همراهی روسای شرکت های نفت و گاز با نخست وزیر کانادا

 شهروند آرش عزیزی: استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، این هفته به دعوت مدتی پیش رهبران چین پاسخ داد و عازم سفر به این کشور شد. نخست وزیر کشور سه شنبه ی این هفته وارد پکن، پایتخت چین، شد و قرار است پنج روز در این کشور به سر ببرد. این دومین دیدار هارپر از چین در طی دو سال گذشته است.

معاون وزیر امور خارجه چین و سفیر چین در کانادا، ژانگ جونسای و همچنین سفیر اتاوا در پکن، دیوید مالرونی، در فرودگاه به هارپر خوش آمد گفتند.

یکی از نکاتی که در همان روز اول مطرح شد و توجه رسانه ها را به خود اختصاص داد اشاره ی نخست وزیر به مارک روزول بود. این کمدین کانادایی، ملقب به «داشان»، با اجراهای انگلیسی و ماندارین خود به مشهورترین هنرمند غربی در چین بدل شده و او را یکی از محبوب ترین خارجی های تاریخ اخیر چین می دانند. هارپر داشان را «سفیر نیکی» کشورش اعلام کرد، عنوانی نمادین که صاحب او قرار است به دوستی بین دو کشور یاری برساند.

نخست وزیر کانادا در دیدار با رئیس جمهور چین

هارپر در این سفر می کوشد روابط تجاری و سیاسی بین دو کشور را بهبود بخشد در حالی که بروز برخی اصطکاکات سیاسی، در میان بحران های بین المللی مربوط به خاورمیانه، قطعی است.

گروه های مختلفی به هارپر فشار می آورند که مساله نقض حقوق بشر در چین را در دیدار با رهبران این کشور مطرح کند و در ضمن خواهان افزایش تحریم های بین المللی علیه سوریه و ایران بشود (که چین با آن ها مخالف است.) این گروه ها نگرانند که مسائلی مثل حقوق بشر قربانی روابط اقتصادی و مالی بشوند.

جالب این جا است که هارپر در اوایل دولت خود مورد اتهام بود که چرا روابط اقتصادی با چین را جدی نمی گیرد. دیدار او با دالای لاما، رهبر بوداییان تبت که سال ها است با دولت استبدادی چین درگیر بوده اند، و اعطای شهروندی به او باعث آرزدگی خاطر چینی ها شد. در آن زمان رهبر وقت اپوزیسیون، مایکل ایگناتیف، از هارپر انتقاد می کرد که چرا به چین سفر نمی کند. اما حالا این دومین سفر نخست وزیر به چین در طول دو سال است. و در این میان توجه به مسائل حقوق بشری قاعدتا کم تر شده است.

درست در آستانه ی ورود هارپر به کشور مقامات چینی، به گزارش خبرگزاری دولتی، شینهوآ، گفتند که انتظار دارند موضوع بازدید او «منافع مرکزی کانادا» باشد که منظور از آن روابط اقتصادی است.

اعلامیه های عمومی دولت هارپر بر خبرهای خوبی مثل افزایش صدور الوار کانادا به چین (که از مرز ۱ میلیارد دلار گذشت) و یا اعزام دانشجوهای چینی به کانادا (که در سال گذشته ۶۰ هزار نفرشان آمدند و ۹/۱ میلیارد دلار در اقتصاد کانادا سرمایه گذاری کردند) تمرکز کرده است اما دولت محافظه کار در خفا می کوشد چین را قانع کند بیشتر از کانادا، انرژی بخرد.

تعجبی نیست که روسای شرکت های بزرگ نفت، گاز، معدن و الوار در این سفر نخست وزیر راست گرا را همراهی می کردند. از جمله: لورین میشلمور، رئیس شرکت شل؛ پاتریک دانیل، رئیس شرکت انبریج؛ تیم گیتزل، رئیس شرکت کامه کو؛ دانالد لیندزی، رئیس شرکت تک ریسورسز؛ پل رایت از شرکت طلای الدورادو؛ مارسل کوتو، رئیس شرکت سینکرود کانادا که در عین حال رئیس شرکت «اویل سندز» نیز هست.

به گزارش کندین پرس، در عین حال گروهی از مردمان بومی استان بریتیش کلمبیا نامه ای به مقامات چین نوشتند تا مخالفت خود با طرح های هارپر را اعلام کنند. در این نامه ی سرگشاده که به پکن و روزنامه های چین فرستاده شده آن ها از هو جینتائو، رئیس جمهور چین، می خواهند به هارپر به خاطر سابقه ی بد خود در زمینه ی حقوق بشر فشار بیاورد از جمله قتل و گم شدن زنان بومی و تعداد بالای مردمان بومی در زندان ها. این نامه به دولت چین تاکید می کند که طرح های هارپر برای توسعه ی منابع از حمایت بومیان برخوردار نیست.