شهروند آرش عزیزی: راب فورد، شهردار راست‌گرای تورنتو، کمپین جدیدی شروع کرده است و می‌خواهد حسابی چربی‌زدایی کند. او البته معمولا از اصطلاحات اینچنینی برای قطع خدمات شهر و پایین آوردن بودجه استفاده می‌کند، اما نگران نباشید که این‌دفعه آن چربی‌ای که می‌خواهد بزداید متعلق به کسی نیست جز شخص شخیص خودش!

شهردار تورنتو در حال حاضر ۳۳۰ پوند (یعنی حدود ۱۵۰ کیلوگرم) وزن دارد و وعده داده که ظرف شش ماه ۵۰ پوند (نزدیک ۲۳ کیلو) کم کند. او دوشنبه‌ی این هفته ضمن اعلام کمپین خود شهرداران سراسر کانادا و آمریکا را دعوت کرد به او بپیوندند.

کمپین راب فورد « Cut the Waist Challenge» نام دارد و هدف از‌ آن تشویق مردم به اتخاذ زندگی سالم‌تر است.

راب فورد قول داده شش ماهه ۵۰ پوند وزن کم کند

واکنش‌ها به کمپین متفاوت بوده است، اما بسیاری از مردم و فعالان اجتماعی می‌گویند فورد با این کارها می‌خواهد حواس مردم را از ضرباتی که دارد با قطع خدمات و کاهش بودجه به شهر می‌زند پرت کند.

از طرف دیگر بسیاری شهرهای سراسر قاره به او واکنش نشان داده‌اند و تا الان به نظر می‌رسد فورد رقیب چندانی نداشته باشد.

فورد در توئیتر مشخصا به ناهید نانشی، شهردار کالگری؛ گرگور رابرتسون، شهردار ونکوور؛ پیتر کلی، شهردار هالیفکس؛ مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک و رحم امانوئل، شهردار شیکاگو اشاره کرده بود.

بعضی از آن‌ها خیلی سریع جواب او را دادند.

سخنگوی بلومبرگ از ونکوور در ایمیلی به یکی از رسانه‌ها گفته بود: «شهردار بلومبرگ هر روز ورزش می‌کند و به شدت مراقب هر چه می‌خورد هست – به همین دو دلیل است که امروز همان وزنی را دارد که ۵۰ سال پیش در زمان دانشجویی داشت و به هیچ وجه اضافه وزن ندارد.»

او افزود که گرچه برنامه‌ی فورد جالب است اما «به شهردار ما مربوط نمی‌شود.»

شهردار هالیفکس هم از شرکت در برنامه خودداری کرد و گفت: «اگر فورد ۳۳۰ پوند است این یعنی دوبرابر وزن من، پس اگر من وارد این مسابقه بشوم، غیب می‌شوم.» کلی تاکید کرد که در چند سال گذشته حدود ۳۰ پوند کم کرده است.

رسانه‌ها اشاره کردند که امانوئل نیز ورزشکاری خبره است که هر روز ورزش می‌کند و همیشه یک بطری آب با خود دارد و بعید است او نیز دلیلی برای ورود به مسابقه ببیند. رابرتسون نیز نوشته که به شدت اهل دوچرخه‌سواری است.

دائورسی له‌بری، سخنگوی نانشی، گفت شهردار کالگری خودش برنامه‌ای برای تشویق زندگی سالم دارد و علاقه‌ای به کمپین فورد ندارد.

خلاصه جواب شهردارهای قاره که خیلی خوب از کار در نیامد، راب فورد در توئیتر نوشت که مسابقه به روی همه‌ی افراد باز است و نه فقط مقامات منتخب مردم.

از سوی دیگر فعالان می‌گویند اگر فورد واقعا می‌خواهد سلامت عمومی را تشویق کند بهتر است چپ و راست بودجه‌ی برنامه‌های مربوطه را پایین نیاورد.

دیو مسلین، از فعالان دوچرخه‌سواری و سازمان‌دهنده‌ی محلی، در توئیتر نوشت این برنامه بسیار صادقانه‌تر به نظر می‌رسد اگر دو روز پس از آن رای بر سر بودجه که در آن قرار است خدمات با «اتلاف» مساوی شوند صورت نمی‌گرفت.

فورد خودش گفته در زمان تعطیلات به این فکر افتاده چرا که به سنگین‌ترین وزن خودش رسیده است و به نظرش با این وزن نمی‌شود شهر را چرخاند.

او گفته برای کم کردن وزن دنبال راهی نیست مگر «عقل سلیم»: ورزش بیشتر، غذای کمتر.

راب فورد را در این چالش برادرش، داگ، نیز همراهی می‌کند و قرار است هر دو هر دوشنبه جلوی عموم روی ترازو بروند و وزن‌شان را اعلام کنند.

شهردار قبلی تورنتو، دیوید میلر، در مدتی که شهردار بود حدود ۵۰ پوند کم کرد.