۲۹ دسامبر ۲۰۱۱ ـ ۵ ژانویه ۲۰۱۲

توافق اولیه اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران 

بی بی سی: گزارش ها از بروکسل حاکی است دیپلمات های اروپایی در جریان مذاکرات خود اعلام کردند توافق اولیه برای اعمال تحریم نفت ایران به دست آمده و در حال حاضر بحث و بررسی برای این که از چه زمانی این تحریم ها به اجرا گذاشته شود، در جریان است.

به گزارش رویترز پس از اعلام این خبر در واکنش به احتمال تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش داشته و بهای نفت برنت دو دلار در هر بشکه بالاتر رفت و به حدود ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید.

یک مقام ایرانی در واکنش به این خبر به خبرگزاری رویترز گفته که ایران هیچ مشکلی ندارد و می تواند نفت خام خود را به دیگر کشورها از جمله چین بفروشد و از بابت تحریم اروپا ضرری متوجه ایران نخواهد شد.

یک کارشناس امور انرژی به خبرگزاری رویترز گفت:«تحریم احتمالی نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا برای هند، چین و دیگر کشورهای آسیایی که مشتری نفت ایران است پر سودتر می شود چرا که این کشورها می توانند نفت ایران را با قیمت کمتری خریداری کنند. 

بررسی بحران ارزی در مجلس

 بی بی سی: در پی تحولات اخیر در بازار ارز و سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، دو نماینده مجلس خواستار تشکیل جلسه فوق العاده مجلس شده اند.

روز چهارشنبه، ۱۴ دی (۴ ژانویه)، خبرگزاری های داخلی ایران متن نامه الیاس نادران و احمد توکلی، دو تن از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس، را انتشار دادند که در آن، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر، خواسته اند مجلس با تشکیل جلسه غیرعلنی رسمی، به بررسی این بحران و تصمیم گیری به منظور “نجات اقتصاد ملی” بپردازد.

طی چند ماه گذشته، بازارهای ارز و طلا در ایران دستخوش نوسان بوده اما در روزهای اخیر، روند تنزل ارزش پول ملی جمهوری اسلامی سرعت گرفته و تنها طی سه روز اول این هفته، ریال بخش قابل توجهی از ارزش خود را در برابر ارزهای معتبر از دست داده است.

الیاس نادران و احمد توکلی وضعیت کنونی بازار ارز را نتیجه سیاست اقتصادی دولت دانسته و گفته اند “دولت با آمارهای خودساخته، همه چیز را بر وفق مراد نشان می دهد و به جای پرداختن به مسایل اساسی کشور، به فعالیت های انتخاباتی ناسالم می پردازد.”

روند کاهش ارزش ریال به خصوص پس از انتشار خبر تمایل کشورهای غربی به تحریم نفتی ایران و امضای قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی توسط رئیس جمهوری آمریکا سرعت گرفته و به همین دلیل، برخی از کارشناسان نگرانی از کمبود جدی ارز در آینده را دلیل هجوم خریداران به بازار ارز دانسته اند.

با اینهمه، مقامات جمهوری اسلامی، از جمله رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی وزارت خارجه، تحریم بانک مرکزی را بدون اثر اقتصادی و مالی دانسته و گفته اند که اقدام ایالات متحده صرفا جنبه سیاسی دارد و هدف از آن، تشدید فشار روانی بر جمهوری اسلامی است. 

تعرض به خانه بنی‌صدر در فرانسه

 رادیو فردا: گزارش‌ها حاکی است شنبه شب و در حالی که ابوالحسن بنی صدر با همسرش به محل مسکونی خود باز می‌گردند، در می‌یابند که به محل سکونت آنها تعرض شده، شیشه‌ها شکسته و وسایل خانه آنها به هم ریخته است.

بنی صدر که نخستین رییس جمهوری ایران پس از انقلاب اسلامی است، در گفت و گویی با رادیو فردا با تایید خبر یاد شده گفت: «دو هفته پیش همسرم در حال ورود به خانه بود که دو نفر به او حمله کردند که داد و فریاد می‌کند و به دادش می‌رسیدند و مهاجمان فرار کردند و پلیس آمد و اثر انگشت گرفت و تحقیقاتی کرد که البته هنوز نتیجه آن معلوم نشده است، اما دیشب که آمدیم، با وضعیت دیگری روبرو شدیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که چیزی هم از خانه سرقت شده یا نه گفت: «سرقت هم شده ولی شیوه مربوط به کسی نیست که برای سرقت آمده باشد. مهاجمان دقیقا می‌دانستند کجای خانه در حیاط نردبان هست، در کدام اتاق‌ها ما زندگی می‌کنیم. یعنی مهاجم یا مهاجمان دقیق به خانه آشنا بودند.»

آقای بنی صدر گفت: «مدارک و اسنادی که بخواهند بدزدند، را در خانه نگهداری نمی‌کنم. ولی فقط همه چیز را پخش کرده و به هم ریخته‌اند.» 

راینیشه پست: ایران با آتش بازی می‌کند

 رادیو آلمان: تهدید مقامات ایرانی مبنی بر بستن تنگه هرمز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های آلمان داشت. رزمایش دریایی، آزمایش موشک‌های متعدد و سرانجام تولید میله سوخت برای راکتور اتمی تهران به عنوان تحریکات جدید تهران قلمداد می‌شوند.

در پی رزمایش دریایی موسوم به “ولایت ۹۰” سرلشکر عطاالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که ارتش آماده مقابله با هر گونه تهدیدی است. وی گفت: «در ابتدای رزمایش دیدیم که ناو هواپیمابر آمریکایی از خلیج‌فارس خارج و با گذر از تنگه هرمز در دریای عمان مستقرشد. به آنها توصیه، هشدار و تذکر می‌دهیم که این ناو به منطقه سابق خود در خلیج فارس برنگردد چرا که ما عادت نداریم تذکر را تکرار کنیم و فقط یک‌بار تذکر می‌دهیم.»

مقامات آمریکا نیز در واکنش به تهدیدهای ایران تصریح کردند که بستن تنگه هرمز را تحمل نخواهند کرد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در جهت تشدید فشارهای بر تهران مصوبه کنگره این کشور مبنی بر تحریم بانک مرکزی ایران را امضا کرد.

روزنامه “راینیشه پست” می‌نویسد: «ایران با آتش بازی می‌کند.» از زمانی‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های ایران برای تولید بمب اتمی را فاش ساخت، تهران هرچه بیشتر در مسیر رویارویی با کشورهای غربی گام گذاشته است.

 در تفسیر این روزنامه آمده است: «به نظر می‌رسد که در حال حاضر حتی نزاع نظامی نیز متحمل است.» کشورهای غربی به رهبری آمریکا در پی یافتن برخوردی مناسب با «رژیم مذهبی و غیرقابل محاسبه بنیادگرایان در تهران» هستند. بنا به گزارش این روزنامه جنگ می‌تواند به بی‌ثباتی کل منطقه منجر شود.

به‌‌رغم خطرات ناشی از جنگ، «تهدیدات غرب باید مضمونی واقعی داشته باشد تا بتواند موثر واقع شود.» بر اساس این گزارش همراه کردن کشورهای چین و روسیه در اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی همچنان بخشی از سیاست غرب خواهد بود. درصورت دوری این دو کشور از تهران، دولت احمدی‌نژاد جرات نخواهد کرد تنگه هرمز را ببندد و از این طریق اقتصاد جهانی را گروگان گیرد.

 ارتباط اینترنت ایران با اینترنت جهانی مسدود خواهد شد

رادیو آلمان: سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای از افتتاح اینترنت ملی خبر داده و گفته است به زودی ارتباط ایران با اینترنت جهانی مسدود خواهد شد.

پیام کرباسی، سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای گفته است که با راه‌اندازی اینترنت ملی، سرعت اینترنت کاربران تا دو مگابایت بر ثانیه افزایش خواهد یافت و تایید کرده است که دسترسی به برخی از وب‌سایت‌های جهانی مسدود خواهد شد.

پیش از این رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری نیز از راه‌اندازی اینترنت ملی خبر داده بود و گفته بود که در چنین طرحی، تمام سایت‌های غیراخلاقی و ضداسلام مسدود خواهند شد. 

فائزه هاشمی به شش ماه حبس محکوم شد 

رادیو فردا: فائزه هاشمی به جرم «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش ماه حبس و پنج سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

فائزه هاشمی

حکم دادگاه خانم هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، سه‌شنبه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به وکیل وی ابلاغ شد.

فائزه هاشمی رفسنجانی در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دو بار بازداشت شده است. او در مصاحبه با “روز” در خصوص هتاکی تعدادی لباس شخصی به او در شهرری، با تأکید بر این‌که «همان افرادی که دستور سرکوب مردم را می‌دهند» چنین هتاکی‌هایی را سازماندهی می‌کنند گفته بود: «اداره مملکت الان با همین رجاله‌ها و اراذل و اوباش است.»

در همین حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، روز دوشنبه گفته است که وب‌سایت «هاشمی رفسنجانی» به دلیل مصادیق مجرمانه فیلتر شده است.

 

وزارت ارشاد خانه سینما را منحل کرد 

بی بی سی: در نامه ای که خبرگزاری های ایران منتشر کرده اند فعالیت های خانه سینما “فاقد وجاهت قانونی” خوانده شده و از دست اندرکاران این نهاد خواسته شده که ظرف مدت ۴۸ ساعت کلیه فعالیت های خود را “متوقف” کنند.

فرهاد توحیدی

دبیر شورای فرهنگ عمومی هفته گذشته اعلام کرده بود که بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی به علت تفاوت وضعیت فعلی خانه سینما با مصوبه شورای فرهنگ عمومی، خانه سینمای فعلی جایگاه قانونی و حقوقی ندارد.

منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی روز چهارشنبه هفتم دی (۲۸ دسامبر) در گفت و گو با ایسنا گفت: “از مدتی قبل گزارش هایی داشتیم مبنی بر اینکه اساسنامه خانه سینما تغییراتی کرده است و این نهاد به جایگاه حقوقی وزارت ارشاد در مناسباتش تن نمی دهد.”

فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره خانه سینما اعلام کرده بود که خانه سینما را نمی‌توان منحل کرد.

 حکم جدید داماد احمدی‌نژاد لغو شد

 ی بی سی: رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می گوید که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور وی را در سمت خود ابقا کرده است.

به این ترتیب موضوع ریاست مهدی خورشیدی آزاد، داماد محمود احمدی نژاد، بر این نهاد که در اوایل دی ماه به تصویب رسیده بود، منتفی می‌شود.

نظام‌الدین برزگری، رئیس سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، به خبرگزاری مهر گفته است که شب گذشته (دوشنبه شب) محمود احمدی نژاد به او گفته است که از صبح روز سه شنبه او مجددا رئیس سازمان ملی استاندارد است و می‌تواند به کار خود در این سمت ادامه دهد.

سازمان ملی استاندارد از زیر مجموعه‌های ریاست جمهوری ایران محسوب می‌شود و وظیفه‌اش کنترل مطابقت اجناس و کالاهای تولیدی و وارداتی با استانداردهای مصوب برای حفظ حقوق و سلامت مصرف کنندگان است.

 سرکوب در سوریه ادامه دارد

 رادیو آلمان: نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه تایید کرد که به‌رغم خروج تانک‌ها از شهرها، تک‌تیراندازهای حکومت سوریه همچنان به کشتار مردم غیرنظامی ادامه می‌دهند. سازمان عفو‌بین‌الملل خواهان تعویض ژنرال الدابی سرپرست ناظران عرب شده است.

رژیم بشار اسد با بی‌اعتنایی کامل به حضور ناظران اتحادیه عرب همچنان به سرکوب معترضان ادامه می‌دهد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز دوشنبه (۲ دسامبر/۱۲ دی) تایید کرد که حمله نیروهای نظامی به شهروندان بی‌دفاع ادامه دارد. وی خواهان برقراری فوری آتش‌بس شد.

دبیرکل اتحادیه عرب در یک کنفرانس خبری اذعان کرد که هنوز به سوی مردم تیراندازی می‌شود و در پاسخ به پرسشی درباره حضور تک‌تیراندازها در شهرها گفت: «آری، تک‌تیراندازها هنوز در شهر‌ها هستند.»

دبیرکل اتحادیه عرب همزمان تایید کرد که ارتش سوریه تانک‌ها و زره‌پوش‌ها را از شهرها خارج کرده و دولت سوریه نیز تا کنون ۳۴۸۴ نفر را از زندان آزاد کرده است. العربی گفت که وضعیت آذوقه‌رسانی به مردم سوریه بهبود یافته و اجساد کشتگان در تظاهرات به خانواده‌های آنان تحویل داده شده است. وی تایید کرد که دولت سوریه از سفر سه تیم تلویزیونی به این کشور جلوگیری کرده، اما برای ۱۵۰ خبرنگار خارجی ویزا صادر کرده است. ماموران امنیتی سوریه ناظران را همراهی می‌کنند.