آرش عزیزی ـ صنعت سینما در کشور کوچک ما، کانادا، با ساخت سالی کمتر از ۱۰ فیلم در مقابل غول­همسایه­ی جنوبی و سینمای پر زرق و برقش به حساب نمی­آید

 شهروند ۱۲۶۵ ـ پنجشنبه ۲۱ ژانویه۲۰۱۰


 

کانادایی­ها فاتح جوایز بزرگ سینمای آمریکا

سایه­ی فاجعه­ی هائیتی بر بورلی هیلز


 

صنعت سینما در کشور کوچک ما، کانادا، با ساخت سالی کمتر از ۱۰ فیلم در مقابل غول­همسایه­ی جنوبی و سینمای پر زرق و برقش به حساب نمی­آید، اما از خاکِ کانادا هم کم استعداد بلند نمی­شود. اینگونه بود که هفته­ی گذشته شاهد بودیم در ۶۷امین دوره جوایز گلدن گلوب، که همگان آن­را به عنوان پیشواز جوایز اسکار می­دانند، اصلی­ترین جایزه­ها به فیلم­های دو سینماگر کانادایی رسید. گیرم که خود آن­ها هم فیلم­هایشان را در هالیوود ساخته بودند.


و البته فیلم اصلی پیروز در گلدن گلوب ۶۷ام نه راجع به آمریکا بود و نه راجع به کانادا و نه راجع به هیچ کشور دیگری در کره­ی زمین. ماجرای فیلم در سیاره­ای تخیلی به نام "پاندورا" می­گذشت که در داستان فیلم به دست آمریکا اشغال شده و شرکت­های آمریکایی تکه سنگی از آن استخراج می­کنند: "اوِتار" به کارگردانی جیمز کامرون، کارگردان کانادایی، موفق به کسب ۲ جایزه بسیار طلایی شد: جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی برای خود کامرون. با این حساب بسیاری منتظر درخشش بیشتر فیلم در جوایز اسکار خواهند بود چرا که معمولا موفقیت در مراسم گلدن گلوب پیش­درآمد موفقیت در اسکار دانسته می­شود.

واضح است که کامرون باز هم گل کاشته و آخرین شاهکار این کارگردان متولد انتاریو تا چندین سال حرف اول هالیوود را خواهد زد، بخصوص که کامرون وعده ساختن حداقل دو دنباله را هم داده است. "اواتار" در گیشه نیز پیشتاز است و تا همین­جای کار با بیش از ۱ میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار فروش به جایگاه دومین فیلم پرفروش تاریخ رسیده است و چیزی نمانده که جایگاه اولین فیلم (تایتانیک، که آن هم ساخته جیمز کامرون است) اشغال کند. "اواتار" نزد منتقدان نیز مقبول افتاده است. استیون اسپیلبرگ، کارگردان شهیر، این فیلم را بهترین فیلم علمی تخیلی از زمان "جنگ­ ستارگان" می­نامد.

دیگر کانادایی موفق این شب، جیسون رایتمن بود که به همراه شلدون ترنر جایزه بهترین فیلمنامه­ را به خاطر "بالا در هوا" دریافت کرد. این سینماگر اهل مونترال، که کارگردان فیلم مذکور هم بود، هنگام پذیرش جایزه گفت بیش از هر کسی می­خواهد از والدینش، ژنویو رابرت و ایوان رایتمن تشکر کند. ایوان، پدر او، از تهیه­کنندگان فیلم هم بود. جیسون گفت: "پدر، من احساس غرور می­کنم که این فیلم را با تو در اشتراک داشتم، اسممان با هم در تیتراژ بود، با هم آن را تهیه کردیم. امیدوارم بارها این کار را تکرار کنیم. دوستت دارم. از همه چیز ممنونم".

مراسم گلدن گلوب امسال برای اولین بار پس از سال­ها مجری زنده داشت. ریکی جرویس، کمدین بریتانیایی، نقش مجری­گری را به عهده داشت. اکثر نشریات عملکرد او را ضعیف دانسته­اند تا شب کم­فروغ و بی جایزه­ی سینمای بریتانیا (که سال قبل با کیت وینسلت و "زاغه­نشین میلیونر" حسابی درخشیده بود) تکمیل شود.

از صحنه­های نادر در جنوب کالیفرنیا، باران تندی بود که در بورلی هیلز و لس آنجلس می­آمد و باعث شده بود ستارگان همه با چتر روی فرش قرمز باشند و بعضی حسابی خیس و آب­کشیده شوند.

مثل هر سال میلیون­ها نفر از خانه مراسم را تماشا می­کردند از جمله دو میلیون و نهصدهزار کانادایی (آمار سی تی وی).

از میان بازیگران، ستاره­های اصلی گلدن گلوب ۶۷ را شاید باید مریل استریپ و مونیک دانست. استریپ، که برای ۲۵امین بار نامزد گلدن گلوب می­شد، با دریافت جایزه بهترین بازیگر زن در فیلم­های کمدی یا موزیکال برای فیلم "جولیا و جولیا" تعداد بردهای خود را به عدد ۷ رساند تا رکورد تاریخ گلدن گلوب را بشکند.

جیمز کامرون کارگردان اواتار 

مونیک، ستاره­ی سیاه­پوست فیلم "پرشس" (Precious) برای اولین بار نامزد گلدن گلوب شده بود و موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن نقش دوم شد. عملکرد مونیک در "پرشس" به قدری درخشان بوده که بسیاری دریافت اسکار توسط او را حتمی می­دانند.

جایگاه ویژه البته به جف بریجز تعلق دارد که جایزه بهترین بازیگر مرد به خاطر فیلم درام "قلب دیوانه" از آن خود کرد. حاضران بریجزِ میانسال را، که بسیاری معتقدند در سینما به حقش نرسیده، ایستاده تشویق کردند.

از میان دیگر برندگان جایزه­های بازیگری باید به ساندرا بولاک، بهترین بازیگر زن در فیلم­های درام به خاطر "Blind Side" و رابرت داونی جونیور، بهترین بازیگر مرد در فیلم­های کمدی یا موزیکال به خاطر "شرلوک هولمز" اشاره کرد.

فیلم "هنگ­اوور" (The Hangover) جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال را به دست آورد و "روبان سفید"، محصول آلمان، با پیشی گرفتن از نمایندگان اسپانیا، ایتالیا، شیلی و فرانسه، جایزه بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.

مایکل اسکورسیزی، کارگردان شهیر آمریکایی که همین سه سال قبل به خاطر "سرگشته" جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرده بود، جایزه سیسیل بی. دومیل را برای یک عمر دستاورد فتح کرد.

در بخش تلویزیون، موفق­ترین­ها "مردان دیوانه" (بهترین درام تلویزیونی) و "Glee" (بهترین کمدی یا موزیکال تلویزیونی) بودند. تونی کولت از "ایالات متحده تارا" جایزه بهترین بازیگر زن سریال­های تلویزیونی را گرفت و مایکل سی. هال به خاطر "دکستر" جایزه بهترین بازیگر در درام تلویزیونی را از آن خود کرد.

مراسم گلدن گلوب در بورلی هیلز معمولا یکی از دیوانه­وارترین و سرخوش­ترین شب­های هالیوود است، اما فاجعه­ی انسانی بزرگی که در هائیتی در جریان است سایه­ای از غم بر این مراسم انداخته بود و  بسیاری از ستارگان روبان­های سفیدی به حمایت از قربانیان زمین­لرزه زده بودند و در سخنان خود نیز به فاجعه­ی هائیتی اشاره کردند و خواستار کمک شدند.