رادیو زمانه: بهاره هدایت، فعال دانشجویی که هم‌اکنون در زندان به‌ سر می‌برد برنده جایزه ادلستام ۲۰۱۲ سوئد شد.

بنیاد هارالد ادلستام Harald Edelstam در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل “شجاعت فوق‌العاده و تعهد فعالانه به عدالت در برابر نقض حقوق بشر در ایران” این جایزه را به بهاره هدایت اعطا کرده است.

در بیانیه بنیاد ادلستام آمده است که این فعال دانشجویی “علی‌رغم هشدارها و تهدیدهای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی بارها زندگی خود و آزادی‌اش را برای دفاع از حقوق بشر به خطر انداخته است.” بنیاد هارالد ادلستم همچنین تأکید کرده است که بهاره هدایت را یک زندانی عقیدتی می‌داند و از مقامات جمهوری اسلامی درخواست آزادی وی را دارد.

جایزه ادلستام یک جایزه معتبر بین‌المللی است که از سوی بنیاد هارالد ادلستام در سوئد اعطا می‌شود. جایزه ادلستام به یاد و خاطره هارالد ادلستام، دیپلمات و سفیر سوئدی

(١٩٨٩ – ١٩١٣) که در راه حقوق بشر فعالیت می‌کرد، نام‌گذاری شده است.

 

 

 

این جایزه به کسانی تعلق می‌گیرد که شجاعت و فعالیت برجسته‌ای را در دفاع از حقوق بشر از خود نشان داده‌اند.

در معرفی این جایزه بیانیه خاطرنشان ساخته که جایزه ادلستام به یاد و خاطره هارالد ادلستام، دیپلمات و سفیر سوئدی (١٩٨٩-١٩١٣) نام‌گذاری شده است.

هارالد ادلستام با نشان دادن قابلیت حرفه‌ای و شجاعت مدنی خویش در راستای مبارزات حقوق بشری خود را به‌ عنوان دیپلمات معرفی کرده است.

وی یکی از پایه‌گذاران و نمادهای نخستین اقدامی بوده است که امروزه به‌ عنوان “مسئولیت در قبال حمایت از دیگران” نامیده می‌شود و سهم عمده‌ای در نجات جان بیش از هزار نفر داشته است.

 

 

 

 

برنده جایزه ادلستام می‌تواند به شخص خصوصی یا وابسته به سازمان دولتی ملی یا بین‌المللی تعلق گیرد.

در بیانیه همچنین آمده است برنده می‌تواند هر فردی چون هارالد ادلستام باشد که در کشور یا کشورهایی که حقوق بشر نقض می‌شود وارد عمل شده است.

نامزد دریافت این جایزه فردی است که توانایی‌های قابلی در ارزیابی و مدیریت موقعیت‌های پیچیده دارد و راه حل‌هایی نامرسوم اما کاربردی را در راستای حمایت از حقوق بشر می‌یابد. بیانیه می‌افزاید شجاعت مدنی نقش محوری در انتخاب کاندیدای مزبور دارد.

 بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در رویدادهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیمه‌شب١٠دی ٨٨ بازداشت شد. هدایت به ٩ سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم سنگین مرداد ٨٩ از سوی دادگاه تجدیدنظر تهران تأیید شد.

هدایت در دادگاه بدوی به اتهام “اجتماع و تبانی علیه نظام” به پنج سال حبس، به اتهام “توهین به رهبری” به دو سال و به اتهام “توهین به رئیس‌جمهوری” و “تبلیغ علیه نظام” به شش ماه حبس محکوم شده بود.

در همین حال حکم دو سال حبس تعلیقی وی به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری تجمع ۲۲ خرداد سال ۸۵” نیز از حالت تعلیق خارج گردید و به این حکم اضافه شد.

 بهاره هدایت که هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین به‌سر می‌برد در مدت زندان خود به دلیل ممنوع‌الملاقات شدن و محدودیت‌های زندان تاکنون چند بار دست به اعتصاب غذا زده‌ است.

ریاست هیأت داوران بین‌المللی جایزه ادلستام را کارولین ادلستام، نوه دختری هارالد ادلستام و یکی از بنیان‌گذاران مو سسه هارالد ادلستام برعهده دارد.

اعضای دیگر این هیأت عبارتند از: لوویس آربور، عضو عالی پیشین هیأت حقوق بشر به عنوان نماینده آمریکای شمالی؛ شیرین عبادی، وکیل ایرانی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل سال٢۰۰٣ به عنوان نماینده آسیا؛ پاسکول موکومبی، نخست‌وزیر پیشین موزامبیک به‌عنوان نماینده آفریقا، فیلیپ آلستون، گزارشگر فراقضایی سازمان ملل به‌عنوان نماینده اقیانوسیه، ریکاردو لاگوس رئیس جمهور پیشین شیلی به‌عنوان نماینده آمریکای لاتین و بالتازر گارزون که در خدمت دادگاه قضایی اسپانیا بوده و در راستای محاکمه آگوستو پینوشه دیکتاتور شیلی فعالیت ویژه‌ای داشته است به عنوان نماینده اروپا.

 

بهاره پس از طی مرخصی درمانی به اوین بازمی گردد

 

دوستان بهاره هدایت تولد او را در خانه اش و در کنار همسر او امین احمدیان جشن گرفته اند