به گزارش تورنتواستار با کشته شدن سه تن دیگر از سربازان کانادایی در خاک افغانستان به دلیل انفجار یک بمب کنار جاده ای، شمار کشته شدگان کانادایی …


شماره ۱۲۰۸ ـ پنجشنبه ۱۸ دسامبر  ۲۰۰۸


 سربازان کشته شده

به گزارش تورنتواستار با کشته شدن سه تن دیگر از سربازان کانادایی در خاک افغانستان به دلیل انفجار یک بمب کنار جاده ای، شمار کشته شدگان کانادایی در این کشور به ۱۰۳ تن رسید. یکی از کشته شدگان این فاجعه، جاستین جونز، تنها یک هفته قبل از عزیمت به افغانستان با خانواده خود جشن کوچکی ترتیب داده بود. این سرباز تازه کار قرار بود کریسمس برای بیست و یکمین جشن تولد خود و پنجاهمین سال تولد پدرش به خانه خود در نیوفاندلند بازگردد و برای روزهای پیش رو با اقوام و دوستان خود برنامه ریزی کرده بود. لیکن تمام  نقشه ها با خبر کشته شدن جاستین و دو همکارش بر اثر انفجار بمب در نزدیک قندهار، نقش بر آب شد. یکی از بستگان او به خبرنگار تورنتواستار گفت:«جاستین منتظر روز مرخصی بود تا به خانه برگردد. پیوستن به ارتش رویای او بود».


 

سرجوخه توماس همیلتون و جان میشل روی کروین نیز در این حادثه کشته شدند و این حادثه دقیقا مشابه حادثه ای بود که هفته ی پیش از آن سه سرباز کانادایی دیگر را به کام مرگ کشید. مرگ این سربازان کانادایی موجب ناراحتی هم قطاران و هم رزمانشان شد. سرجوخه "کن چادر" در کنفرانس خبری روز شنبه اعلام کرد:«یکی از اعضای خانواده هامیلتون از شنیدن این خبر ناگوار  دچار شوک شده است».

مادر توماس می گوید:«پسرم یک فرزند، برادر، عمو، پدر و دوست نمونه بود. او انسان مهربان و خوش قلبی بود و علاقه زیادی به ماهیگیری، کمپینگ وگلف داشت. لیکن به خدمت زیر پرچم ایمان خاصی داشت و برای بار سوم به افغانستان رفت. همه دوستان و بستگان از غم فقدان او متاثرند». کروین سرباز جوانی که خلق و خوی آرام او زبانزد خاص و عام بود، در سن ۱۵ سالگی با همسر خود آشنا شد و حاصل این عشق سه فرزند است. کروین پدر یک خانواده دوست داشتنی بود و وقت زیادی را با آنان صرف می کرد.  

استفن هارپر نخست وزیر، پیتر مک کی وزیر دفاع و میکل ژان فرماندار کل نسبت به حادثه یاد شده ابراز تاسف و با خانواده های آنان ابراز همدردی کردند. هارپر در این باره در سخنرانی خود در اتاوا بیان کرد:«پر واضح است که این فاجعه اسفناک تنها به دلیل مبارزه مردانی  بزرگ برای برقراری صلح و دموکراسی در افغانستان به وقوع پیوست». او همچنین برای دیگر سربازان آرزوی سلامتی و موفقیت کرد. پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا نیز در اینباره اظهار داشت:«کانادا پیوسته مدیون افرادی چون هامیلتون، کروین و جونز است. این افراد هرگز فراموش نخواهند شد». میکل ژان فرماندار کل کانادا نیز در نطق خود در باب این قهرمانان گفت:«آنان جان خود را بر سر افغانستان گذاشتند. آنان نه تنها قهرمان ملی هستند، بلکه مایه افتخارند چرا که از تمام مهارت خود برای کمک به مردم افغانستان استفاده کردند».

دنی ویلیامز نخست وزیر نیوفاندلند و لابرادور نیز  ضمن ابراز تسلیت به مناسبت بروز این فاجعه برای بازماندگان آنان صبر آرزو کرد. او در اینباره گفت:«کلمات قادر به توصیف میزان تاسف بشریت از وقوع این حادثه نیستند. آنان جان خود را برای زندگی هم نوعان خود صرف کردند».

این حادثه غم انگیز است لیکن در چنین فصلی از سال و نزدیک سال نو تحمل این تراژدی برای خانواده های بازمانده بسیار طاقت فرسا خواهد بود. مرگ این سه سرباز دقیقا هشت روز پس از کشته شدن کاپیتان مارک مک لارن، رابرت ویلسون و دیمیتریوس دیپلاروس با همین وضعیت در ۱۴ کیلومتری قندهار صورت گرفت. در تورنتو مردم در حال ادای احترام به تابوت حامل پیکر آخرین قربانی وارد شده به تورنتو در شاهراه قهرمانان بودند، که خبر کشته شدن سه سرباز دیگر پخش شد.