شهروند آرش عزیزی: با هنرمند جماعت در افتادن هم عواقب خاص خودش را دارد. آن‌ها شاید لابی‌های قوی بیزینسی که راب فورد دارد نداشته باشند، اما با هنرشان می‌توانند حسابی دنیا را به هم بریزند.

 مایکل پاتریک آلبانو، کارگردان اپرا در دانشگاه تورنتو، یک روز در استارباکس نشسته بود و مشغول کارهای روزمره‌اش بود:‌ نوشتن اپرایی «خیلی جدی.»

او به تورنتواستار می‌گوید: «اقتباسی بود از صحنه هایی از آنتیگونه‌ی سوفوکلس و فکر می‌کردم چه فکر بکری است.» اما آلبانو هر کاری می‌کرد نتوانست توجه‌اش را از یک واقعیت برهاند: دور و برش در کافه همه‌ی مردم داشتند از راب فورد حرف می‌زدند و این بود که او فکر کرد شاید «فکر بکر»تری از آنتیگونه هم برای اپرانویسی وجود داشته باشد.

مایکل پاتریک آلبانو کارگردان راب فورد: اپرا

این بود که بلافاصله تصمیم گرفت پروژه‌ای جدید راه بیاندازد: «راب فورد: اپرا.»

آلبانو می‌گوید: «بسیاری از آن چیزهایی که امروز جزو داستان‌های کلاسیک اپرایی می‌دانیم در زمان خودشان به شدت مربوط به اوضاع وقت بودند. و باورتان بشود یا نه، بعضی‌هایشان خیلی هم جنجالی بودند.» این بود که او تصمیم گرفت دانشجویانش را دنبال پروژه‌ای که بدون شک جنجالی خواهد بود بفرستد.

 آلبانو خودش لیبرتوی این اپرا را نوشته و حاضر به افشای جزئیات آن نیست، اما صحنه‌ای فانتزی از آن را برای تورنتو استار تعریف کرده که در آن شهردار نامحبوب تورنتو به بهشت می‌رود و با خدا روبرو می‌شود و حدس بزنید چه کسی در نقش خدا ظاهر می‌شود؟ مارگارت‌ آتوود،‌ نویسنده‌ی شهیر کانادایی که نبردش با برادران فورد بر سر تعطیلی کتابخانه‌ها و کاهش بودجه‌ی آن‌ها ماه‌ها است در مرکز اخبار بوده است. و البته تعجبی نیست که هیئت منصفه‌ی آخرت هم متشکل از گروهی از کتابدارهای تورنتو است!

آلبانو وعده داده که هدفش ساختن نمایشی برای حمله به فورد نیست و این اثر بیشتر «در بررسی واکنش قوی مردم نسبت به او است.»

 «راب فورد: اپرا» تنها یک شب،‌ در یکشنبه ۲۲ ژانویه، در تئاتر مک‌میلان اجرا می‌شود. آلبانو می‌گوید از آن‌جا که نمایش رایگان است و موضوعش اینقدر جذاب و مفرح است امیدوار است خیلی‌ها برای اولین اپرای زندگی‌شان به مک‌میلان بروند.

دانشجویان فوق لیسانس و دکترای موسیقی دانشگاه تورنتو در این نمایش نقش داشته‌اند.