اوباما: آمریکا عمیقا به ایجاد کشور مستقل فلسطینی متعهد است

بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه، اول فروردین (۲۱ مارس)، به منظور دیدار و گفتگو با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی وارد شهر رام الله واقع در کرانه باختری رود اردن شده است.

دیدار اوباما و عباس در رام الله

آقای اوباما گفت که آمریکا عمیقا به ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و برخوردار از حق حاکمیت ملی متعهد است.

او در یک کنفرانس خبری مشترک با محمود عباس گفت که مردم فلسطینی، مانند مردم سراسر دنیا سزاوار آینده ای آکنده از امید هستند.

آقای اوباما افزود آمریکا به تلاش‌های خود برای اعتماد‌سازی به عنوان اساس برقراری صلح پایدار ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا خواستار آن شد که هم اسرائیل و هم فلسطینیان دیدگاه های خود را تغییر دهند.

محمود عباس نیز ضمن تایید سخنان رئیس جمهوری آمریکا گفت که دستیابی به صلح نیازمند شجاعت سیاسی، ایمانی استوار و به رسمیت شناختن حقوق مردم است.

این دومین روز از سفر سه روزه آقای اوباما به اسرائیل و مناطق فلسطینی است و قرار است رئیس جمهوری آمریکا پس از چند ساعت توقف در کرانه باختری، به منظور ایراد سخنرانی، مجددا به بیت‌المقدس بازگردد.

این اولین سفر اوباما به اسرائیل در دوره ریاست‌جمهوری اوست.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه وارد اسرائیل شد و مذاکراتی را با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، صورت داد.

آقای اوباما در سخنانی در بیت المقدس، ضمن اشاره به روند صلح خاورمیانه، تایید کرد که صلح پایدار تنها زمانی میسر است که “نگرانی‌های امنیتی اسرائیل مرتفع شود و در عین حال یک کشور مستقل فلسطینی برخوردار از حق حاکمیت تشکیل شود.”

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که “صلح باید به سرزمین مقدس بازگردد” و تاکید کرد که “ما لحظه‌ای از این موضوع غافل نمی‌شویم که اسرائیل باید درکمال صلح، با همسایگانش زندگی کند.”

طی چند سال گذشته، روابط میان آقایان اوباما و نتانیاهو چندان گرم نبوده است.

کشور مستقل فلسطینی و امنیت اسرائیل

باراک اوباما به این دلیل که در دوره اول ریاست جمهوری به اسرائیل سفر نکرد هدف انتقاداتی بوده است. در عین حال، آمریکا همواره تاکید کرده است که امنیت اسرائیل را در اولویت قرارمی‌دهد.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی در رام الله، مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی، می‌گوید که مقامات فلسطینی انتظار ندارند که دیدار آقای اوباما به روند حل اختلافات با اسرائیل تسریع بخشد.

بر اساس این گزارش، هنگام دیدار باراک اوباما با محمود عباس، حدود یکصد و پنجاه نفر در برابر مجتمع محل کار رئیس تشکیلات خودگردان اجتماع کردند و در مخالفت با این دیدار و سیاست ایالات متحده دست به تظاهرات زدند.

پلیس تشکیلات خودگردان از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به این مجتمع جلوگیری کرد.

در خبری دیگر از منطقه، پلیس اسرائیل گزارش کرده است که صبح امروز، دو موشک از نوار غزه به سوی مناطق جنوبی اسرائیل شلیک شده است اما در مورد مجروحین گزارشی در دست نیست.

سرزمین‌های فلسطینی واقع در نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و پس از اخراج ماموران تشکیلات خودگردان از این منطقه توسط شبه نظامیان جنبش اسلامگرای حماس، تحت تسلط این گروه قرار داشته است.

حماس موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و ایالات متحده و شماری از کشورهای غربی، جنبش حماس را یک سازمان تروریستی می دانند و از برقراری ارتباط با آن خودداری می کنند.

اسرائیل گروه حماس را مسئول موشک‌پرانی از داخل غزه به مناطق داخل خاک اسرائیل می‌داند و در گذشته، گاه نسبت به این موشک پرانی‌ها واکنش نظامی نشان داده است.

اوجالان بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه آتش‌بس اعلام کرد

بی بی سی: عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌ک‌ک در پیامی که به مناسبت نوروز داده به طور یک‌جانبه بین پ‌ک‌ک و دولت ترکیه آتش‌بس اعلام کرده است.

در پیام آقای اوجالان، که از زندان فرستاده شده و در دیاربکر، بزرگترین شهر کردنشین ترکیه خوانده شد، آمده: “زمان آن رسیده که تفنگ‌ها خاموش شوند و سیاست سخن بگوید.”

او همچنین به افراد مسلح پ‌ک‌ک دستور داده از قلمرو ترکیه عقب بنشینند.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، از پیام امروز عبدالله اوجالان استقبال کرده و آن را “مثبت” خوانده و گفته در صورت اعمال آتش‌بس، نیروهای ترکیه دست به عملیات تازه علیه پ‌ک‌ک نخواهند زد.

کردهای ترکیه نوروز را جشن می‌گیرند و ده‌ها هزار نفر در دیاربکر از سراسر ترکیه گرد آمده و پیام اوجالان را شنیدند. این پیام نخست به زبان کردی و سپس به زبان ترکی و توسط دو تن از نمایندگان طرفدار حقوق کردهای ترکیه خوانده شد.

اوجالان گفته است: “این سرآغازی است نو، نه یک پایان. این آغاز مبارزه‌ای جدید برای اقلیت‌های قومی است.”

تحلیل

در گذشته کسی در ترکیه جرات نداشت از مذاکره با پ ک ک صحبت کند. حتی خطاب کردن عبدالله اوجالان با نام آقای اوجالان جرم بود، چرا که افکار عمومی آماده نبود.

اما امروز دولت ترکیه آشکارا از مذاکره با آقای اوجالان حمایت می‌کند و او را تنها امید برای پایان خشونت‌ها می‌داند.

تحولات منطقه، به خصوص سوریه، از عواملی است که ترکیه را وادار کرده از طریق گزینه سیاسی برای حل مشکلات کردها تلاش کند. این بار امیدها برای صلح از هر زمان دیگری بیشتر است.

او افزوده: “جامعه سرمایه‌داری مدرن بر سیاست انکار و تخریب استوار شده، چیزی که با شرایط امروز ما سازگار نیست. من خواهان بنای یک جامعه مدرن دموکراتیک هستم. زمان اتحاد و همبستگی فرا رسیده است، وقت درگیری نیست.”

“اکنون زمان آن رسیده که علیه آنانی که می‌خواهند ما را از هم بگسلند متحد شویم. مردم خاورمیانه می‌خواهند شانه به شانه هم قیام کنند. رسیدن نوروز خبری خوش برای همه ما است.”

عبدالله اوجالان نفوذ چشمگیری بر کردهای ترکیه دارد.

او از سال ۱۹۹۹، که در کنیا دستگیر شد، در زندانی امنیتی در ترکیه به سر می‌برد.

برخی احتمال می‌دهند که وضعیت او به بازداشت خانگی تغییر پیدا کند.

پ‌ک‌ک، که خواهان اعطای حقوق بیشتر به کردهای ترکیه است، از سال ۱۳۶۳ دست به اسلحه برد.

درگیری مسلحانه میان پ‌ک‌ک و نیروهای دولت ترکیه در حدود سی سال اخیر بیش از ۴۰ هزار کشته بر جای گذاشته است

آغاز رهبری رسمی پاپ فرانسیس بر کلیسای کاتولیک جهان

بی بی سی: پاپ فرانسیس دوران رهبری خود بر کلیسای کاتولیک را طی مراسمی در رم آغاز می کند.

مراسم مذهبی آغاز رهبری پاپ فرانسیس روز سه شنبه ۲۹ اسفند (۱۹ مارس) با حضور ده ها هزار زائر و جهانگرد و شماری از رهبران و مقامات ارشد کشورهای جهان در میدان سن پیتر رم برگزار می‌شود.

هفته گذشته کاردینال‌های شرکت کننده در مجمع انتخاب پاپ، با دست کم دو سوم آرا، کاردینال خورخه برگوگلیو، سراسقف بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین را به عنوان رهبر جدید کلیسای کاتولیک انتخاب کردند. این انتخاب در پی کناره‌گیری پاپ بندیکت شانزدهم صورت گرفت.

پاپ فرانسیس نخستین فرد از قاره آمریکاست که به رهبری کلیسای کاتولیک انتخاب شده است.

پاپ جدید برای خود نام “فرانسیس” را برگزید که هیچ پاپ دیگری پیش از او از این نام استفاده نکرده بود.

با انتخاب پاپ توسط مجمع کاردینال‌ها، دوره رهبری معنوی او بر حدود یک میلیارد و دویست میلیون کاتولیک جهان آغاز شد و در مراسم امروز، تشریفات مربوط به شروع رهبری او بر کلیسا و ریاست کشور مستقل واتیکان انجام می شود.

در گذشته، مراسم آغاز رهبری پاپ با تشریفات گسترده‌ای برگزار می‌شد، اما طی دهه های اخیر، پاپ‌ها معمولا به ساده‌تر بودن مراسم گرایش داشته‌اند.

رهبران و روحانیون ارشد شماری از ادیان و مذاهب مختلف از جمله حاضران در مراسم روز سه‌شنبه هستند.

به گزارش مقامات واتیکان، یکصد و سی و دو هیات از کشورهای مختلف در این مراسم حضور دارند هر چند جمهوری خلق چین در اعتراض به حضور رئیس جمهوری تایوان، از اعزام هیات رسمی به این مراسم خودداری کرده است.

شماری از رئیسان کشورها از جمله پادشاه بلژیک و رئیسان جمهوری آرژانتین، برزیل، شیلی، مکزیک و پاراگوئه، صدراعظم آلمان، نخست وزیر اسپانیا، نخست وزیر فرانسه، رابرت موگابه، رئیس جمهوری زیمبابوه،  و رهبران اتحادیه اروپا در این مراسم حضور خواهند داشت.

نمایندگی ایالات متحده در این مراسم را جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا برعهده دارد. نمایندگی ایران در این مراسم را وزیر امور خارجه برعهده داشته است.

 فائزه هاشمی از زندان اوین آزاد شد

بی بی سی: فائزه هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ پس از طی دوران محکومیتش، از زندان اوین آزاد شد.

غلامعلی ریاحی، وکیل خانم هاشمی خبر آزادی او را تائید کرده است.

فائزه هاشمی از اول مهر ۱۳۹۱در زندان به سر می‌برد. او در دی ماه سال ۱۳۹۰ در دادگاه به تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شد.

او برای این اتهام به شش ماه حبس و محرومیت ۵ ساله از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

در مدت زمانی که دختر اکبر هاشمی رفسنجانی در حبس بود، یک بار به دلیل “تخلف از قوانین زندان” به زندان انفرادی فرستاده شد.

فائزه هاشمی پس از مصاحبه با سایت اینترنتی روزآنلاین به “تبلیغ علیه نظام” متهم شد.

او در این مصاحبه‌ از نقض آزادی‌ها و حقوق بشر در ایران، مدیریت اقتصادی کشور و وضعیت روابط آن با سایر کشورها انتقاد کرده بود.

فائزه هاشمی همچنین حمله و فحاشی گروهی لباس شخصی علیه خود و اطرافیانش در شهر ری را “سازماندهی شده” توصیف کرده و گفته بود که محکومیت این حمله توسط مقامات ارشد حکومتی “ظاهری” و “غیر صادقانه” بوده است.

او گفته بود: “اداره مملکت الان با همین رجاله‌ها و اراذل و اوباش است.”

فائزه هاشمی در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران از معترضان حمایت می‌کرد و در جریان اعتراضات هم بازداشت شد.