۱۶فوریه تا ۲۳ فوریه ۲۰۱۲

برندگان یازدهمین دوره جایزه ادبی گلشیری معرفی شدند

 به گزارش ایسنا بنیاد هوشنگ گلشیری روز جمعه ۲۸ بهمن(۱۷ فوریه) اعلام کرد که کمیته جایزه یازدهمین دوره پس از بررسی داوران و اعلام رای آن ها برگزیدگان را معرفی کرد.

رمان “زیر آفتاب خوش خیال عصر” نوشته جیران گاهان به عنوان بهترین رمان در بخش اولین رمان (از بین رمان های منتشر شده در سال ۸۹) معرفی شد.

نامزدهای این بخش عبارت بودند از”خنده‌ شغال” نوشته وحید پاک‌طینت، “رام‌کننده” نوشته محمدرضا کاتب، “لب بر تیغ” نوشته حسین سناپور و “ماه کامل می‌شود” نوشته فریبا وفی.

دو مجموعه داستان “آدم ها” نوشته احمد غلامی و “کتاب ویران” نوشته ابوتراب خسروی به عنوان بهترین مجموعه داستانها در بخش مجموعه داستان های منتشر شده در سالهای ۸۸ و ۸۹(از نویسنده هایی که پیشتر مجموعه داستان منتشر کرده اند) انتخاب شدند.

همچنین دو مجموعه داستان”پرتره مرد ناتمام” نوشته امیرحسن یزدان بد و “خواب با چشمان باز” نوشته ندا کاووسی فر به عنوان بهترین اثر (از نویسنده هایی که پیشتر مجموعه داستان منشر نکرده اند) انتخاب شدند.

کمیته یازدهمین دوره جایزه فرهنگی گلشیری همچنین اعلام کرد که می کوشد تا در بهار سال آینده در مراسمی جوایز را به برندگان اهدا و از محمود دولت آبادی نیز تجلیل کند.

اعضای کمیته این دوره جایزه، یونس تراکمه، علی خدایی و محمدحسن شهسواری بودند و مجموعه داستان های چاپ اول سال ۸۸ و ۸۹ توسط برگزیدگان این افراد بررسی شد. در مراسم پایانی دهمین جایزه‌ گلشیری که در لواسان برگزار شد از علی‌اشرف درویشیان از اعضای کانون نویسندگان ایران تقدیر به ‌عمل آمد.

 

معرفی برندگان جایزه صادق هدایت

 بی بی سی: به گزارش خبرگزاری های ایران داوران این دوره از جوایز پروین سلاجقه، دل آرا قهرمان و حسن قدمی بوده اند.

در مرحله اول این جایزه از ۶۵۰ قصه ارسالی ۵۲ داستان انتخاب شدند و سپس از بین آنها ۲۹ قصه به مرحله نهائی راه یافتند.

داوران در نهایت تندیس صادق هدایت را به حمزه برمر به خاطر داستان “انحنای رابطه” دادند.

مریم ایلخان به خاطر داستان “من هنوز بیدارم”، آرام روانشاد به خاطر داستان” فقط می خواستم یک فنجان قهوه بخورم” و مجتبی مقدم به خاطر داستان “خرس در آغوش درخت” برنده لوح افتخار شدند.

جایزه صادق هدایت از سال ۱۳۸۱ توسط برادرزاده اش جهانگیر هدایت و به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد صادق هدایت برگزار می شود.

 

مسئولان کشته شدن معترضان بازداشتی در خوزستان از مصونیت برخوردارند

 عدالت برای ایران- با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز سرکوب معترضان در شهرهای مختلف خوزستان، هنوز هیچ مقام امنیتی یا قضایی در مورد جزییات قتل دو تن از بازداشت شدگان و نیز وضعیت سایرین پاسخی ارائه نداده است. تاکنون بیش از ۶۰ تن از شهروندان شهرهای شوش، اهواز و … در تجمعات اعتراضی یا در منازل و محل های کار خود دستگیر شده اند و مرگ دو تن از بازداشت شدگان (محمد کعبی، بازداشت شده در شوش) و ناصر آلبوشوکه (بازداشت شده در اهواز)، از سوی مقامات اداره اطلاعات به خانواده هایشان اعلام شده است.

محمد کعبی، سی و پنج ساله، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد دزفول بود و در عین حال به کار کشاورزی اشتغال داشت. او همسر و دو فرزند ۸ و ۵ ساله داشته است. همسر وی، خدیجه کعبی که کمی بعد از بازداشت محمد کعبی، او نیز در منزل بازداشت شده و تا لحظه نوشتن این خبر نیز در بازداشت به سر می برد، چهار ماهه باردار است.

سجاد کعبی، یکی دیگر از اعضای بازداشت شده این خانواده، تنها ۱۷ سال دارد و دانش آموز پیش دانشگاهی است.

ناصر آلبوشوکه از جمله بیش از ۳۵ نفری بوده است که در اهواز و شهرکهای حومه آن در دو ماه گذشته به اتهام هایی مانند شعارنویسی بر دیوارها در مورد تحریم انتخابات پارلمانی پیش رو، تغییر مذهب از شیعه به سنی و…بازداشت شده است.

ناصر آلبوشوکه، متولد ۱۳۷۱ و در زمان مرگ، ۱۹ سال داشته است. وی در یک مغازه کوچک لباس فروشی در خیابان نادری اهواز کار می کرده و در همان جا نیز بازداشت شده است.

تاکنون مشخص نشده بازداشت شدگان و از جمله دو فردی که کشته شده اند، در کدام بازداشتگاه در شهرهای شوش و اهواز نگه داری می شوند. به نظر می رسد که مسئولان قضایی شهر شوش از همان ابتدا در روند دستگیری و برخورد شدید با معترضان دخالت داشته اند.

 

استعفای عزت‌الله انتظامی از شورای عالی خانه هنرمندان ایران

 ایسنا: عزت‌الله انتظامی به صورت مکتوب در نامه‌ای خطاب به غلامحسین امیرخانی، رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران از حضور در این شورا و نایب رییسی آن استعفا داد.

عزت‌الله انتظامی درباره استعفایش از شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: با توجه به تغییراتی که انجام شد دیدم در این جمع حضور نداشته باشم بهتر است.

این بازیگر توضیح داد: تغییراتی توسط مدیر عامل خانه هنرمندان در اعضای شورای عالی داده شد، در حالی که این تصمیم‌ها باید در مجمع عمومی انجام شود. این تغییرات برخلاف اساسنامه بوده است و اعضای جدیدی آمدند که من با آنها آشنا نیستم و دیدم دیگر به آنجا نروم بهتر است.

انتظامی تاکید کرد: اعضایی که در شورای عالی خانه هنرمندان ایران حاضر بودند نماینده جایی نبوده و به لحاظ موقعیت و شخصیت حقیقی خود انتخاب شده بودند. طبق آخرین خبرها، با استعفای عزت الله انتظامی موافقت نشده است.

 

ایران در ۲۰۱۱، هم‌چنان بدترین زندان روزنامه‌نگاران

 رادیو فردا: کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که گزارش سالانه‌ای با عنوان «حمله به مطبوعات» منتشر می‌کند در گزارش سال ۲۰۱۱ خود که در وب‌سایت این کمیته انتشار یافته، جمهوری اسلامی ایران را «بدترین زندانی‌کننده روزنامه‌نگاران» نامیده‌ است.

به نوشته این گزارش، جمهوری اسلامی تا یکم دسامبر ۲۰۱۱ تعداد ۴۲ روزنامه‌نگار را در شرایطی غیربهداشتی و سلول‌های پر ازدحام در زندان‌هایی چون رجایی‌شهر و اوین در حبس نگه داشته‌ است.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران می‌نویسد که طی این سال، ۲۱ نفر از روزنامه‌نگاران در سلول انفرادی حبس شده‌اند، ۱۸ روزنامه‌نگار مجبور به تبعید شده و برای روزنامه‌نگاران زندانی احکام حبس بین ۶ ماه تا ۱۹٫۵ سال صادر شده‌ است.

در این گزارش ذکر شده که از میان روزنامه‌نگاران زندانی، ۱۲ نفر با مشکلات سلامتی روبه‌رو شده‌اند، ۱۴ نفر آزار جسمی شده‌اند، ۵ نفر از بازدید خانواده محروم شده و ۴ نفر نیز از مراقبت‌های درمانی محروم شده‌اند.

بنا بر آمار کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، حدود نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی ایرانی بخشی از مدت حبس خود را در سلول انفرادی به‌سر برده‌اند و جمهوری اسلامی از این کار برای «وادار کردن زندانیان به اعتراف‌های دروغین» استفاده می‌کند.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که سازمانی مستقل و غیر انتفاعی مستقر در نیویورک است می‌نویسد بنا بر پژوهش‌های این نهاد، ایران و کوبا در زمینه وادار کردن روزنامه‌نگاران به تبعید در صدر فهرست کشورهای جهان قرار دارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده‌ است که جمهوری اسلامی با مسدود کردن میلیون‌ها وب‌سایت در زمره ۱۰ سرکوبگر اصلی اینترنتی است.

 

ابراز تأسف سخنگوی رئیس جمهوری آمریکا از ‘شکست’ مأموریت آژانس در ایران

 بی بی سی: دفتر رئیس جمهوری آمریکا از اینکه مقامات ایران و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکرات خود در تهران پیشرفتی به دست نیاورده اند ابراز سرخوردگی کرد.

جی کارنی، سخنگوی این دفتر روز چهارشنبه ۳ اسفند (۲۲ فوریه) گفت: “متأسفیم که ایران در دست یافتن به توافق با آژانس شکست خورد”.

او عدم دستیابی به توافق میان ایران و آژانس را “نشانه ای دیگر از عدم تمایل حکومت ایران به پیروی از از الزامات بین المللی” توصیف کرد.

پیش تر یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه فرانسه هم عدم موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از منطقه نظامی پارچین را به شدت تقبیح کرده و گفته بود که ایران فرصت دیگری را از دست داده است.

هیأتی بلندپایه از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در سفری به تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت وگو کردند.

یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس پس از پایان این سفر اعلام کرد که ایران به هیات اعزامی اجازه بازدید از منطقه نظامی پارچین در شرق تهران را نداده است.

او گفت: “اینکه ایران درخواست ما را در دیدار اول و دوم، برای بازید از پارچین نپذیرفت، تاسف برانگیز است.”

گفته می شود که ایران در پارچین انفجارهای پرقدرت را آزمایش کرده است که می تواند با تلاش احتمالی این کشور برای دستیابی به توانایی ساخت سلاح اتمی مرتبط باشد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که متنی برای “تسهیل شفاف سازی برنامه هسته ای ایران” تهیه کرده بود و تلاش زیادی کرد که بر سر این متن با مقامات ایرانی به توافق برسد، اما این تلاش ها بی نتیجه ماند. این در حالی است که مقامات ایرانی ابراز امیدواری کرده اند که گفت و گوها با آژانس در آینده ادامه پیدا کند.

 

برگزاری اولین جلسه رسیدگی به بزرگ‌ترین پرونده فساد مالی در ایران

 بی بی سی: اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده‌ای که پرونده “بزرگ‌ترین فساد مالی در ایران” خوانده شده، در تهران برگزار شده است. دادستان عمومی و انقلاب تهران در این جلسه گفته است کیفرخواستی که علیه متهمان این پرونده صادر شده، شامل ۳۳ جلد است و بالغ بر ۱۲ هزار صفحه شده است.

خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران گزارش داده است که کیفرخواستی که در جلسه دادگاه روز شنبه، ۱۹ بهمن (۱۸ فوریه) صادر شد، شامل موارد اتهامی ۳۲ نفر از متهمان پرونده فساد اقتصادی در ایران و درخواست مجازات برای آنها است.

ریاست این دادگاه که در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، به عهده قاضی ناصر سراج بود.

در پرونده فساد بزرگ اقتصادی در ایران، گروهی از فعالان اقتصادی و دست‌اندرکاران سیستم بانکی متهم هستند که با صدور غیرقانونی اسناد اعتباری به ارزش حدود سه هزار میلیارد تومان، به کسب سود پرداخته‌اند.

براساس گزارش‌ها، اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده نزدیک به سه ساعت طول کشیده و با نیمه‌تمام ماندن دفاعیات متهم ردیف اول پرونده به پایان رسیده است.

در کیفرخواست دادستان این پرونده، چهار فرزند منصور امیرخسروی، صاحبان اصلی شرکت سرمایه‌گذاری آریا خوانده شده‌اند که تا چند سال قبل و پیش از تاسیس شرکت آب معدنی داماش، زندگی کاملا معمولی داشتند، اما بعد، برای تسریع در روند اجرایی تاسیس یک واحد صنعتی تولید آب معدنی، به ارتباط با عوامل اجرایی و سیاسی و پرداخت رشوه، فعالیت های اقتصادی خود را گسترش دادند. زمان برگزاری دومین جلسه این دادگاه قرار است از سوی دادگاه رسیدگی‌کننده اعلام شود

 

تظاهرات در افغانستان علیه بی احترامی به قرآن

 بی بی سی: دست کم شش نفر در اثر خشونت های ناشی از تظاهرات ضد ناتو در افغانستان کشته و حدود سی تن دیگر زخمی شده اند.

این تظاهرات در اعتراض به “بی حرمتی” به قرآن در پایگاه نظامی بگرام صورت گرفته است.

ده ها نفر در شرق کابل با سوزاندن تایرهای کهنه و سر دادن شعارهای ضد آمریکایی تظاهرات کرده اند، در حالی که تظاهرات مشابهی نیز در منطقه شینوار در ولایت پروان، در لوگر، کنر و همچنین جلال آباد در شرق افغانستان گزارش شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان به بی بی سی گفت که از جمله قربانیان این تظاهرات، یک نفر در کابل، یک نفر در جلال آباد، یک نفر در لوگر و سه تن دیگر در پروان هستند.

صدیقی گفت که حدود سی نفر دیگر نیز در این مناطق زخمی شده اند که از این جمله، سه نفر آنها ماموران پلیس هستند.

اوایل سه شنبه، ۲ اسفند گزارش هایی منتشر شد که حاکی از سوزاندن کتاب های مذهبی از جمله نسخه های قرآن در پایگاه نظامی بگرام بود.

صدها نفر با شنیدن این خبر در بیرون پایگاه نظامی بگرام دست به تظاهرات زدند و به طرف پایگاه سنگ پرتاب کردند.

شماری از این تظاهرکنندگان نسخه های نیمه سوخته قرآن را به خبرنگاران نشان دادند که ظاهرا از سوی نیروهای ناتو در پایگاه بگرام آتش گرفته بود.

مقامات ناتو اما گفته اند که هنوز نمی توانند گزارش سوزاندن قرآن را تائید کنند، اما بیرون انداختن برخی از کتابهای مذهبی، از جمله قرآن از داخل پایگاه بگرام تائید شده است.

ظاهرا این کتاب ها در میان اوراق و کتاب های غیرضروری، از پایگاه بگرام بیرون انداخته شده بود، اما کارگران افغانی که این مواد را به بیرون انتقال می دادند، متوجه موجودیت نسخه های قرآن در میان آن شدند.

همزمان با این، اعتراض های گسترده ای در رابطه به “بی حرمتی” به قرآن، در مجلس نمایندگان افغانستان نیز صورت گرفته است.

این مجلس نشست کاری خود در مورد بررسی مصرف بودجه سال گذشته را تعطیل کرده و به بررسی حادثه در پایگاه نظامی بگرام پرداخته است.

در قطعنامه ای که مجلس نمایندگان منتشر کرد، آمده است که عاملان “بی حرمتی” به قرآن باید شناسایی و مجازات شوند.

وزیر دفاع آمریکا و همچنین فرمانده عمومی نیروهای ناتو در افغانستان نسبت به “بی حرمتی” به قرآن، از افغان ها عذرخواهی کرده اند. فرمانده ناتو روز گذشته گفت که این حادثه به هیچ وجه عمدی نبوده است، اما تاکید کرد که برای حقیقت یابی این مسئله، تحقیق می کنند.

 

کشته شدن دو خبرنگار غربی در سوریه

 بی بی سی: ماری کالوین خبرنگار آمریکایی که برای هفته نامه بریتانیایی ساندی تایمز کار می کرد و رمی اوشلیک گزارشگر و عکاس فرانسوی که بیست و هشت سال داشت، در حمله به دفتری که از سوی فعالان مخالف دولت برای تهیه خبر در محله باب عمرو در شهر حمص دایر شده بود، کشته شدند.

آمریکا کشته شدن این دو خبرنگار را “نمونه شرم آور دیگری از بیرحمی رژیم سوریه” خواند.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز گفت که کشته شدن این دو خبرنگار نشان می دهد که “دیگر بس است” و حکومت بشار اسد باید برود.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا هم در پارلمان کشورش گفت: “این واقعه اندوهبار یاد آور خطراتی است که خبرنگاران آن را به جان می خرند تا جهان را از وقایع هولناک سوریه آگاه کنند.”

جان ویترو سردبیر هفته نامه ساندی تایمز در خصوص خانم کالوین گفت: “ماری یکی از شخصیت های فوق العاده در طول حیات ساندی تایمز به شمار می رفت. او با شوق زیادی خبرهای مناطق جنگ زده را پی گیری می کرد زیرا معتقد بود که گزارش از جنگ می تواند جلوی اعمال رژیم های بیرحم را بگیرد و جهانیان را متوجه آن سازد.”

ماری کالوین هنگام تهیه خبر از جنگ در سری‌‌لانکا به شدت زخمی شد و یک چشم خود را از دست داد به همین دلیل همواره یک نوار سیاه بر چشم از دست داده اش می بست.

او در سال ۲۰۱۰ جایزه بهترین روزنامه نگار سال بریتانیا را به خود اختصاص داد.

رمی اوشلیک گزارشگر عکاس فرانسوی که برای خبرگزاری آی پی سه پرس کار می کرد از بهار عرب در بسیاری کشورها و هائیتی گزارش های زیادی تهیه کرده بود.

 

 

تصادف قطار در آرژانتین ۴۹ نفر کشته برجای گذاشت

 بی بی سی: در اثر برخورد یک قطار با چند مانع در یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه های قطار بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، ۴۹ نفر کشته شده اند.

در این حادثه، بیش از ششصد نفر نیز مجروح شده اند. این قطار که حامل تعداد زیادی مسافر بود، در ساعات پر ازدحام با چند مانع در ایستگاه برخورد کرد.

وزیر حمل و نقل آرژانتین گفته است به نظر می رسد که ترمز قطار نقص داشته است.

امدادگران برای بیرون کشیدن اجساد و نجات مسافرانی که در قطار به دام افتاده اند تلاش می کنند اما تعداد زیادی هنوز در قطار گرفتار هستند.

شاهدان گفته اند که سرعت قطار هنگام تصادف بیش از حد زیاد بود. بخش های بزرگی از شبکه راه آهن آرژانتین قدیمی و نیازمند تعمیر اساسی هستند.

حوادث مشابه حادثه اخیر در سال های گذشته چندین بار اتفاق افتاده اند.

در سپتامبر گذشته نیز یازده نفر در بوئنوس آیرس در تصادف دو قطار کشته شدند. حادثه اخیر بدترین تصادف شبکه راه آهن آرژانتین در طول ۴۲ سال گذشته است.

 

۴۴ کشته در شورش زندانیان در مکزیک

 شورش زندانیان مکزیکی به کشته‌شدن ۴۴ زندانی منجر شد. به گزارش ایسنا، طبق اعلام پلیس مکزیک این حادثه روز گذشته در زندانی در شمال شهر «مونتری» اتفاق افتاد.

به گفته مقامات زندان، در این درگیری تعدادی از زندانیان ناپدید شده‌اند، اما تعداد آنان مشخص نیست.

به گفته پلیس زندان، قربانیان این حادثه بر اثر ضربات چاقو‌های دست‌ساز و ضربه کشته شده‌اند.

بنابراعلام مقامات امنیتی مکزیک، تعدادی از زندان‌بانان و مسئولان زندان به دلیل کنترل نکردن مجرمان، متهم شناخته شده و دستگیر شده‌اند.

این زندان که محل حبس اعضای دو باند قاچاقچی موادمخدر است به صحنه‌ای برای رقابت آنان برای به دست گرفتن کنترل زندان تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون تعداد ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر به دلیل جرایم مربوط به موادمخدر در این کشور کشته شده‌اند.

 

هشت جسد دیگر در کشتی غرق شده کنکوردیا پیدا شد

 یورونیوز: گروه جست و جوی مفقودشدگان در کشتی واژگون شدۀ «کوستا کونکوردیا» روز چهارشنبه هشت جسد دیگر در آن یافت. به گزارش خبرگزاری های ایتالیا غواصان، جنازه ها را در بخش غرق شدۀ کشتی ایتالیایی یافته اند.

این کشتی گردشگری در نزدیکی جزیرۀ جیلیو، در سواحل غرب ایتالیا به صخره برخورد. 

کوستا کونکوردیا در روز ۲۳ دی ماه به دلیل اشتباه ناخدای آن دچار این سانحه شد. این کشتی گردشی بیش از ۴۲۰۰ سرنشین داشت که ۲۱ تن از آنها در این سانحه جان باختند و هنوز از دست کم هفت تن از آنها خبری در دست نیست.

تحقیق از فرانچسکو اسکتینو، ناخدای این کشتی از جمله به اتهام قتل غیرعمد و ترک کشتی هنگام تخلیۀ مسافران آن و دستیار او ادامه دارد. تحقیقات قضایی از هفت نفر دیگر نیز در پروندۀ سانحۀ این کشتی آغاز شده است.  

 در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری

تظاهرات مخالفان و موافقان پوتین در روسیه

 صدای ترکیه: در حالیکه تنها دو هفته به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روسیه باقی مانده،  این کشور صحنه تظاهرات طرفداران و مخالفان ولادیمیر پوتین شده است.

صدها اتوموبیل با استفاده از بادبادک و روبان های سفید که سمبل اعتراض ضد دولتی است، یک صف ۱۶ کیلومتری در اطراف کاخ کرملین تشکیل دادند.ئ تظاهرکنندگان از پوتین خواستند که اجازه برگزاری انتخابات آزاد را بدهد.

طرفداران پوتین نیز، برای برپائی تظاهرات به کوچه و خیابان ریختند. هدف این تظاهرات که با حضور حدود ۲ هزار تن برگزار شد، خودنمائی در مقابل مخالفان پوتین بود.ودر این میان انتظار می رود در تظاهرات طرفداران ولادیمیر پوتین که روز پنجشنبه به علت تعطیل بودن رسمی این روز ترتیب خواهد یافت، هزاران نفر شرکت بکنند.

ولادیمیر پوتین که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ پست ریاست دولت روسیه را بر عهده داشت، در صورتی پیروزی در انتخابات چهارم مارچ، تا سال ۲۰۲۴ می تواند به ماموریت خود در این پست ادامه بدهد.