این تصمیم برای تصویب به کنوانسیون حزب لیبرال می رود 

شهروند آرش عزیزی: کنوانسیون حزب لیبرال فدرال که دو هفته دیگر در اتاوا، پایتخت کشور، برگزار می شود این قطع نامه را به بحث می گذارد که آیا کانادا باید روابط خود را با ملکه و سلطنت قطع کند یا نه.

این قطع نامه ی سیاستی که خواهان انتخاب رئیس دولت کانادا با رای مردمی است توسط سازمان جوانان این حزب پیشنهاد شده است و برای تصویب نهایی به کنوانسیون حزب می رود.

در این قطع نامه که موفق شده جزو یکی از ۳۰ «اولویت» کنوانسیون باشد می خوانیم: «تصویب می شود که حزب لیبرال کانادا از پارلمان بخواهد کمیته ای با حضور تمام احزاب برای مطالعه ی چگونگی اعمال برقراری رئیس دولتی کانادایی، با انتخاب مردمی و قطع روابط رسمی با ملکه ی بریتانیا تشکیل دهد.»

اگر چنین تصمیمی به تصویب کنوانسیون برسد و حزب بخواهد آن را دنبال کند شاهد اتفاقی تاریخی خواهیم بود. در حافظه ی تاریخی اخیر کسی به یاد ندارد حزبی اصلی در کانادا چنین خواست جنجالی ای مطرح کرده باشد. مایکل ایگناتیف، رهبر سابق حزب لیبرال، بر دفاع حزبش از سلطنت تاکید داشت و البته دولت محافظه کار بیش از هر دولتی به استحکام روابط سلطنتی کانادا تاکید ورزیده است.

دولت استفن هارپر سال گذشته عنوان «سلطنتی» را به اسامی نیروهای دریایی و هوایی کشور بازافزود. جان برد، وزیر امور خارجه، دستور داد تصویر ملکه جای شاخص تری در مقر وزارت امور خارجه در اتاوا و سفارتخانه های کانادا در سراسر جهان به خود اختصاص دهد.

نظرسنجی ها نشان می دهد که مردم کانادا نیز عموما طرفدار حفظ سلطنت هستند. طبق نظرسنجی انگوس راید ۵۸ درصد مردم کانادا خواهان ادامه روابط با سلطنت هستند و تنها ۳۳ درصد خواهان گسستن آن. البته این رقم در استان فرانسوی زبان کبک طبیعتا بسیار متفاوت است: ۵۸ درصد کبکی ها خواهان پایان فوری سلطنت هستند.

قطع نامه ی سازمان جوانان لیبرال چند دلیل را برای پایان سلطنت برشمرده: این که به باور مردم کانادا سمت های زندگی را باید به دست آورد و نه که در هنگام تولد صاحب شان بود، این که هیچ کانادایی در حال حاضر نمی تواند آرزوی رئیس دولت شدن را در سر بپروراند و این که طبق قوانین سلطنتی حال حاضر، تنها انگلیکن مذهب ها می توانند پادشاه یا ملکه ی انگلستان و در نتیجه کانادا شوند.

کنوانسیون حزب لیبرال از ۱۳ تا ۱۵ ژانویه در اتاوا برگزار خواهد شد. خبرنگاران شهروند در این کنوانسیون حاضر خواهند بود و گزارش هایی از آن تقدیم حضورتان می کنیم.

از دیگر قطع نامه هایی که در این کنوانسیون مورد بحث قرار خواهد گرفت می توان به پیشنهاد برقراری مهد کودک رایگان و سراسری، حمایت از اداره گندم کانادا (که هارپر آن را تعطیل کرده) و یارانه های تمام شهریه برای دانشجویان در سال های اول و آخر تحصیلات اشاره کرد.

باب ری، رهبر موقت، اداره این کنوانسیون را به عهده خواهد داشت و قرار است فعلا رهبر جدیدی انتخاب نشود، اما سمت های اداری-اجرایی مهمی درون حزب به رای گذاشته خواهند شد. از جمله ریاست اجرایی حزب که تا به حال پنج نفر نامزد آن هستند: مایک کرالی، که مدت ها است منتقد شیوه سازمانی حزب بوده و قول داده سیاست گزاری های حزب را دموکراتیزه کند؛ شیلا کاپس، وزیر سابق کابینه کریتین؛ ران هارتلینگ، از مقامات حزبی در منطقه ی کینگستون؛ چارلز وارد، سازمانده ی دیرین حزب و الکساندرا مندس، نماینده سابق مونترال.