانی که در طول روز یا شیفت‌های بعدازظهر کار می‌کنند، خیلی کمتر است. این بررسی که از سوی متخصصان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد انجام گرفته نشان داد سالهای متمادی کار کردن در شیفت‌های شبانه با افزایش اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد و در نتیجه موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود.

دکتر آن پان از کارشناسان دپارتمان تغذیه در این دانشگاه و سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: شیفت‌های طولانی مدت شبانه فاکتور مهم خطرزا در بروز دیابت نوع دوم هستند و هر چه سالهای شب کاری و تعداد شیفت‌های شبانه افزایش پیدا کند به همان نسبت خطر ابتلا به دیابت نیز بیشتر و جدی‌تر می‌شود. آنها طی مطالعه ۱۲ ساله به این نتیجه رسیدند که افرادی که در هفته سه تا چهارشب در شیفت های شبانه کار می کنند تا ۴۰ درصد در معرض ابتلا به دیابت هستند. از سوی دیگر، متخصصان قلب هشدار دادند زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجه هستند. دکتر جوآن ترانمی، متخصص آمریکایی به عنوان یک پرستار سابق که با شغل شیفتی آشنایی دارد، می‌گوید: پرستاران زن با کار کردن در شیفت‌های شبانه، سلامت خود را به بهای نجات جان بیماران و مراقبت از آنها به خطر می‌اندازند. در این مطالعه علاوه بر پرستاران، گروهی از کارکنان بیمارستانی که در شیفت شب فعالیت می‌کنند، تحت آزمایش قرار گرفته‌اند. نتایج این مطالعه مشخص کرد که از هر ۵ زن میانسالی که در شیفت شب کار می‌کنند، یک نفر حداقل دارای سه شاخص خطرزای ابتلا به بیماری قلبی است.

علاوه بر موارد ذکر شده، مطالعات نشان می‌دهد که کار در شیفت‌های شب برای زنان باردار خطر زایمان زود هنگام و پیش از موعد را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و همچنین، طبق نتایج اولین تحقیق که در یکی از دانشگاههای آمریکا انجام گرفت ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بعد از ساعت هفت شب به محل کار خود می‌روند، ۶۰ درصد بیش از زنانی است که در ساعات معمول روز کار خود را آغاز کرده و به پایان می‌رسانند و این ریسک در زنانی که به مدت ۳۰ سال، هر هفته ۳ شب مشغول شب کاری بوده‌اند ۳۰ درصد بیش از زنان دیگر است.

با تمام خطرات یاد شده نمی توان بسیاری از شغلهای شبانه را تعطیل و یا حدف نمود و طبعا زنان و مردان زیادی در این روند کاری به سر می برند. بیمه بیماری های سخت می تواند در صورت ابتلا به ۲۸ بیماری از جمله دیابت و سرطان، زندگی شما را از جهت مالی تامین نماید. اگر در انتاریو زندگی می کنید هرگز در ذهن از کارت تامین اجتماعی به عنوان پوشش کامل دوران بیماری چیزی ثبت نکنید. بیمه می تواند رویای آرامش فکری از نظر مالی را به واقعیتی مطمئن تبدیل نماید. 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime

.