شهروند آرش عزیزی: کلیر کوپلند، رئیس اداره برق تورنتو (موسوم به «تورنتو هیدرو»)، که هفته‌ی پیش وارد قائله‌ای جدی با نهادهای استانی شد و در پی آن ضمن اخراج کردن بعضی کارگران، تهدید کرد در صورت عدم افزایش بودجه، شاهد کاهش حفاظ‌های امنیتی برق شهر خواهیم بود،‌ این هفته اعلام کرد می‌خواهد با مقامات «دیوان انرژی انتاریو» دیدار کند تا به این قائله‌ی عمومی خاتمه دهند.

پیش از این دیدار، روسای «تورنتو هیدرو» کمیته‌ ای ویژه‌ی ارتباط عمومی تشکیل داده‌اند تا تصویر بدی که در این مدت مردم از این سازمان گرفته‌اند اصلاح کند.

قائله‌ی تورنتو هیدرو با دیوان انرژی استانی (که تنظیم‌کننده نرخ‌ خرج و قیمت برق تورنتو و کل استان است) از وقتی شروع شد که دومی به تقاضای اولی برای دریافت قابل توجه بودجه‌ی بیشتر جهت جایگزینی تجهیزات قدیمی پاسخ منفی داد.

تظاهرات علیه خصوصی کردن اداره برق

«تورنتو هیدرو» به سرعت اعلام کرد ۳۰۰ نفر یا بیشتر از کارمندانش را اخراج می‌کند. کوپلند حالا می‌گوید ترجیح می‌دهد اول به شیوه‌ی «حرفه‌ای»‌ با مقامات اداره‌ی استانی مذاکره کند.

سخنگویان اداره‌ی استانی انرژی گفته‌اند از چنین سناریویی استقبال می‌کنند.

از زمان تصمیم جدید اداره‌ی استانی، «تورنتو هیدرو» دو معاون رئیس خود را اخراج کرده و قرارداد با شرکت‌هایی که رویهمرفته ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کارگر را در اشتغال داشتند قطع کرده است.

در ضمن هشدار داده که اگر موفق به خرید تجهیزات جدید نشود شاید قطع برق‌های منظم و طولانی خواهیم بود. (اتفاقا دوشنبه‌ی همین هفته ترانسفورمری در شرق داون‌تاون قطع شد و منطقه‌ای از خیابان شربورن تا سوماک،‌ بین کوئین و فرانت، با قطعی برق مواجه شد.)

کوپلند گفت امیدوار است قائله را پایین بیاورد و می‌داند که «در طولانی‌مدت» این اوضاع «به نفع هیچ کس نیست.» او در ضمن سعی می‌کند جلوی کاهش بیشتر مشاغل را بگیرد.

قائله‌ی حاضر از وقتی آغاز شد که روزمری له‌کلر، رئیس دیوان استانی انرژی، در عملی نامعمول مستقیما نامه‌ای به کوپلند نوشت و او را از تصمیم این نهاد با خبر کرد.

تورنتو هیدرو شکایت می‌کند که با این تصمیم، خرجی که می‌خواسته به احیای سیستم‌هایش انجامد، باید به سالی ۱۴۰ میلیون دلار محدود بماند در حالی که این سازمان در سه سال آینده به سالی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارد و این یعنی ماهی ۵ میلیون دلار بیشتر.

له‌کلر اما می‌گوید با تحلیل تورنتو هیدرو موافق نیست. او می‌گوید طبق حساب و کتاب‌های سازمانش، تورنتو هیدرو در سال ۲۰۱۲ تا ۴۵۰ میلیون دلار جای خرج دارد. رئیس دیوان انرژی انتاریو در ضمن اضافه کرد که از نظر قانونی «تورنتو هیدرو» حق دارد خواهان بازبینی درونی این تصمیم شود و حتی آن‌را به دادگاه های بالاتر ببرد.