جشن خانه سینما که از مدتی پیش با انتخاب فیلم های بخش های انیمیشن و فیلم مستند آغاز به کار کرده، با برگزاری نشست مطبوعاتی رسما کلید زده شد.

در این مراسم اعلام شد که جشن خانه سینما امسال با بزرگداشت بهرام بیضایی (کارگردان)، جمشید مشایخی ( بازیگر)، سیف الله داد (کارگردان و مدیر سینما در دوره اصلاحات) و کاظم فریبرزی (طرح صحنه ) همراه خواهد شد.


شماره ۱۱۹۰ ـ ۱۴ آگوست ۲۰۰۸


 

بزرگداشت بیضایی و مشایخی در جشن خانه سینما


 

جشن خانه سینما که از مدتی پیش با انتخاب فیلم های بخش های انیمیشن و فیلم مستند آغاز به کار کرده، با برگزاری نشست مطبوعاتی رسما کلید زده شد.

بهرام بیضایی

 

در این مراسم اعلام شد که جشن خانه سینما امسال با بزرگداشت بهرام بیضایی (کارگردان)، جمشید مشایخی ( بازیگر)، سیف الله داد (کارگردان و مدیر سینما در دوره اصلاحات) و کاظم فریبرزی (طرح صحنه ) همراه خواهد شد.

در این نشست امین تارخ (دبیر جشن و سخنگوی خانه سینما) و محمد مهدی عسگرپور (مدیرعامل خانه سینما) و چند تن از اعضای هیات مدیره این نهاد حضور داشتند.

امین تارخ پس از این که انتخابات هیات مدیره برگزار و ترکیب آن تغییر کرد و در پی استعفای علی معلم از دبیری جشن از سوی هیات مدیره انتخاب شد.

 

غیبت فیلم های بدون پروانه

جشن خانه سینما معتبرترین جایزه غیردولتی در سینمای ایران است که توسط خانه سینما مهم ترین تشکل صنفی سینمای ایران برگزار می شود، اما همواره با بحث هایی درباره شرایط شرکت فیلم ها در جشن رو به روست.

خبرنگاران نسبت به راه نیافتن فیلم های بدون پروانه به جشن انتقاد داشتند و معتقد بودند که نبودن فیلم هایی از این دست از کیفیت جشنی که مدعی صنفی بودن است می کاهد.

فیلم های "خاک آشنا" به کارگردانی بهمن فرمان آرا، "ترانه تنهایی تهران" به کارگردانی سامان سالور، "صد سال به این سال ها" به کارگردانی سامان مقدم، "آن جا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، "آتشکار" به کارگردانی محسن امیر یوسفی و …. از جمله فیلم هایی هستند که موفق به دریافت پروانه نمایش نشده و امکان حضور در جشن خانه سینما را ندارند.

پاسخ اما چیز تازه ای نبود. هم مدیر عامل خانه سینما و هم دبیر جشن، معتقد بودند که این مقررات جشن است و نمی توانند از آن تخطی کنند، اما در همین حال دبیر جشن از رایزنی های مدیرعامل خانه سینما برای دریافت مجوز حضور برخی از این فیلم ها خبر داد.

سال گذشته جشن خانه سینما که به دبیری پرویز پرستویی برگزار شد، مخالفانی داشت و گروهی از تهیه کنندگان جشن را تحریم کرده و فیلم خود را از جشن بیرون کشیده بودند، اما امسال تهیه کنندگان در جشن حضور دارند و خبری از مخالفت و تحریم نیست.

۱۱۰ داور برای حدود ۵۰ فیلم

ستاد برگزاری جشن از امین تارخ، رضا میرکریمی و محمد مهدی عسگر پور تشکیل شده ‌است. تاکنون ۴۲ فرم توسط تهیه کنندگان فیلم‌های بلند برای شرکت در جشن خانه سینما پر شده است اما طبق برآوردهای دست اندرکاران از تولیدات سینمایی ایران در سال جاری تعداد این آثار به ۵۰ تا ۵۵ فیلم خواهد رسید.

احتمال دارد برج میلاد محل برگزاری این مراسم باشد، اما به علت آماده نبودن بعضی از ملزومات فنی در این برج ممکن است که نتوانند جشن را در آنجا برگزار کنند.

به شیوه رایج تمام جشنها کلیپی در مورد درگذشتگان سینما تهیه خواهد شد ، بنا به گفته دست اندرکاران قرار است برای خسرو شکیبایی کلیپ ویژه‌ای ساخته شود.

پیام صلح و دوستی

سینماگران اگرچه نسبت چندانی با سیاست ندارند، اما شعار امسالشان نشان می دهد که خیلی هم از سیاست دور نیستند. بنا به گفته دبیر جشن "جشن سینمای ایران را باید در سال جاری صاحب پیام مهم صلح و دوستی بدانیم و امیدوارم در آستانه سی امین سال انقلاب به عنوان خانه سینما این پیام را به مردم ایران که مخاطب اصلی سینما هستند برسانیم که پیام جشن صلح و دوستی است و این قطعا به پیامی در سطح جهان ختم می‌شود."


 

کنسرت شهرام ناظری و کمک از مردم برای جلوگیری از قصاص یک نوجوان


 

ایسنا: شامگاه واپسین شب کنسرت شهرام ناظری با گروه جوان "مولوی" سپری و پرونده‌ی کنسرت‌ این آوازخوان نامی ایران در تهران بسته شد.

به‌رسم شب‌های گذشته کنسرت در حالی که ترافیک بیشتر خیابان‌های منتهی به کاخ نیاوران را در بر گرفته بود، ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد و شهرام ناظری حضور کسانی چون عزت ‌الله انتظامی، بهرام بیضایی، مژده شمسایی، بهمن قبادی، جعفر پناهی، رویا نونهالی و… را در کنار مردم خبر داد.

 

شهرام ناظری ـ عزت الله انتظامی

در این کنسرت عزت‌الله انتظامی برای دومین شب پیاپی میهمان ویژه‌ی کنسرت گروه مولوی بود و خانواده‌ی خسرو شکیبایی نیز دعوت شده بودند تا در کنار صندلی خالی «هامون سینمای ایران» شاهد آوازخوانی ناظری باشند.

درمیان آنتراکت کوتاهی عزت‌الله انتظامی برای دومین بار در کنسرت ناظری روی صحنه آمد و گفت: پنج سال پیش چند پسربچه‌ی ۱۳-۱۲ ساله از خانه خارج می‌شوند و دعوا و کتک‌کاری راه می‌اندازند در این میان یکی از همین بچه ‌ها کشته می‌شود، حالا آن پسر که قاتل بوده به سن بلوغ رسیده و می‌خواهند اعدامش کنند.

 آقای انتظامی ادامه داد: هنرمندانی چون امیرشهاب رضویان، پرویز پرستویی و … دخالت کردند و من هم به دیدن پدر و مادر مقتول رفتم، به آن‌ها گفتم آن پسری که این‌کار را کرده قصد آدم‌کشی نداشته است. اما این‌که شما می‌خواهید حکم قصاص اجرا شود، کاری است که با قصد انجام می‌شود و کابوس آن تا آخر عمر با شماست.

به گفته‌ی او؛ مادر پسر از قصاص گذشت، اما خانواده‌ی مقتول دیه می‌خواهند.

انتظامی سپس شماره حسابی را اعلام کرد و به حاضران گفت صندوق‌هایی در همین فضای محل اجرا قرار دارد که آن‌ها می‌توانند کمک‌های مالی خود را به آن‌ها تحویل بدهند.

یکی از حاضران نیز با صدای بلند مبلغ دیه را از انتظامی پرسید و انتظامی اعلام کرد که این مبلغ ۵۰ میلیون تومان است. همان شخص که مرد میانسالی بود، پرداخت هزینه را تقبل کرد.

در ادامه، شهرام ناظری همچنین از هنرمندانی یاد کرد که طی یک ‌سال گذشته از جمع زمینیان جدا شده‌اند و قطعه‌ی آوازی با عنوان "حلاج"را که خود با بهره‌گیری از شعر حلاج محمدرضا شفیعی کدکنی ساخته بود، به قیصر امین‌پور و خسرو شکیبایی تقدیم و با سه‌تار اجرا کرد.

مولوی‌خوان آواز ایران در آخرین شب نیز قطعه‌ی"آتش در نیستان" را برای مردم و خاطره‌ هاشان خواند و در حالی که برخی از حاضران از او می‌خواستند که قطعه‌ی اندک اندک را اجرا کند، گروه جوان "مولوی" با شوالیه‌ی آواز ایران، صحنه را ترک کردند.


 

انتخاب حاتمی‌کیا از سوی نسل جوان


 

ایسنا: ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما، توسط نسل جوان به ‌عنوان کارگردان فرهیخته‌ی جریان‌ساز انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.

در مراسمی که ۲۱ مرداد ماه با عنوان اختتامیه جشنواره‌ی «قابی برای جوانان» در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان سینما پس از دریافت لوح تقدیرش، این انتخاب را یکی از با ارزش‌ترین انتخاب‌های برای خود دانست و گفت: این انتخاب به من انرژی زیادی می‌دهد.

او همچنین ادامه داد: جنگ و شرایطی که پیش آمد امکانی برای بچه‌های آن دوران فراهم کرد و جوانان ‌هم نشان دادند که می‌توانند کشور را حفظ کنند، جوانان امروز هم می‌توانند، منتهی اگر آن‌ها را باور کنند.

بنا بر این گزارش، این نظرسنجی از نسل جوان در حوزه‌ی سینما از میان اسامی رسول صدرعاملی،‌ فرامرز قریبیان، مجید مجیدی و ابراهیم حاتمی‌کیا انجام شده است.

در این مراسم همچنین ۲۵ جوان فعال و تلاشگر در حوزه‌های ادبی،‌ هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی، رسانه و فرهنگی معرفی شدند و جوایز خود را دریافت کردند.

در این مراسم دو جایزه نیز به حسین نوری هنرمند جانباز و محمود کریمی نویسنده اهدا شد.

در مراسم معرفی برگزیدگان جشنواره «قابی برای جوانی» که اجرای آن را محمدرضا حسینیان برعهده داشت، علیرضا افتخاری به اجرای برنامه پرداخت.

این مراسم به‌همت شهرداری تهران و خانه‌ شهریاران جوان برگزار شد.